שתף קטע נבחר

נפלאות האוצר: הטיל מס על מס היוקרה

כנראה שאף אחד לא באמת מרחם על רוכשי מכוניות יוקרה, הנדרשים לספוג "מס נהנתנות" בגובה של 20%. ובכל זאת, לאוצר זה כנראה לא מספיק

המס המוגדל שהטיל שר האוצר יאיר לפיד על מכוניות יוקרה, גבוה בפועל מהמס עליו הצהירה רשות המיסים (20% ) בהודעה הרשמית שפרסמה ב-15 באוגוסט. בפועל מדובר בהטלת מס על מס, אשר יביא את ההתייקרות ל-20.5% במכוניות "הזולות" שמחירן כ-400 אלף שקל, ויגיע ל-21.5% במכוניות שמחירן מיליון שקלים.

 

תזכורת קלה - בהודעה הרשמית של רשות המסים נאמר כ "החל מה-1 בספטמבר 2013, יועלה המס על כלי רכב יוקרתיים ששוויים מעל 300 אלף שקל שרובם נמצאים בדרגת זיהום אויר הגבוהה ביותר. מיסוי כלי הרכב יהיה לפי נוסחה המטילה מס נוסף של 20%, המחושב על ההפרש מהמחיר לצרכן של מכוניות שמחירן עולה על 300 אלף שקל לבין 300 אלף שקלים חדשים, כשהוא מחולק במחיר הרכב לצרכן. מס זה מתווסף למס בשיעור של 83% הקיים כיום המוטל על מחיר הרכב ליבואן. כך למשל, רכב שמחירו מיליון שקל, ישלם מס קניה בשיעור של 97% ממחירו ליבואן במקום 83% ".

 

כעת מתברר כי הודעה זו מטעה, שכן מה "ששכחו" ברשות המסים להסביר, הוא שאת הפער בין ה-300 אלף שקל לבין המחיר בפועל של המכונית (הפער שעליו מוטל המס לצרכן), מחשבים בשיטה מתוחכמת: לא לפי המחיר לצרכן שהיה לפני הטלת המס, אלא לפי המחיר החדש, לאחר שמוסיפים לו תיאורטית את המס החדש בשיעור של 20%.

 

התוצאה היא כמובן שהפער בין "רף הכניסה" (300 אלף שקל) למחיר החדש לצרכן גדל, ועל הפער החדש הזה מטילים את מס היסף של 20%. בפועל התוצאה היא ששיעור המס מגיע לקרוב ל-21.5% במקום 20% במכוניות שמחירן כמיליון שקל, ול-20.5% במכוניות שמחירן 400 אלף שקל.

 

זאת ועוד - המס החדש חל במכוניות היוקרה גם על אבזור שאינו מגיע באופן מקורי עם הרכב, למרות שלעיתים מדובר באותו אבזור המותקן במכוניות שמחירן נמוך מ-300 אלף שקל. אגב, לפי נתוני רשות המסים נמכרים בארץ מידי שנה כ-8,000 כלי רכב שמחירם מעל 300 אלף שקל.

 

ומה אומרים ברשות המסים?

 

"אופן החישוב של מס יוקרה אכן 'מזמין' את השאלה, האם לא מדובר כאן על הטלת מס על מס. בפועל זה לא מדויק. אכן המס הנוסף נכנס לתוך המחיר ובכך מגדיל את המס, עד שהמחיר מתכנס לשיווי משקל. מבחינה מתמטית, יבואן שרוצה לחשב את המחיר החדש כולל המס, צריך לפתור משוואה שתאזן את המחיר החדש ואת המס בהינתן מרווח רצוי מבחינתו.

 

לכשנקבע המחיר, ובו בעת נקבע שיעור המס החל על רכב, יבוצע חישוב המסים כרגיל, מתוך ערך היבוא. שיטה זו איננה ייחודית לרכב, והופעלה למשל בתחום הסיגריות.

 

החישוב עלול להיראות אולי מורכב, אך יש לו תפקיד חשוב: הוא מונע קפיצה חדה בשיעור מס קנייה ברגע שמחיר הרכב חורג במעט מה-300 אלף. באמצעות הנוסחה מושגת עלייה "חלקה" הדרגתית בשיעור המס והתכנסות לשיעור מס סופי מוגדר - דהיינו, ככל שמחיר הרכב עולה, שיעור המס אינו עולה באופן ליניארי, אלא בשום מצב לא יכול לעבור את השיעור של 103%."

 

אז אתם הבנתם?

 

מה שברור לנו הוא שהמס על מכוניות היוקרה הועלה בשיעור גבוה מזה שניתן היה להבין מההודעה הרשמית של רשות המסים, ובמכונית שמחירה מיליון שקל תוספת מס של 1.5% מעבר לאותם 20% מוצהרים, מייקרת את המכונית בעוד 13 אלף שקל לטובת האוצר.

 

אז כמובן, אין צורך לרחם על מי שקונה מכונית כזו, אבל החישוב של מס על מס בפירוש אינו הוגן, בטח שהוא לא גלוי ומוצהר בהודעות הרשמיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יצרנית
מס היוקרה מוצדק אולי, אבל מה לגבי שקיפות?
יצרנית
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים