שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    צילום: shutterstock
    כשהמורה מבקש לפתוח סמארטפונים בכיתה
    לצפות בהרצאות באמצעות ברקוד, לצלם ניסויי מעבדה, לחפש מידע ברשת ולהקרין סרטונים רלוונטיים. לא תנצח את התלמידים המחוברים? תצטרף אליהם. סיפורו של בית ספר במזכרת בתיה שכבר מיישם את המהפכה
    בשקט בשקט, מתחת לשולחנות והרחק מעיני המורה, משחיתים רבים מתלמידי בתי הספר בארץ ובעולם חלקים ניכרים מזמן השיעורים על עיסוק בסמארטפון שלהם. הם משחקים, מסמסים, גולשים ועוסקים בהכול - חוץ מבנושאים שאותם לומדים בכיתה. לפיכך, במשרד החינוך החליטו לחפש פתרון יצירתי, ומשנת הלימודים הקרובה יחל תהליך שמטרתו להפוך את הטלפון החכם לכלי פדגוגי לכל דבר שיהיה חלק מתוכנית הלימודים.

     

    המפתח הוא "להפעיל" את הסמארטפונים במסגרת השיעור. התלמידים ישתמשו בו לחיפוש חומר ברשת, ניצול שפע המידע למתן תשובות מיידיות על שאלות שמתעוררות, וגם לתיעוד מצולם של תהליכים המתבצעים במהלך השיעור. בקריית החינוך ברנקו וייס ע"ש יצחק רבין במזכרת בתיה הנוהל נכנס לפעולה כבר אשתקד: זה החל כשתלמידים התבקשו לצלם ניסוי שביצעו במעבדה לבכימיה, והסרטונים הוקרנו לאחר מכן כדי לנתח את התוצאות.

     

    "על פי התפישה שלי, התלמידים צריכים להיות פעילים בזמן השיעור", אומרת המנהלת אורנה פרידמן. "היום הכול אצלם מיידי, כאן ועכשיו. הם משתעממים מאוד מהר משיעור של 45 דקות, והמטרה היא תמיד לסקרן אותם. אחרי שנים שבהן נאלצנו להחרים טלפונים ולזמן הורים, החלטנו שנמאס לנו. אם זה מה שהם רוצים - אנחנו נשתמש בזה".

     

    ומה עם מי שאין לו (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ומה עם מי שאין לו (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)

     

    בשיעור תנ"ך בבית הספר למדה כיתה אחרת בברנקו וייס פרק מספר יחזקאל, וכמה תלמידים החלו לזמזם לעצמם את השיר של חיים חפר "יחזקאל" לפי הלחן של החלונות הגבוהים ("אל אל אל יחזקאל"). המורה שיתפה פעולה: היא ביקשה מהתלמידים למצוא את מילות השיר ברשת והשיעור הפך לניתוח של השיר והשוואה לספר. במקרים אחרים נזכר תלמיד בסרטון הקשור לנלמד בכיתה והשיעור נעצר כדי שכולם יוכלו לצפות בו.

     

    "הרבה פעמים הטלפון משמש אותי בכל הקשור לאוצר מילים", ממשיכה פרידמן. "באחד השיעורים תלמידים לא הבינו למה התכוונתי כשאמרתי 'בטל בשישים'. אז מיד שלחתי אותם למצוא את הפירוש בעצמם. זה קורה יותר בשיעורים כמו כימיה, ביולוגיה והיסטוריה. הסיטואציה הזאת פותחת דיון על פירוש המילה, על דרך החיפוש ועל אמינות אתרי האינטרנט שבהם הם מחפשים אותה".

     

    לא להבליט פערים סוציו-אקונומים

    עבור מי שבילה את רוב שנותיו בבית הספר במאמץ סיזיפי להספיק להעתיק מהלוח, טלפונים חכמים היו חלום רטוב. סצנה מוכרת מאוד בבתי הספר כיום היא קבוצות של תלמידים שבסיום השיעור פשוט מתמקמות מול הלוח ומצלמות אותו. "הם מתעדים את מה שכתוב או שרטוטים מסובכים ובמידת הצורך גם שולחים אחד לשני", אומרת פרידמן. "אבל חשוב להדגיש שהשיעור לא מתבסס על הטלפונים החכמים. אנחנו מתייחסים אליהם כמחשבים לכל דבר,

    אבל בגלל שהם קטנים יכולת הלמידה באמצעותם מוגבלת".

     

    סגנית יו"ר המועצה הפדגוגית במשרד החינוך, דליה פניג, חותרת גם לשימושים יותר קונוונציונליים בטלפון, למשל, צפייה בהרצאות ייחודיות באמצעות ברקודים או אפליקציות ייעודיות. "היתרון הוא הניידות של המכשיר, שנמצא עם התלמיד גם מעבר לגבולות הכיתה", היא מסבירה. "המטרה היא להרגיל את התלמידים להשתמש בטלפון ככלי לימודי גם מעבר לשעות הלימודים".

     

    לדבריה, שימוש בטלפונים ניידים ככלי פדגוגי מתרחב והולך, ומשרד החינוך יאפשר השנה ליותר ויותר בתי ספר להכניס סמארטפונים לכיתה. "לא מדובר בהנחיה גורפת, זה יהיה על פי שיקול דעתם של המוסד והמורים בו".

     

    יש גם ביקורת על הנוהל. למשל הסכנה בקרינה וכמובן העובדה שלא לכל תלמיד יש סמארטפון.

    "משרד החינוך לא ממליץ על רכישה, ומתיר את הניידים החכמים לצרכי הוראה/למידה/הערכה, וזאת רק במצבים שיש לכך ערך מוסף. השימוש צריך להיעשות באופן זהיר, מבוקר ואחראי, וצריך לקחת בחשבון שמכשיר זה לא נמצא ברשותם של כל התלמידים. על כן רצוי לעבוד עימו בקבוצות, ובאופן שלא יבליט את הפערים הסוציו אקונומיים בין התלמידים".


    פורסם לראשונה 19/08/2013 23:35

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים