שתף קטע נבחר

סער על ביטול בגרויות: "יאיר, אתה טועה"

הממשלה דנה בהצעות של לפיד ופירון לצמצם בגרויות ולהפחית את "גישת המדידה" במערכת החינוך. בעקבות כך התפתח ויכוח בין שרי הליכוד לבין שרי יש עתיד. נתניהו: "תלמידים יזלזלו במקצוע שלא תהיה בו מדידה"

יומיים לפני חזרתם של התלמידים לבתי הספר הגיעה היום (א') שורת הרפורמות של שר החינוך שי פירון לשולחן הממשלה ועוררה מחלוקת עמוקה בין אנשי הליכוד לבין אנשי יש עתיד. שר הפנים גדעון סער, שכבר הביע את התנגדותו לביטול בחינות המיצ"ב, התנגד גם לצמצום מספר הבגרויות, וזכה לתמיכה מראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר: "חובה להתמקד במקצועות כגון תנ"ך, היסטוריה וספרות". מנגד עמדו השר פירון ושר האוצר יאיר לפיד, שמתעקשים על קידום גישה המפחיתה את המדידה במערכת החינוך.

 

הרקע העיקרי לוויכוח שהתפתח בישיבת הממשלה היה סביב הצבת יעדים למערכת ומדידתם. סער הציג גישה שלפיה אם לא תהיה מדידה, מערכת החינוך לא תדע אם התקדמה או לא. לתפיסתו, צמצום גישת המדידה היא שגויה. נתניהו הוסיף: "מצוינות והשגיות מבוססות על הצבת יעדים ומדידת השגתם. כל מדידה מקומית חייבת להתחשב גם בסטנדרטים בינלאומיים. מקצוע שלא ייקבעו בו יעדים ולא תהיה בו מדידה – התלמידים יראו בו מקצוע לא חשוב".

  

כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:

 

לפיד ופירון מרגיעים: "תהיה מדידה ויהיו יעדים" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
לפיד ופירון מרגיעים: "תהיה מדידה ויהיו יעדים"(צילום: מוטי קמחי)

 

במהלך הישיבה הציג לפיד גישה שלפיה מספר רב של בגרויות הוא מיותר ואינו תורם למערכת החינוך ולתלמידים. בתגובה אמר סער: "בעצמי הקמתי ועדה לבחינת מספר הבגרויות, אבל יש דרכים רבות לפתור את הבעיה. אני חושב שזו טעות חמורה לבטל את בחינות הבגרות במקצועות ההומניים". כאן פנה סער לשר לפיד ואמר לו: "יאיר, אני יודע שאתה מאמין במה שאתה אומר, אבל אתה טועה".

 

גם ראש הממשלה התייחס לאפשרות הפגיעה בבגרויות במקצועות ההומניים: "אנחנו אמונים על טיפוח המטרה המשותפת של הקיום שלנו כאן. בנוסף למצוינות עלינו להתמקד בציונות וביסודות הקיום הלאומי שלנו כאן, לכן עלינו להתמקד במקצועות הליבה - כולל תנ"ך, היסטוריה, וספרות. לימוד התנ"ך קיים אותנו כמה אלפי שנים ועוד יקיים אותנו אלפי שנים, ולכן אנו צריכים לטפח אותו". 

 

לטענות של נתניהו וסער ענה שר החינוך פירון: "אין ויכוח שמדידה והצבת יעדים הן תנאי להצלחת מערכת חינוכית. אבל אנחנו באים ממקום יותר ערכי. אין לי תוכניות להחזיר את המערכת לאחור או להוריד את ההישגים, ומי שמנסה להציג זאת כך, חוטא לאמת. תהיה מדידה ויהיו יעדים".

 

בנושא צמצום מספר הבגרויות אמר פירון: "אם הבגרויות הן כל כך מהותיות, והן שעושות את כל העניין, מדוע תלמידים שלמדו קשה צריכים להתמודד אחר כך גם עם בחינה פסיכומטרית ולבזבז עליה עוד שנה מהחיים ועוד 10,000 שקל? אז אולי הבגרויות הן לא בדיוק מה שעושים מהן? בחינות לא יכולות להמשיך להיות חזות הכול.

יש עבודות גמר ועוד כל מיני פתרונות אחרים ראויים".

 

פירון ניסה להבהיר כי הדיון הוא עמוק יותר ולא מתמקד רק במספר הבגרויות שיצומצמו: "השאלה היא מה זאת למידה. הוויכוח הוא מהו היעד. בחברה שבה יש צורך לייצר חינוך ציבורי, אם אתה הופך את המדידה ליעד - אתה משאיר הרבה ילדים מאחור".

 

נתניהו עצמו התייחס לפתיחת שנת הלימודים והזכיר את נתוני הבגרויות המשופרים שפרסם משרד החינוך בשבוע שעבר. "אנחנו חייבים להמשיך מגמה זאת על ידי המשך שיפור התוצאות במבחנים הבינלאומיים. בעולם התחרותי שבו אנו חיים יש חשיבות לתוצאות", הוסיף. "מדידה כמותית והישגית מקובלת בארגונים המובילים בעולם, בין שמדובר בארגונים אקדמיים ובין שמדובר בתחומים אחרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
השרים פירון וסער
צילום: עידו ארז
מומלצים