שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הנוסחה הקסומה: איך יוצרים קומדיות פולחן?
    הצפיות החוזרות שוב ושוב ושוב, הציטוטים הלוהטים שכולם משננים, והדמויות הבלתי נשכחות - מועדון הסרט המופרע מציג את המדריך הפרטי שלו ליצירת סרטי פולחן. ויש גם דוגמאות: מ"הנסיכה הקסומה" לחבורת מונטי פייתון ועד לגשש החיוור ב"גבעת חלפון אינה עונה" שלנו. אלינו פניתם, לא טעיתם

    מה הופך "סתם סרט" לסרט פולחן? יש שיאמרו "סרט גרוע שזה כבר נהיה מצחיק", ויש שיאמרו "סרט מבריק שצריך לצפות בו שוב ושוב כדי להבין את כל הפרטים". יש תשובות נוספות, ונראה שכל אחד בוחר את הגדרותיו לפי סרט מסוים שמתאים לגישה שלו.

     

    ובכל זאת, אם צריך לתת סימנים מזהים, מדובר בסרט שחוזרים אליו שוב ושוב, וכשהוא מוזכר, תמיד יהיה מי שיזרוק איזה ציטוט ממנו. את חג סוכות השנה החלטנו לציין במועדון הסרט המופרע עם סיפור תולדות קומדיות הפולחן הגדולות בכל הזמנים - אלה שהפכו לתופעה שחורגת מהקרנה על מסך הקולנוע. כמו "הנסיכה הקסומה" שיוקרן במפגשים הקרובים בסינמטקים בנוכחות קהל שמצטט ומחייך כמו בפעם הראשונה.

     

    הטריילר של "הנסיכה הקסומה"

     

    אז איך יוצרים סרט פולחן? יש כמה גישות:

     

    1. להתבסס על יצירה ספרותית

    זה התחיל מספר הרפתקאות קסום ומלא הומור בשם "הנסיכה הקסומה" שהוציא ווילאם גולדמן ב-1973. הסופר בעצמו כתב את התסריט (וכך נמנע מהערות כמו "הסרט איבד את רוח הספר"). הוא קיצר פה ושם קטעים, אבל הבסיס היה קיים כבר בשנת 1970. הוא אפילו פנה לאנדרה הענק - מתאבק מקצועי מפורסם שסבל מבעייה הורמונלית שגרמה לגופו לגדול באופן חריג - וביקש ממנו לשחק את תפקיד הענק בסרט. אנדרה סירב, אז עברו לאפשרות השנייה: שחקן לא מוכר בשם ארנולד שוורצנגר, אבל ההפקה לא יצאה לדרך.

     

    אנדרה הענק. הצטרף בסוף לאגדה

     

    12 שנים אחר כך, שוורצנגר כבר היה מפורסם מדי ואילו אנדרה מיודענו דווקא שמח על ההזדמנות השנייה, אך הסביר שבגלל בעיות גב הוא לא יכול להרים שום דבר כבד. מה עושים עם ענק שלא יכול להרים דברים? במהלך הצילומים נעזרו בכבלים ובמנופים. כך למשל, כשהשחקנית רובין רייט קפצה מהחלון אל זרועותיו,

     היא חוברה היטב למנוף, כי הענק לא יכול היה לשאת אותה באמת.

     

    האווירה בסט הצילומים היתה קסומה וזה ניכר בתוצאה. במהלך אחד מימי הצילום, גולדמן כל כך התרגש מהמעמד שכשראה את השמלה של רייט עולה באש הוא צעק: "השמלה שלה נשרפת!". כשעצרו את הצילומים, אמרו לו: לא רק שהשמלה הנשרפת היא חלק מהתסריט, אתה כתבת את זה".

     

    כשהסרט הנסיכה הקסומה הוקרן לראשונה ב-1987, הוא לא נכשל בקופות, אבל גם לא ממש הצליח. רק כשהגיע לווידאו, אנשים גילו לתדהמתם כי אפשר לצפות אינספור פעמים בסב (פיטר פאלק) המספר לנכדו החולה (פרד סאבאג') אגדה שתהפוך לסרט עם ליהוק מהאגדות.

     

    מוזמנים לצטט: "My name is Inigo Montoya..."

     

    במהלך הצפייה, אי אפשר שלא להתאהב דווקא בדמויות המשנה שלוהקו בתבונה. למשל, בילי קריסטל משחק את מירקאל מקס, שאמור לדעת להחיות מחדש מתים. מספרים שהבמאי רוב ריינר לא יכל להפסיק לצחוק עד שנאלץ לעזוב את סט הצילומים עד סיום הסצנה.

     

    2. לקחת סרט כושל ולטפח אותו

    ריצ'רד או'בריאן היה שחקן בריטי מובטל שהחליט לכתוב מחזמר שיצחק על סרטי אימה ובי מוביז שזכר מילדותו. הרעיון התגבש למחזמר מוסיקלי בשם "מופע האימים של רוקי", וזה הועלה לראשונה בלונדון ב-1973. משם ההצגה נדדה לארצות הברית, ואז עלה הרעיון להפיק סרט על פיה.

     

    הקאסט הבריטי חוזק עם שחקנים אמריקנים והצילומים יצאו לדרך בטירה בריטית עתיקה במהלך הסתיו. על אנשי הצוות הוטל לזרז את הצילומים, כדי לא לצלם בחורף הבריטי. זה לא עזר לשחקנית הראשית סוזן סרנדון, שהסתובבה בחזיה במשך חלק ניכר מהצילומים, ולקתה במהלכם בדלקת ריאות.

     

    לסוזן קר? טים קארי מחמם אותה בקולו

     

    הסרט יצא לאקרנים כשמחזות זמר בהוליווד נחשבו כבר לדבר מיושן. הוא זכה לתגובות מעורבות. פרט לתשבוחות על יכולות המשחק והשירה של השחקן הראשי טים קארי, היתה תחושה של פספוס באוויר, ואפילו הבכורה הרשמית של הפרויקט ב-1975 בוטלה. נסיון יצירתי למשיכת קהל היה להקרינו כסרט שני (דאבל פיצ'ר) בהקרנות חצות לסטודנטים. זה קרה באפריל 1976 והשאר היסטוריה.

     

    אוהדי המחזמר הגיעו מחופשים לדמויות מהסרט, חלקם אף הופיעו מתחת למסך והדגימו סצנות מתוכו. האירוע גרר עשרות מכתבים מקבוצות מעריצים אחרות שרצו להופיע עם הסרט המוקרן. כדי לבדוק אם התופעה חוזרת על עצמה, הוחזר הסרט להקרנות חצות בניו יורק. וכך, ב-1979 הוקרן "מופע האימים של רוקי" באופן קבוע ב-230 קולנועים ברחבי ארצות הברית. 

     

    גם דודו זר בעניין. "מופע הקולנוע של רוקי" בישראל

     

    חכו, זה עוד לא הכל. בגלל שמאז 1975 "מופע הקולנוע של רוקי" לא ירד בעצם מהמסכים, הוא מחזיק בתואר הסרט שרץ הכי הרבה שנים בהיסטוריה של הקולנוע, וגרף בדרך 370 מליון דולר (ההפקה אגב עלתה רק 1.4 מיליון דולר). הבכורה החגיגית שבוטלה התקיימה בדיעבד רק ב-1993 - 18 שנה אחרי השלמת הסרט.

     

    אני אישית הייתי בסרט 42 פעם. אבל מי סופר. בואו נרקוד את הטיים וורפ.

     

    "בואו נרקוד את הטיים וורפ". ההמנון של "מופע הקולנוע של רוקי"

      

    3. להיות מוחרם

    הרעיון לסרטם השני של חבורת מונטי פייתון, "בריאן כוכב עליון", היה של אריק איידל, שהציע לעשות סרט על חייו של ישו הנוצרי. הרעיון התחיל מבדיחה על כך שישו מזמין מקום במסעדה ל-12 התלמידים שלו עבור הסעודה האחרונה, אבל זה לא יצא לפועל כי ישו נתפס עדיין כדמות רצינית מדי. לכן הומצא בריאן - השכן הפחות מוצלח של ישו שעובר את אותה ויה דולורוזה, רק מצחיק יותר. 

     

    מנהל חברת ההפקות הבריטית מצא זמן לקרוא את התסריט רק שבועיים לפני הצילומים, והודיע לפייתונים שההפקה מבוטלת. הוא לא הולך להסתבך עם הכנסייה בגלל קומדיה מטופשת שצוחקת על ישו. בסופו של דבר הלכו הפייתונים לקבל עצה מגיטריסט להקת הביטלס, ג'ורג' האריסון. הוא שמע את זעקתם ואמר שאולי יש לו פתרון. הוא הלך לחדר השני וחזר כעבור שעתיים.

     

    הטריילר של "בריאן כוכב עליון"

     

    "השגתי לכם שלושה מיליון פאונד להפקת הסרט. משכנתי את הבית שלי", אמר האריסון וייסד כך את חברת Hand Made Films במיוחד לטובת הסרט. שאלו את האריסון מאוחר יותר למה הוא שילם את כל זה, והוא ענה שזה נשמע סרט שממש כדאי לראות.

     

    לפני צאת הסרט לאקרנים, החלו ארגונים דתיים בארצות הברית להפגין נגדו בטענה שהוא תוקף את הנצרות, את ישו ואת אלוהים עצמו. בשל כך, הסרט, שאמור להיות מוקרן במאתיים בתי קולנוע, הוקרן ב-600 בזכות ההתעניינות הציבורית הרבה שהתעוררה. כמה מחוזות באנגליה סירבו להקרין את הסרט, ולכן אוטובוסים של צופים נאלצו לנדוד מעיר אחת לאחרת.

     

    הגדילה לעשות נורבגיה, שאסרה לחלוטין על הקרנת הסרט בשטחה. התוצאה היתה שרבים מאזרחי המדינה הצפונית חצו את הגבול בהמוניהם כדי לראות את הסרט בשבדיה השכנה. הסרט הביא את חבורת מונטי פייתון לשיאי פופולריות חסרי תקדים, וכיום יש לו יותר מעריצים מצטטים מאי פעם.

     

    4. להיות בינלאומי

    הסרט "1001 שקרים על פיקאסו" נולד במוחו של השחקן השבדי גוסטה אקמן. גם הוא הוא בחן את הרעיון ליצור סרט ביוגרפי מפוברק על חייו של הצייר המפורסם פאבלו פיקאסו. הסרט מכיל בעיקר כמה שיותר עובדות מטופשות על חייו של האמן. כדי לשבור את מחסום השפה, יוצרי הסרט השתמשו בעיקר בניבים שונים של ג'יבריש: בג'יבריש-איטלקית, ג'יבריש-ספרדית, וכו'.

     

    מתוך "1001 שקרים על פיקאסו"

     

    הסרט הצליח כל כך, עד ששנים לאחר מכן, כשאקמן הסתובב בחופשה בבודפשט, הוא שם לב שאנשים מביטים בו בצורה מוזרה. לבסוף שאל אותו אחד המקומיים: "האם אתה באמת פיקאסו?". מאוחר יותר גילה השחקן שהסרט המשיך להציג בבתי קולנוע בהונגריה, שנים אחרי שירד מהמסכים בשבדיה. הסרט הגיע גם לישראל ובתחילת שנות השמונים צבר קהל מעריצים נאמן שכלל אוהבי קולנוע אומנות ונונסנס.

     

    5. להיות מקומי

    לפני כמה שנים ביקר בארץ רוברט מקי שנחשב לאחד מגדולי עורכי התסריטים בעולם כדי לערוך סדנה לתסריטאי ובמאי ארצנו. הוא סיפר שלכבוד הביקור בארץ הוא צפה בכמה סרטים ישראלים שהומלצו לו, כמו "The Big Dig". מכירים? איש באולם הסינמטק לא הבין על מה מדבר מקי. "נו, הסרט עם המשוגע שחופר תעלה", תיאר.

     

    "אה, אתה מתכוון ל'תעלת בלאומילך'".

     

    מתוך "תעלת בלאומילך"

     

    כך פיענחנו אחד אחד את השמות הלועזיים שהומצאו למיטב הקלאסיקות של ארצנו. ואז זרק מקי את הפצצה: מכל הסרטים הללו, היה רק אחד שעונה לכללים של תסריט הוליוודי מושלם. "הסרט עם האבא שצריך לחתן את הבת הבכורה והולך לצבא. 'גבעת חלפון' קוראים לו?".

     

    מקי קלע בול. "גבעת חלפון אינה עונה" נחשב לסרט הישראלי המצליח והאהוב בכל הזמנים. אנשים זוכרים סצנות שלמות מהסרט, אפילו שנולדו עשורים שלמים אחרי שנוצר. בימי ספריות הווידאו, זו תמיד היתה הקלטת המבוקשת ביותר. כשכבר השגת אותה גילית שהיא שחוקה מרוב שימוש.

     

    מתוך "גבעת חלפון אינה עונה"

     

    את התסריט המבריק כתבו אסי דיין ונפתלי אלתר, והוא שזור בביטויים וציטוטים מ"בתך של ידך" ועד "קמר"ש הלור"ל" (ולמי שיודע את הפירוש המדויק בלי לחפש, חן חן למתחנפן). הסרט מתרחש בבסיס צבאי בסיני, צולם בחולות ניצנים שנראים כנראה אותו דבר. כפי שנאמר, "ימין ושמאל רק חול וחולירע". במשך שלושה שבועות השחקנים התנהגו כמו חיילים ויצאו רק שבתות.

     

    "תחי מדינת ישראל". סרג'יו קונסטנצה מתרגל קרב

     

    מקורו של השם בערבוב של הסרט "גבעה 24 אינה עונה" והשם "חלפון" ממערכוני הגשש החיוור. לעתים ניתן לאתר בסרט קטעים בהם השחקנים עצמם מתאפקים שלא לצחוק מהאילתורים של חבריהם. לדיין היתה כוונה ליצור סרט המשך, אולם עקב פטירתו של ישראל פולי פוליאקוב, הוא הודיע שהצילומים נדחו לאחרית הימים.

     

    על גישת ה"לא מצפים ממך" של האחים כהן ב"ביג לבובסקי", גישת "תשכפל סרט קיים" של האחים צוקר ב"טיסה נעימה", וחשיפת ההשראה האיראנית ל"צ'רלי וחצי", במפגשי מועדון הסרט המופרע בסוכות.

     

    והנה,גילוי נאות: כל פרוייקט מועדון הסרט המופרע התחיל בגלל סרט אחד קטן שעדיין מוקרן. אני רק אניח את זה כאן. חג שמייח.

     

     

    אלון גור אריה הוא במאי, תסריטאי ומרצה ב"מועדון הסרט המופרע " ברחבי הארץ. בשבת, 21 בספטמבר, יוקדש האירוע בסינמטק תל אביב לקומדיות הפולחן של כל הזמנים עם הקרנת הסרט "הנסיכה הקסומה". האירוע יגיע לסינמטק ירושלים ביום ה', 26 בספטמבר.

     

    אירוע שיוקדש לצמד אבוט וקוסטלו יערך בסינמטק שדרות ביום א' 29 בספטמבר. ואירוע "התחלות מהסרטים" יערך בבית אבי חי בירושלים, ביום ד', 2 באוקטובר. אירוע שיוקדש לצ'רלי צ'פלין יערך בבית פרנקפורט שבתל אביב ביום ד', 9 בספטמבר. הקומדיה "המוסד הסגור" (מוקרנת שנה השישית ברציפות) ו"קונגרס היפופוטם מארחים את ץ סופית" יערך ביום ב', 23 בספטמבר בסינמטק תל אביב .

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים