שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לקראת החורף: 9 מכות בריאותיות של עונת המעבר
    החורף עוד לא הגיע, אבל הסתיו גורם לנו לנזקים לא פחות חמורים. עור יבש ומגרד, כפות רגליים סדוקות, אלרגיות וזו רק רשימה חלקית. איך להתמודד עם היובש, הרוחות ועל מה לא כדאי לוותר בכל מחיר?

    עונת המעבר בארץ קצרה אך מאתגרת ביותר. הסתיו הוא כידוע עונה המאופיינת בהפכפכות במזג האוויר, באווירת התכנסות ולעתים אף בדיכאון קל. מזג האוויר בעונה הזאת משתנה במהירות, והשמש של הבוקר מתחלפת לעיתים בגשם בשעות אחר הצהרים.

     

    את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד

     

    בשנים האחרונות אנו עדים לתופעת "הסתיו המוקדם", וחודשי הסתיו הרשמיים שמתחילים בין ה-21 ל-23 בספטמבר מגיעים אלינו מוקדם מהרגיל וכבר בתחילת ספטמבר משתלטות המערכות הסתוויות ועונת המעבר נותנת את אותותיה הראשונים.

      

    עוד כתבות בריאות בערוץ פארם נט

    שיער, פטריות וכתמים: כך תעלימו את נזקי הקיץ

    מה יעיל: טיפול טבעי או הורמונלי לגיל המעבר

    בדרך לחדר הכושר? התוספים שייתנו יותר אנרגיה

     

    הסימן הראשון לעונת המעבר: יובש יתר

    ד"ר אלכס אלטס, מומחה ברפואת העור מסביר כי גורמים רבים אחראים ליובש יתר של עור הגוף: גיל, מיקום גיאוגרפי, עונת השנה, יובש ולחות בבית ובמקום העבודה וכן תדירות השימוש במים וסבון. כולנו יודעים שאוויר מדברי חם גורם ליובש העור, אך באותה מידה מאבד העור מלחותו בהיותו חשוף למשבי רוח חורפיים קרים.

     

    "יובש העור נוצר גם לאחר שהות ממושכת בחדרים ממוזגים או מחוממים יתר על המידה ללא הוספת לחות לאוויר. בניגוד לעור בריא שהוא רך, חלק וגמיש, עור יבש הינו מחוספס למגע חסר גמישות וחסר ברק (טעות לחשוב שאודם וקילוף העור שבין הגבות ובצדי האף מעידים על עור יבש. תופעה זו נובעת דווקא מהפרשת יתר של חלב מבלוטות שומן והיא מכונה סבוריאה. שימון נוסף של העור במקרים אלה רק יגרום להחרפת המצב)".

     

    לדבריו, המפתח לטיפול בעור יבש הוא שמירה מתמדת על לחותו. עור לח במידה מספקת הינו רך חלק ונעים יותר למגע. בבוקר מספיק לרענן את הפנים במעט מים אך רצוי להשתמש גם בסבון בעל רמת חומציות p.H 3.5., כמו למשל לקטופיל ותכשירים דומים.

     

    "לא רצוי להשתמש בתכשירי ניקוי המכילים אלכוהול מאחר והאלכוהול ממיס את שומני העור שתפקידם לשמש כ"קרם לחות" טבעי. לאחר הניקוי הראשוני מומלץ שימוש בקרם לחות שתפקידו להפחית את אובדן הנוזלים מהעור.

     

    הוא מוסיף כי באמצעות החדרת חומצה היאלורונית ניתן לטפל במצבים בהם מרקם העור יבש, חסר לחות וחיות. "במצבים הללו קרמים לבדם לא יספיקו ולכן ישנם כמה טיפולים מהחדישים והנגישים אשר מבוצעים במרפאות האסתטיות, כמו למשל "סטילאג' הידרומקס", שעשוי לשפר את מרקם העור על ידי הענקת לחות וחיוניות בעור יבש וחסר חיות.

     

    שירלי קטרון, רוקחת סופר-פארם, מסבירה כי הבחירה צריכה להיעשות על פי ההתאמה וגם על פי ההשפעה על העור. "חשוב שהמוצרים לא יזיקו לעור בשום דרך ושלא יגרמו לכוויות, אדמומיות או גרד".

     

    "טיפול בעור יבש הינו בעל משמעות רבה בתחום הקוסמטי כמו גם בתחום הבריאותי. רק כאשר העור בריא הוא יכול למלא את ייעודו כמחסום ווסת בפני הסביבה. בכדי לשמור על עור בריא לאורך שנים יש להקפיד על כללים למניעת היווצרות עור יבש וכן לבחור את תכשירים המתאימים ביותר לטיפול במצבי עור יבש תוך כדי הקפדה על הוראות שימוש נכונות", הוא אומר.

     

    9 המכות של עונת המעבר

     

    1. הצטננות

    התופעה שכיחה בעונת המעבר ומתאפיינת בנזלת, שיעול, עיניים דומעות והתעטשויות, ולעיתים מלווה בחום גבוה. התופעה נגרמת על ידי סוגים שונים ורבים של נגיפים. ברוב המקרים, הטיפול מסתכם במשככי כאבים ומנוחה.

     

    2. דלקות גרון

    אם כאב הגרון שלכם מלווה בנזלת, שיעול, חום לא גבוה וגרון אדום ככל הנראה שמדובר בסוג של וירוס, או במחלה ויראלית. אך, אם אתם סובלים מחום גבוה, ריח לא נעים מהפה ודיבור גרוני ייתכן ומדובר בדלקת חיידקית ומומלץ כמובן לפנות לרופא המשפחה.

     

    3. אסתמה

    המחלה הדלקתית בדרכי הנשימה מקשה על החולים לנשום כראוי ולתפקד בחיי היומיום. מדובר במחלה כרונית/עונתית המתבטאת בהתקפים שעלולים להתגבר בשל גורמים רבים כדוגמת עונות המעבר. בחילופי העונות סובלים מתסמינים שונים – דומעים, מתגרדים, משתעלים ומתקשים לנשום. עונת המעבר נחשבת לתקופה של תחלואה רבה יותר.

     

    וירוסים וחיידקים תוקפים מבוגרים ובייחוד תינוקות וילדים. מחלות המערבות את מערכת כלי הנשימה, לרבות נזלת, צינון, שפעת, דלקת בדרכי נשימה עליונות, דלקת ריאות וכדומה מחמירות את מצבם של חולי האסתמה. הפרשת הליחה, השיעול, הנזלת, הריר ויתר הנוזלים פוגעים בתפקודן הלקוי ממילא של הריאות ומקשות מאד על הנשימה של החולים.

     

    מזג האוויר ההפכפך גורם לאלרגיות רבות (צילום: index open) (צילום: index open)
    מזג האוויר ההפכפך גורם לאלרגיות רבות(צילום: index open)

     

    4. אלרגיות

    "תופעת האלרגיה נפוצה במיוחד בעונות המעבר ומתבטאת, לרוב, בתסמינים כדוגמת: אדמומיות בעיניים ודמע מוגבר, עודף הפרשות ריריות מהאף ואדמומיות בעור.

     

    5. אסתמה של העור

     תסמין מובהק האופייני לעונת המעבר היא התפרצות התופעה העורית "אטופיק דרמטיטיס". מדובר בדלקת כרונית של העור, שמתבטאת ביובש חמור, נגעים אדומים, גרד ואקזמה בפנים, בצוואר, בקרקפת ובקפלי הידיים והרגליים. הטיפול הקונבנציונלי כולל טיפול באנטי היסטמינים, ובמשחות עם מרכיב סטרואידי (קורטיזון) המטפל ומסייע במניעת התפתחותו של זיהום משני.

     

    שיר לויתן, נטורופתית והרבליסטית קלינית באלכימיסט צמחי מרפא, מסבירה כי בכל הקשור לאסתמה של העור חשוב לקראת עונת המעבר ובמיוחד במהלכה לסלק מהתפריט מזונות שעלולים לגרום לרגישויות, לתגובת יתר של מערכת החיסון ולהגברת הדלקת בעור. "מומלץ להימנע מצריכה של פחמימות ריקות, סוכר לבן (סוכר הוא מזון המגביר דלקת), מזונות מטוגנים, מעובדים ומשומרים".

     

    6. סבוריאה, יובש עורי וגירויים בעור

    בהיותה בעיית עור כרונית, לא נמצא עדיין ריפוי מלא, אך מגוון שיטות טיפול יכול לסייע בהתמודדות היום יומית עם התופעה – המעקצצת, המגרה והצורבת, שאף פוגעת במראה העור. מדובר במחלת עור דלקתית כרונית בשכבות העור העליונות, המאופיינת ביצירה ובהפרשה מוגברת של חומר שומני מבלוטות החלב של העור.

     

    7. יובש במרפקים ובברכיים

    "הימים החמים מרובי האובך, שינויי הטמפרטורה ואחוזי הלחות הנמוכים, המאפיינים את עונת המעבר גורמים גם לאזורי המרפקים והברכיים להתייבש ולהיסדק", אומרת סורינה הרשקוביץ, כימאית הראשית במותג 'חלאבין', מציינת כי במספר פעולות פשוטות תוכלו לטפל באותם אזורים יבשים: "הרבו להשתמש בקרם לחות מועשר ורצוי כזה עם תמציות צמחיות הידועות כמרגיעות ומרככות את העור, כדוגמת קמומיל, חוחובה ועוד"..

     

    8. כפות רגליים סדוקות

    תופעה שכיחה במבוגרים בעונת המעבר היא כמובן יובש ניכר בכפות הרגליים. באזור זה מומלץ כמובן למרוח קרם לחות נטול בושם וחשוב מאד להעניק לעור לחות והזנה. וזלין פשוט יכול לעזור ועדיף כזה עם תמציות מרגיעות מסוג אלוורה ושמן נבט חיטה שנמצאו כמועילים ביותר. בזה האחרון אין בו מרכיבים כימיים, הוא משמן היטב את העור, אינו מספג לתוכו ויוצר שכבה חוצצת בינו לבין האוויר.

     

    9. נשירת שיער

    בעונת המעבר אתם צפויים לשינויים משמעותיים בשערכם. "גירוד מתמשך בקרקפת, היא תופעה שעלולה להופיע אצל חלק גדול מהאוכלוסייה", טוען מעצב השיער רועי חמו, "שינויי מזג האוויר והמעבר התכוף בין מזג אוויר החם ביום לזה הקר בלילה עלולים ליצור תחושה של אי נוחות בעור הקרקפת ורצון לגירוד".

     

    איך מטפלים?

    להימנע מניקוי יתר. חשוב לנקות את העור ולשטוף את העור במים ובתכשירי ניקוי עדינים שאינם מייבשים את העור. יחד עם זאת, רצוי לא לבצע ניקוי פעמים רבות מדי. פעם ביום זה מספיק, כי גם כך העור בסטרס. ניקוי יתר עלול לייבש את העור ולגרום לו להיות פחות אלסטי ולהראות יותר מקומט.

     

    התקפה זו ההגנה הכי טובה. תמיד ולפני כל חשיפה ויציאה החוצה. למרוח על עור הפנים, כמויות נדיבות של קרם הגנה, גם בחורף ובימים שלכאורה נחשבים לקרירים, הרי השמש בארצנו לא ממש יודעת שהסתיו כאן. בעיקר בעונות המעבר כמות החשיפה לקרניים מזיקות גדלה. וזה ממש לא הזמן להניח את קרם ההגנה בצד.

     

    לחות לחות ועוד לחות. קרם לחות מחזיר לעור לחות וכך גורם לו להראות טוב יותר. מניעת איבוד המים מהעור מאפשרת לעור להיות בריא יותר ולהראות פחות מקומט. בחלק ממוצרי הלחות יש חומרים פעילים היכולים אף לגרום לעור להתחדש.

     

    לאחרונה יש יותר ויותר מרכיבים פעילים בתכשירים שיכולים לעזור בהצערת העור וכך לתת לעור מראה יותר בריא ורענן. כך למשל, כדאי לבחור קרם המכיל שילוב של חומצות אמינו ושמנים טבעיים, הפועלים נגד נזקי הרדיקליים החופשיים ולמען ריכוך העור.

     

    ד"ר אינס ורנר מומחית לרפואת עור, ששימשה עד לא מכבר כיו"ר החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית, אומרת כי "הטיפוח חשוב כל ימות השנה, אבל דווקא בזמן הסתיו והחורף היבשים, רצוי להקדיש לכך יותר. כדי לאזן יש להשתמש בתכשירים מרגיעים, סבונים ללא אלכוהול, וכמובן במוצרי טיפוח ע"פ הצורך וסוג העור.

