שתף קטע נבחר
צילום: אביהו שפירא, שאטרסטוק, חיים צח

חברת האוטובוסים דן - לאן הולכים כספי ציבור?

במשך עשרות שנים רוכשת דן אוטובוסים מחברה מסוימת במאות מיליוני שקלים מכספי ציבור. ללא בקרה נאותה, למרות כשלים שהתעוררו במשך השנים ומבלי שיהיה בידה חוזה עדכני. ומי לא מפקח? משרד התחבורה

"דן רוכשת כבר יותר מ-30 שנה את שלדות האוטובוסים מספקית אחת, ובכל השנים האלה לא ביצעה הליכים תחרותיים לבחינת רכישת השלדות". כך עולה מדו"ח שמפרסם היום (ג') מבקר המדינה, יוסף שפירא. על פי הדו"ח, דן מקבלת מהמדינה תמיכה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה, במטרה לאפשר לחברה לחדש את צי האוטובוסים שלה. אלא שלמרות השימוש בכספי ציבור, כך מבהיר המבקר, דן אינה מתנהלת על-פי נורמות ציבוריות ראויות.

 

  • דוח המבקר מ-2011 על רכש אוטובוסים של חברת אגד

 

מעבירה כספי ציבור ללא תחרות

"אין להסכים לכך שרכש אוטובוסים הממונים בעיקר מכסף ציבורי לא יהיה בהליך תחרותי, מה גם שדן אף התחייבה לכך בהסכם הסובסידיה (משנת 2007, ש.ה)", כותב מבקר המדינה. "משרד המבקר רואה בחומרה את התנהלותה זו של חברת דן. אי קיום הליכים תחרותיים לרכישת שלדות אוטובוסים ואי מילוי ההסכם שעליו חתמה עם הממשלה, הם חריגה חמורה מסדרי מינהל תקינים".

 

המבקר מותח ביקורת גם על משרד התחבורה, המפקח על פעילות דן ומעביר לקופתה את המימון הנדרש לרכישת אוטובוסים. "משרד התחבורה, המשקיע בכל שנה עשרות מיליוני שקלים בציוד דן באוטובוסים, אינו מקיים פיקוח ובקרה נאותים על רכישתם אוטובוסים", כותב המבקר. "נוכח ההיקף הגדול של העסקאות, והעובדה שהמימון מקורו כמעט כולו בקופה הציבורית, היה על משרד התחבורה לחייב את דן לפעול לפי נורמות ציבוריות".

 

ראוי להזכיר כי ב-2011 פרסם משרד המבקר דו"ח חריף בעניין רכישת אוטובוסים על ידי חברת אגד, ובו ממצאים דומים לאלו הנכללים בדו"ח העוסק בדן. "משרד התחבורה משקיע מאות מיליוני שקלים בשנה באוטובוסים לאגד, אך לא מפקח על הרכישה", קבע הדו"ח. "בשנים 2003-2009 רכשה אגד כמעט את כל האוטובוסים העירוניים מיצרן אחד בלבד... רכישת אוטובוסים במשך תקופה ארוכה מיצרן אחד, ללא הליך תחרותי מסודר, היא בגדר התנהלות לא תקינה".

 

"אין העתק של החוזה"

במהלך הביקורת שערך משרד המבקר, התבקשה חברת דן להעביר לנציגי המשרד חוזים שנחתמו עם ספקית השלדות מ-2007 ואילך. ומה עשתה דן? "עד מועד סיום הביקורת המציאה החברה רק חוזה אחד משנת 2011, ותוספת מ-1999 להסכם משנת 1994". במשרד המבקר ביקשו גם ההסכם מ-1994, אך דן הודיעה כי ההסכם אינו ברשותה. ומתברר גם כי מ-1999 לא נחתמו הסכמים חדשים, אלא רק נספחים לאותו הסכם מ-1994.

 

"אין זה תקין שבמשך שנים כה רבות דן רוכשת אוטובוסים מהספקית בסכומים של עשרות מיליוני שקלים בכל שנה, וכל הרכישות מבוססות על חוזה בסיס - ועוד מ-1994", נוזף המבקר. "אין זה סביר שלחברה אין העתק של החוזה. דבר זה מקשה עליה לעמוד על ביצוע כל תנאי החוזה על ידי הספקית, ואף מצביע על זלזול לכאורה של החברה בחובתה לפעול בצורה מסודרת ושקופה, במיוחד נוכח כספי הציבור המרובים שהיא מוציאה מדי שנה".

 

המבקר גם מציין כי במהלך השנים הארוכות שבהן רוכשת דן את שלדות האוטובוסים מאותה ספקית, התעוררו בעיות רבות, אך אלה לא הביאו להחלפתה. "במשך שנות העבודה עם הספקית התגלו כשלים בתפקודה, ובהם בין היתר איחורים באספקת שלדות, בעיות במנועים, חסרים במשלוחים ותמיכה טכנית לקויה", מפרט המבקר. ומה עשתה החברה? "למרות זאת המשיכה דן לשמש לקוחה נאמנה לאותה ספקית", מבהיר המבקר.

 

אגב, כבר ב-1999 קבע המבקר כי על חברת דן להכין נוהל מסודר לרכישת אוטובוסים. באותה שנה ענתה החברה למבקר כי היא "שוקלת הכנת נוהל". 14 שנים לאחר מכן, ולאחר שחתמה על הסכם עם המדינה המחייב אותה להכין נוהל לרכישת אוטובוסים, טרם גובש ואושר נוהל שכזה. "עד מועד סיום הביקורת לא הכינה חברת דן נוהל רכישות", מסכם המבקר, "כך שהחברה פועלת למעשה ללא נוהל רכישות כלל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית מגל
דן מקבלת כסף ציבורי, אבל
צילום: עמית מגל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים