שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לייק לקפקא: כשמו"לים פוגשים מדיה חדשה
    מה קורה כשהוצאת ספרים מסורתית פוגשת את קהל הקוראים שלה במדיה החברתית, שבה שולטים חוקי ג'ונגל אחרים לגמרי? לעתים קרובות מתברר שהיא שוכחת לנהל דיאלוג עם הגולשים, ובמקרים אחרים הסופרים עצמם יוזמים פעולות שיווק. בדקנו מי עושה את זה מצוין, ומי צריכה להתעורר

    כמה חלומי יהיה לסיים את הספר החדש של הסופר האהוב עלינו, לעשות לו לייק בפייסבוק ולשלוח לו מיד הודעה על כך שהספרים שלו שינו את חיינו. כמה נעים יהיה כשהסופרת שהערצנו מילדות, תענה לשאלה ששאלנו בטוויטר על הספר הנוכחי שלה, שנמצא בתהליך כתיבה. הרשתות החברתיות מספקות לנו לעתים קרובות דיאלוג מפתיע עם יוצרים ונגישות מיידית אליהם, ובחו"ל כבר מזמן יודעים לעשות את זה נכון.

     

    ענקית הספרים Random House מתחזקת עמוד פייסבוק מרשים וכן פרופילים בטמבלר, פינטרסט, טוויטר וגוגל פלוס. Harper Collins עושה את כל זה, ומוסיפה גם ערוץ יוטיוב רשמי. גם פינגווין שולחת את ידה בפייסבוק, טוויטר ופינטרסט ועוד. אבל בארץ נראה ששמעו רק על פייסבוק, ונעצרו שם.

     

    עמוד הפייסבוק של כנרת זמורה-ביתן. אולי לא כדאי להתפזר (הוצאות ספרים בפייסבוק) (הוצאות ספרים בפייסבוק)
    עמוד הפייסבוק של כנרת זמורה-ביתן. אולי לא כדאי להתפזר

     

    אף על פי שעמדו לרשותן בסך הכל עשר שנים כדי ללמוד את כללי ההתנהגות במדיה החברתית, הוצאות הספרים בישראל לא תמיד מצליחות לרתום לטובתן את אלפי הגולשים הפוטנציאלים, ולקדם בעזרתם פעילות תרבות אמיתית - או לכל הפחות לשדרג את מצב המכירות.

     

    "מבחינת החיים השיווקיים שלהן, הוצאות הספרים הגדולות נעצרו בתחילת שנות האלפיים", מבארת ליאת ורדי בר, בעלת האתר בלינגבלינג ומתמחה בשיווק במדיה הדיגיטלית. "הן שולחות ספרים בדואר אחרי שכבר הגיעו לחנויות על פי רשימות מסורתיות של עיתונאים, ורבות מהן לא יודעות שיש בכלל אפשרות לשלוח גם לבלוגרים בתחום, למשל. הן פועלות באופן מאוד ארכאי - לא משנה כמה צעיר האדם שיושב שם על הכיסא.

     

    "פעמים רבות ההוצאות לוקחות מישהו מתוך הארגון כדי שינהל את המדיה החברתית, ורק מעט עובדות עם מישהו מבחוץ שמבין את הפוטנציאל הגדול של השדה הזה. באיזשהו מקום, לא נראה שיש להן דחף משמעותי למצוא את הקהל שלהן בחוץ, ויש משהו מאוד מנומנם במנוחה שלהן על זרי הדפנה היבשים".

    מה קרה ל"עם הספר"? הוא עבר מהספה בסלון, לאייפד (צילום: shutterstock, AP) (צילום: shutterstock, AP)
    מה קרה ל"עם הספר"? הוא עבר מהספה בסלון, לאייפד(צילום: shutterstock, AP)
     

    קהל היעד הפוטנציאלי הפך מאנשים קוראים בגילאי שש ומעלה, לילדים בגיל שלוש שצורכים תוכן ספרותי בכל מיני צורות ובהמון אפליקציות חדשות, והוא הולך וגדל וצורך טקסטים באין סוף דרכים - חלקן אלטרנטיביות לסיפורת המסורתית.

     

    "השלב הבא הזה כנראה מפחיד את ההוצאות, כי הוא דורש מודלים עסקיים חדשים ועוד כוח אדם", מסבירה ורדי בר, "ובעיקר דורש רצון אמיתי להתקדם אליו. אחר כך כולם בוכים ושואלים 'מה קרה לעם הספר?', אבל האמת היא שעם הספר רוצה לקרוא ופשוט לא נותנים לו. זה שהוא שינה מיקום וקורא ברכבת באייפד ולא מתחת למנורה בסלון, לא אומר שמגיע לו עונש".

     

    הסופר מתגלה באנושיותו

    מי שעוד מסתגל למציאות החדשה הם הסופרים הישראלים עצמם, שמנסים להתמודד בעצמם עם כוחות השוק החזקים ולקדם את מכירות הספר שלהם ככל שיוכלו. רובם מתחזקים היום פרופילים פרטיים בפייסבוק, וחלקם הקטן גם מצייץ בטוויטר, אבל אין קו מנחה אחיד שמסייע להם להשתמש בכלים האלה נכון, אין תמיכה שיווקית או טכנית מצד המו"ל. מי שמתחבר בקלות לטכנולוגיה עושה זאת במהירות יותר ומי שלא - אולי מפסיד?

    אסף גברון. שיווק עצמאי בשטחי הרשת (צילום: מוטי קיקיון) (צילום: מוטי קיקיון)
    אסף גברון. שיווק עצמאי בשטחי הרשת(צילום: מוטי קיקיון)

    מלבד עמודים רשמיים ליוצר, כמו זה הפופולרי של אתגר קרת שמחזיק בכמעט 20 אלף אוהדים, יש גם עמודים שנפתחים נקודתית עבור ספר חדש. אסף גברון, שפרסם לפני קצת יותר מחצי שנה את "הגבעה", הקים לכבודו שני עמודי פייסבוק בעברית ובאנגלית.

     

    "זאת הייתה יוזמה שלי", הוא מספר ל-ynet, "כי להוצאה שלי, 'עליית הגג', יש פייסבוק משלה שמתעדכן כל הזמן, אבל לעמודי הפייסבוק יש פוטנציאל כדרך נוספת להגיע לקוראים. ברגע שאתה צובר אוהדים בעמוד, אתה יודעים שהאנשים האלה בעניין ושהם רוצים לשמוע עוד".

     

    ההוצאה לא אמורה לעשות את זה בשבילך?

     

    "ב'עליית הגג' מעלים לפייסבוק שלהם תכנים שקשורים גם בי, אז אני לא מצפה מהם שיעשו את זה. אם הייתי מבקש עזרה אולי היו נענים לי, כי אנחנו עובדים בהרמוניה, אבל אני עושה את זה כי זה מסקרן אותי וכי יש לי גישה מסוימת לטכנולוגיה. אני גם מחזיק פרופיל בטוויטר, כך שאני לא תלוש במקומות האלה".

     

    פעם סופרים היו בלתי-נגישים וזה עזר ליצור הילה מסוימת סביבם. היום אפשר לכתוב לכל אחד ישירות בפייסבוק - אולי זה מזיק למעמדם?

     

    "פעם היו שולחים מכתבים להוצאה ושם היו מעבירים אותם לסופר, ועכשיו זה הרבה יותר קל ונגיש. בכל יום אני מקבל הודעות אישיות בפייסבוק, בטוויטר ובאימייל. אני רואה בזה דבר חיובי כמובן, כי זאת דרך טובה לזכות בשבחים כמו גם בהערות ובתיקונים שלפעמים מתבררים כנחוצים. אני בעד זה".

     

    "מצד שני, הפסקתי לעקוב בעצמי אחרי כמה סופרים שאני אוהב בטוויטר כי חשבתי שהם משעממים, וגם על עצמי אמרתי שאני מתבטא טוב יותר במאה אלף מילה, ולא ב-140 תווים. זאת סכנה בכלל לגבי כל מיני גיבורים שיש לך, כי האנושיות והמיידיות הזאת שוברת לעתים קרובות את המיתוס".

     

    תקשורת מתגמלת עם הקורא

    גם אסתי ג. חיים, שספרה "אנשי פינות" ראה לאחרונה אור בהוצאת כנרת זמורה-ביתן, לא העלתה בדעתה לבקש מההוצאה שתנהל עבורה עמוד פייסבוק נפרד. "חברה הקימה עבורי את העמוד", היא מספרת, "אחרי שטענה שזה מוכרח להיעשות. היא גם סייעה לי בתחזוקה ובהעלאת חומרים, וזה בסך הכל ערוץ נוסף שמלכד את כל הראיונות והביקורות שפורסמו.

    "הפייסבוק הוא סוג של בועה". אסתי ג' חיים  (צילום: סטודיו פראג') (צילום: סטודיו פראג')
    "הפייסבוק הוא סוג של בועה". אסתי ג' חיים (צילום: סטודיו פראג')
     

    "הדבר הזה פתח עולם חדש ומרתק בשבילי, שמאפשר קשר מיידי עם הקוראים שלא היה כדוגמתו בספרים קודמים. נוצרת תקשורת מיידית ומעניינת בין קורא לכותב, וזה סוג של פידבק שמוסיף לי המון. מצד שני, אני לא יודעת כמה זה עוזר למכירות, כי פייסבוק הוא סוג של בועה".

     

    המצב בשוק הספרים גרוע כל כך עד שהסופר צריך לעסוק בשיווק?

     

    "זה סוג של תקשורת לגיטימית היום, וזה לא קשור דווקא למצב שוק הספרים. זאת תקשורת מאוד מפתה, שמנפצת קצת את הבדידות של הסופר לאחר הכתיבה. היא עונה על הרעב לראות עוד תגובות, וזה מאוד נעים ומאוד מתגמל לראות שיש התרחשות שאתה לא מודע לה".

     

    מבחינה שיווקית, ורדי בר רואה את המצב אחרת לחלוטין. "נעשה עוול לסופרים", היא אומרת, "כי הם נשארים מופקרים בשטח. הם מקימים לעצמם עמודי פייסבוק לספרים חדשים, ויורים לכל הכיוונים בלי אסטרטגיה. כקורא מתעניין, אין לך שום אפשרות לדעת לאן הוא קשור, כי אין חיבור בין העמוד לאתר ההוצאה - ולרכישת הספרים אונליין. בצורה הזאת אין כל קשר בין השטח, שצמא מאוד לתרבות ולפגוש את הסופרים האהובים עליו, ובין הפעילות של ההוצאות".

     

    גם ענקיות כמו טוני מוריסון ומרגרט אטווד ערכו בשנה האחרונה מפגשים מקוונים עם הקוראים שלהן וחילקו חתימות אלקטרוניות. נראה שבארץ אנחנו רחוקים שנות אור מפעילות כזאת. "מה שקורה בצפון אמריקה ובאירופה באמת מתקדם מאוד. שם מחברים בין הקהילה לסופר ונותנים לו את הכלים הדיגיטליים שיאפשרו לו לפגוש את הקוראים שלו. הם יוצאים ממש ל'סיבוב הופעות' בין אתרים ובלוגים עם פרסום ספר חדש, ומלווים כותבים צעירים שיש להם פוטנציאל".

     

    צפו באיך עושים את זה בעולם: טוני מוריסון במפגש קוראים בגוגל-הנגאאוט

     

    השיח הספרותי

    אבל מכירת ספרים אינה חזות הכל (מלבד אולי בעיני רואי החשבון של המו"ל). אם הוצאות הספרים רוצות להצדיק את נוכחותן במרחב החברתי בכלל ובפיד של הגולשים בפרט, עליהן לשמש כסוכני תרבות גם שם. בחודשים האחרונים התנהל מאבק מר על חוק הספרים, למשל, שנועד להגביל את המבצעים האגרסיביים של הרשתות, ובימים אלו הוא אושר סוף סוף.

     

    הרוב המוחלט של ההוצאות התייחסו בפייסבוק לחוק ביום שבו אושר, אך רק מיעוטן הביעו עמדה משמעותית במהלך החודשים האחרונים או ניסו לעורר דיון אמיתי בנושא. לעתים קרובות נראה כי ההוצאות עסוקות בקידום כותר זה או אחר ברשת, במקום לנצל את הבמה שניתנה להן מול אלפי גולשים - אותו קהל הקוראים שמצביע ברגליים ובארנקים בחנויות הספרים, כדי לנסות ולרתום אותו לשינוי השיטה. בעצם, כשחלק מההוצאות מרוויחות מהשיטה וחלקן בקושי שורדות את היום, אולי שורת המכירות התחתונה היא היחידה שממשיכה לעניין את כל הנוגעים בכפתור ה"פרסם".

     

    אספנו עבורכם כאן את הפעילות הרשתית של הוצאות הספרים הגדולות בישראל - כמקרה מבחן: איפה אפשר למצוא אותן במרחב המקוון, האם כדאי להיות אוהד שלהן בפייסבוק, ומה אצלן טעון שיפור דחוף?

     

    עם עובד

    איפה אפשר למצוא אותה: בפייסבוק

     

    למה לעשות לה לייק? בשנתיים האחרונות עשתה עם עובד קפיצה משמעותית בפעילות באתר הבית שלה ובעמוד האוהדים שהיא מתחזקת בפייסבוק, והפכה את אלה לעשירים בתוכן מעניין. שווה לעשות לייק כדי לשמוע על מבצעי מכירות מיוחדים והנחות של חמישים אחוזים, כדי להתעדכן באירועים הקשורים בספרי ההוצאה וסופריה, ומדי פעם לענות על איזו חידה ולזכות בספר.

    עברה כברת דרך ארוכה. הוצאת "עם עובד"  (הוצאות ספרים בפייסבוק) (הוצאות ספרים בפייסבוק)
    עברה כברת דרך ארוכה. הוצאת "עם עובד"

    עשו טובה לגולשים: וצאו קצת מהבנליה. אתם מחזיקים ב"ספרייה לעם", אחת מסדרות הספרים המפוארות והאהובות ביותר בישראל, ויש המון מה לעשות עם זה: תנו לנו הצצה לפריטים נוסטלגיים ולא רק למה שחדש, מצאו לנו אספנים מיוחדים ובעיקר - הגישו לנו את הסופרים שלכם על מגש של כסף. מאיר שלו, רונית מטלון, חיים באר יהושע קנז ועוד רבים אחרים, ירוויחו משמעותית ממפגש מקוון עם קוראים שיוכלו לשאול אותם שאלות על הרומן החדש ולהקליד מילים נרגשות על הספר ששינה את חייהם.

     

    הספריה החדשה

    איפה אפשר למצוא אותה: בפייסבוק ובטוויטר

     

    למה לעשות לה לייק? כמתחרה צמודה על המקום הראשון בגזרת הלייקים, הספרייה החדשה היא בין השחקניות המצטיינות בתחום, והיחידה שזוכרת לתחזק פרופיל מחוץ לממלכת פייסבוק. תמצאו שם לינקים לפרויקטים מהעולם, ספריות מעוררות השראה, בלוגים, מבצעים למועדון הקוראים, ראיונות ושפע דיונים על המתרחש בתחום הספרים, ולאחרונה במיוחד על חוק הספרים שהספריה החדשה היתה תומכת פעילה בקידומו.

    פעילות פייסבוקית מצטיינת. הוצאת "הספריה החדשה"  (הוצאות ספרים בפייסבוק) (הוצאות ספרים בפייסבוק)
    פעילות פייסבוקית מצטיינת. הוצאת "הספריה החדשה"

    הספריה החדשה נמצאת אמנם תחת מטריית הקיבוץ המאוחד, אך החיים המקוונים כאן נראים אחרת לגמרי, כולל טורים אישיים המתפרסמים באתר הבית, שהחושפים צדדים מעניינים של העבודה מאחורי הקלעים על הספרים.

     

    עשו טובה לגולשים: ונצלו את העובדה שאתם מקבצים סביבכם קהילה לא קטנה של קוראים בעלי טעם מפולח יחסית (זאת אומרת, לא קוראי טולסטוי והרלן קובן שגולשים באותו עמוד), כדי לערב אותם בפעילויות ובאירועים שמתאימים להם. מלבד זאת, זה הזמן לכבוש מעוזים נוספים ולתקוע ראשונים את דגל ההוצאה באינסטגרם ובערוץ רשמי ביוטיוב.

     

    כנרת זמורה-ביתן דביר

    איפה אפשר למצוא אותה: בפייסבוק. שוב, ושוב, ושוב.

     

    למה לעשות לה לייק? אם אתם חיות פייסבוק, זאת ההוצאה בשבילכן. בכנרת זמורה-ביתן התאהבו בצוקרברג עד כדי כך, שרוב החלק העליון באתר הבית של ההוצאה מוקדש להפניות לרשת שיצר. הפלוס ברומן הזה הוא שבהוצאה מנסים ליצור קהילות של אוהבי ספרים, כמו קהילת ספרי המתח, מה שתורם לקידום שיח ספרותי מעניין יותר (אך גם נותר תָחום לספרי ההוצאה בלבד).

     

    בהוצאה משתפים גם בתמונות מאירועי השקה, בהצצה לספרים חדשים שייראו אור בתרגום, בפרטים על מיזם סדנאות הכתיבה שלהם, ובראיונות שנערכו בארץ ובעולם עם סופרים מטעמה.

     

    עשו טובה לגולשים: ושימו לב לכך שיש רשתות חברתיות נוספות שכדאי להתחיל לפעול בהן. פיצול העמודים (לא פחות משישה במספר - ואחד נוסף למועדון הקוראות) בסופו של דבר יפחית מהכוח של ההוצאה, שכרגע מובילה במספר הלייקים. יש גבול למספר הפוסטים שגולשים רוצים לראות בפיד שלהם שקשורים כולם רק בהוצאה אחת, והצפה תיענה די במהירות בהסתרה במקרה הטוב, וב-unlike במקרה שיגיע ספר עד נפש.

     

    ידיעות ספרים

    איפה אפשר למצוא אותה: בפייסבוק ובטוויטר (שלא עודכן כבר חצי שנה)

     

    למה לעשות לה לייק? בידיעות ספרים מניחים בצד מעט את מכבש קידום המכירות, ומרעננים את הפיד עם הצצות לספריות מיוחדות בעולם, פינות קריאה מעוצבות ולינקים שווים לאוהבי ספרים ברשת. נחמד מאוד לזכות בערך מוסף שמרים קצת את הראש מקטלוג 2013.

     

    עשו טובה לגולשים: והפנימו שאחד מחומרי הקריאה החביבים עלינו הוא עדכוני הסטטוס בפייסבוק. באתר ההוצאה אין כל הפניה לפרופילים שלה ברשתות החברתיות, ומספר הלייקים הנמוך בהתאם. באמת שלא צריך יותר מדי מקוריות כדי להגיע לקהל רחב במיוחד, עם קצת יותר השקעה.

     

    הקיבוץ המאוחד - ספריית פועלים

    איפה אפשר למצוא אותה: בפייסבוק

     

    למה לעשות לה לייק? אוהבי שירה ייהנו במיוחד בעמוד ההוצאה, שמקדיש לה מקום נרחב מדי יום. תמצאו כאן גם עדכונים על מבצעים, קישורים לראיונות עם סופרי ההוצאה וכמובן - ביקורות.

     

    עשו טובה לגולשים: ותנו לנו עוד ממה שאתם טובים בו. אם בחרתם להתמקד בשירה, הביאו משוררים שיקריאו אותם מול המצלמה, צרו פעילות גולשים בנושא (תחרות, למשל) ודיונים סביב תחום שנדחק יותר ויותר לשוליים, גם בחנויות הספרים עצמן.

     

    כתר

    איפה אפשר למצוא אותה: בפייסבוק

     

    למה לעשות לה לייק? בעמוד של כתר תיהנו משלל יוטיובים ופודקאסטים שרלוונטיים לספרי ההוצאה, ומרענן לראות הוצאה שנוברת גם באתרים אחרים, כדי להביא חדשות מעניינות שגם יודעות לזוז ולדבר מול המצלמה.

    "כתר". משכילה לשלב גם תכנים ממחוזות אחרים  (הוצאות ספרים בפייסבוק) (הוצאות ספרים בפייסבוק)
    "כתר". משכילה לשלב גם תכנים ממחוזות אחרים

    עשו טובה לגולשים: וצרו יותר פעילויות בעמוד שממש מדברות איתנו, ולא רק נוחתות עלינו מלמעלה. שאלו את הגולשים שאלות, צרו דיונים - ותזכו גם בתגובות ובלייקים שלנו לפוסטים הספציפיים ולא לדממת אלחוט.

     

    מודן

    איפה אפשר למצוא אותה: בפייסבוק

     

    למה לעשות לה לייק? מודן היא בין ההוצאות היחידות שחושפות משהו מהמתרחש מאחורי הקלעים אצלן. ספרים שבתרגום, עטיפות בהכנה - לכל אלה אפשר להציץ בעדכוני הסטטוסים שלה, וזה מעניין ומרענן.

     

    עשו טובה לגולשים: וחשבו על כיתובים קצת יותר מאתגרים ומעוררי שיח מלבד "חדש ומהמם במודן" או "בחנויות!". יש להוצאה את הכוח להציג בפייסבוק הקשרים רחבים יותר למתרחש בספרים שלה, בצורה שתעורר עניין קצת יותר עמוק בקוראים.

    "שוקן". כדאי להתחיל להזיז את הלייקים (הוצאות ספרים בפייסבוק) (הוצאות ספרים בפייסבוק)
    "שוקן". כדאי להתחיל להזיז את הלייקים

     

    שוקן

    איפה אפשר למצוא אותה: בפייסבוק 

     

    למה לעשות לה לייק? כי זה ניצוץ חיים בהוצאה מנומנמת.

     

    עשו טובה לגולשים: ותתחילו לזוז. עם מספר הלייקים הנמוך מבין ההוצאות הגדולות, הגיע הזמן להעשיר את העמוד בראיונות, בתמונות ובדיונים, לקדם את מועדון הקוראים של ההוצאה, להימנע מלשתף בלינקים חסרי פירוט - ולמען השם, לעדכן את תמונת הקאבר שלכם. מה כבר ביקשנו?

     

    מכירים עוד עמודי פייסבוק מגניבים של הוצאות ספרים בארץ ובעולם? טקבקו במרץ!

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    פייסבוק. קליק אחד אל הקורא הפוטנציאלי
    צילום: shutterstock
    לאתר ההטבות
    מומלצים