     

    "יש לנקות אותו היטב בכל הרמות וזה כולל פילינג, קרמים מבהירים, או טיפולים במכונים, ע"י מכשירים המיועדים לפילינג, הסרת כתמים וחידוש העור, כן וגם הזרקות שמעוררות את יצור הקולגן יכולות לעזור באופן מיידי".

     

    קרם הזנה ללילה. את קרם ההזנה תמרחי תוך כדי עיסוי שיחדיר אותו כמה שיותר עמוק, בבוקר תקומי ותחושי את ההבדל, הוא מרגיע מלחח ומשאיר בעור כמות לחות טובה אשר תהווה שכבת הגנה ותמנע את היובש באופן היעיל, זה יחדיר לעור את הלחות שאיבד במהלך היום.

     

    נשיקה רטובה. השפתיים אשר עשויות מעור דקיק הנוטה להתייבש מהר מאוד, מתייבשות ראשונות ומאדימות עוד לפני שהספקנו להבין שמשהו קורה. שפתון של לחות, ימנע את היובש בעיקר בתחילת העונה, כך לא מגיעים למצב של שפתיים סדוקות ומיובשות.

     

    כדי למנוע ולרפא שפתיים יבשות יש למרוח על בסיס קבוע, מאחר והשפתיים זה האזור אשר אנו מלקקים ושכבת ההגנה יורדת לעתים תכופות. מומלץ להשתמש ביום עם שפתון המכיל מסנן קרינה וכך למנוע את נזקי קרינת השמש (קמטוטים ע פני השפה).

     

    תזונה מאזנת. זו לא קלישאה, הגוף זקוק לאנרגיה כדי לנשום, לפעול וכדי לרפא עצמו, תזונה לקויה או מזונות אשר מכבידים על הגוף, יבואו לידי ביטוי בעור, ובכל הגוף. המפתח להבדל אותו נחוש במידית על הפנים שלנו, אלו הפירות והירקות הטריים, במקביל לצמצם סוכרים, שומנים, שוקולד, קולה, וכו.

     

    צמחי מרפא. שיר לויתן, נטורופתית והרבליסטית קלינית אומרת: "צמחי מרפא בעניין זה הם חלק בלתי נפרד מהטיפול במחלות עור האופייניות לעונת המעבר ועל כן חשוב לשלב את הטיפול הפנימי עם טיפול החיצוני.

     

    "נטילת פורמולה של צמחי מרפא בעלי פעילות אלטרנטיבית ומנקזת כבד כדוגמת- שן ארי, סינרה, ארקטיום לאפה ועוד, תמריץ את המטבוליזם (חילוף החומרים), תחזק את מערכת החיסון ותגביר הוצאה של רעלים מהכבד וממערכת העיכול, אלה ישפיעו ישירות גם על מראה עורכם. בנוסף, מומלץ למרוח בעונת המעבר קרמים או משחות המכילים צמחים המשקמים את הריריות הפגועות, צמחים בעלי פעילות אנטי דלקתית הידועים כמרגיעים את הגירוי על העור.

     

    "בין הצמחים המתאימים: קומפרי, הידרוקוטיל, קלנדולה ועוד. שימוש בסבונים טבעיים שאינם מכילים פראבנים ומרכיבי בישום שיכולים לגרום לגירויים בעור, הם הכרחיים ביותר בעונה זאת. בנוסף מומלץ לעשות אמבטיות המכילות שמנים כמו- חוחובה, שמן לבנדר, פטצ'ולי ו גם לשלב שיבולת שועל שידועה בסגולותיה המרגיעות את העור. חשוב להימנע מלבישת בגדים מבדים סינטטיים, צמר, בגדים צמודים או מחוספסים ולהקפיד על כותנה מלאה".

     

    לא לחמם יותר מדי. ד"ר אלטס מוסיף ואומר כי בעת הרחצה באמבטיה או במקלחת יש להימנע משימוש במים חמים מדי - הם מייבשים יותר.

     

    להרבות בשתייה גם בעונת החורף. גם אם איננו חשים צמא, חשוב להקפיד ולשתות.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מומלץ לשמור על הלחות - בעיקר בעונת המעבר
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים