שתף קטע נבחר

התאונה המחרידה בטבריה: הבלמים התפוררו

דו"ח תאונת הדרכים המחרידה של משפחת אטיאס המתפרסם כעת לראשונה, מלמד כי שיחת הטלפון למוקד 100 ארכה שש וחצי דקות, אך עוד לפני כן האיץ הרכב ללא שליטה. ניסיונות הבלימה של אב המשפחה כללו שימוש בבלם החניה, אך מערכת הבלימה קרסה לחלוטין

דו"ח חקירת העומק של תאונת הדרכים הקטלנית בה נהרגו שמונה מבני משפחת אטיאס קובע: המיצובישי בה נסעו תשעת בני המשפחה האיצה למהירות גבוהה עוד לפני שאב המשפחה התקשר למוקד המשטרתי, מבלי שלחץ על דוושת המצערת. עוד נקבע כי בלמי הרכב פעלו אך לא הצליחו להאט את הרכב כנדרש, ולאחר שימוש ממושך שבעקבותיו נשחקו עד כדי התפוררות רפידות הבלם, קרסה המערכת לחלוטין. כל זאת כשלושה חודשים ופחות מ-4,000 ק"מ לאחר שעבר בהצלחה את הטסט השנתי.

 

עוד על התאונה המחרידה:

 

עוד עולה מהדו"ח כי הבעלים הקודמים של המיצובישי החליטו למכור אותה לאחר תאונה קשה שעברה, במסגרתה נדרשה לעבור בדיקה מוסמכת לקביעת כשירות מערכות הבטיחות בהן היא מצוידת. בדיקת החוקרים העלתה כי כל דיסקיות הבלימה ברכב נחרצו וכי כל הרפידות נשחקו לחלוטין. דוושת התאוצה נמצאה שרופה לחלוטין ואין לגביה ממצאים.

 

מכונית המיצובישי המרוסקת בליל התאונה (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
מכונית המיצובישי המרוסקת בליל התאונה(צילום: חגי אהרון)

 

לפי דו"ח החקירה, שיחת הטלפון שניהל אטיאס עם מוקד 100 ארכה לא פחות משש וחצי דקות, במהלכן זעק כי הוא אינו מצליח לבלום את הרכב, למרות שהוא לוחץ על הבלמים ומשתמש גם בבלם היד (הנדברקס). לדבריו נתזו גיצים מהגלגלים האחוריים, אך הרכב לא האט. סופה של הנסיעה הקטלנית הגיע בעיקול החד לימין בירידה לטבריה, בו פגע הרכב בגדר הפרדה בגובה של 80 ס"מ, זינק מעליה וחצה עשרות מטרים עד שהתרסק ועלה באש.

 

להערכת החוקרים, מערכת הבלימה במכונית של משפחת אטיאס לא הצליחה להאט את הרכב עוד לפני צומת גולני. זמן קצר לאחר מכן (01:10) התקשר אב המשפחה למוקד 100 ואמר כי נתפס לו הגז. כ-30 שניות לאחר מכן הסביר למוקדנית שענתה לשיחה כי הוא "לוחץ על הברקס בכל הכוח בלם חניה עד הסוף והרכב עף". מעט יותר משתי דקות מאוחר יותר הוא שוב אומר "אין ברקסים", והרכב המשיך להאיץ למרות שלדבריו של אטיאס נסע באותה עת במישור.כדקה ורבע מאוחר יותר אמר כי הוא מזהה ניצוצות מהגלגלים האחוריים, ומעט אחר כך אמר כי ה"מהירות 120 קמ"ש".

 

בדו"ח החקירה מופיעה גם חוות דעתו של מומחה הרכב יוסף וודיסלבסקי, אשר טען - לאחר בחינת חומר החקירה שנאסף - כי הגורם העיקרי לתאונה לדעתו הוא תקלה במערכת מחשב ניהול המנוע. לדבריו, מערכת בקרת השיוט לא התנתקה - כנדרש - למרות השימוש בבלמים, זאת לאחר ש"באג" בתוכנת ניהול המנוע מנע זאת. אלא שחברי ועדת הבדיקה העריכו כי עקב מצבו של הרכב, לא ניתן לאמת את הערכתו של וודיסלבסקי.

 

הדיווח על התאונה הקשה

 

לפני מספר ימים הודיעה פרקליטות מחוז צפון כי היא סוגרת וגונזת את תיק חקירת התאונה בה נהרגו שמונה בני משפחת אטיאס, תאונה שזעזעה לפני יותר משנה את כל המדינה. בהודעת הפרקליטות נקבע כי לא מצאה ראיות לעבירה פלילית כלשהי שביצע אבי המשפחה שנהג ברכב, או כל גורם אחר. בכך ניקתה הפרקליטות מאחריות גם את מכון הרישוי שבדק את הרכב מעט לפני התאונה, יצרנית ויבואנית הרכב, מוקד 100 של המשטרה ואחרים. 

 

מקום התאונה, היום שאחרי

 

דו"ח החקירה אותו משחרר היום משרד התחבורה, אינו כולל כצפוי תשובות לשאלות חשובות ומטרידות. למשל, כיצד יתכן שתוך פחות מ-4,000 ק"מ מאז עבר מבחן כשירות, מצא עצמו אטיאס עם מערכת בלימה שאינה מצליחה להאט את הרכב. גם דבריה של מוקדנית המשטרה ששוחחה עם המשפחה המבוהלת במשך שש וחצי דקות, לא מתועדים בדו"ח. ומה על מצבו הטכני האמיתי של הרכב לאחר שעבר תאונה קשה ומיידית נמכר לסוחר? גם על כך אין תשובות בדו"ח המפורט.

 

במשרד התחבורה מדגישים כי באגף הרישוי הנחו את כל המרצים בקורסים לנהיגה מונעת (נהיגה נכונה) ולימודי התיאוריה, להדגיש כיצד יש להתמודד עם מצבים דומים של אובדן יכולת בלימה והאצה בלתי נשלטת. עוד מזכירים שם כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה באינטרנט מידע מפורט בנושא. כך למשל ממליצים שם כי במצב של ​האצה בלתי נשלטת כתוצאה ממצערת לחוצה, או למשל בעיה במחשב ניהול המנוע או מערכת בקרת השיוט, יש להעביר את בורר ההילוכים להילוך סרק, לבלום בעדינות ואם לא ניתן להיעזר בבלם היד, למצוא נתיב מילוט במגמת עלייה או לנסות ולהאט את הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
המיצובישי המרוסקת של משפחת אטיאס
צילום: אביהו שפירא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים