שתף קטע נבחר

צילום: shutetrstock

"ראש עיר עשוי להיות חזק מראש ממשלה"

אחוזי ההצבעה נמוכים באופן מסורתי, הרחוב והאזרחים אדישים כמעט לחלוטין, והבחירות המקומיות שוב יציבו בבתי העירייה ברחבי הארץ "מלך" מקומי, רווי סמכויות וחופשי כמעט לחלוטין מביקורת ומחסמים

ביום שלישי ייפתחו הקלפיות ותושבי הערים בישראל יבחרו את ראשי העיר הבאים ואת חברי מועצת העיר החדשים. אבל ניסיון העבר מלמד שרבים מכם, רבים מדי, מוותרים מראש על הזכות לקבוע מי ינהל את החיים שלכם בחמש השנים הקרובות ונשארים בבית. אולי זה בגלל שלא כולם מודעים לכוח הרב שמחזיק בידיו ראש העיר ולהשפעה שלו בתחומים הנוגעים לכולם, החל מפינוי האשפה ועד לחינוך הילדים.

 

עוד בערוץ החדשות של ynet:

צנחנים בנופש: אלכוהול, מכות וירי באוויר

"הפיכה" בגן עדן: בוטלו הבחירות במלדיביים

 

כסף. ראש העיר חולש על הרבה מאוד כסף. תקציב העירייה השנתי בעיריות בינוניות עומד על מאות מיליוני שקלים ובעיריות גדולות יכול להגיע גם למיליארדים. לראש העיר יכולה להיות השפעה מוחלטת כמעט על הקצאת הכסף העירוני. הוא מכין בעזרת אנשי הכספים בעירייה את ספר התקציב שקובע מראש כמה משאבים יוקצו לכל אחד מהשירותים שאותה מספקת העירייה ומגדיר את הוצאותיה במהלך השנה. את התקציב מאשרת מועצת העיר, וגם שינויים בתקציב צריכים לעבור את אישור המועצה. אבל בדרך כלל לראש העיר יש רוב במועצה והצעת התקציב שלו הופכת לתוכנית העבודה הכספית של העירייה. במקרים רבים, גם לאחר אישור התקציב, ראשי ערים מעבירים כספים בין סעיפי תקציב שונים, לעתים גם בלי לטרוח לבקש את אישורה של המועצה.

 

חינוך. העיריות מנועות מלהתערב בנושאים פדגוגיים, ובבתי הספר היסודיים גם לא בנושאי העסקת מורים וכוח אדם. אבל ראש עיר שרוצה להיות מעורב בחינוך יכול להיות בעל השפעה רבה. לעירייה יש סמכות ואחריות בכל הנוגע למבני מוסדות החינוך ולתשתיות, וביכולתו של ראש העיר להוסיף תקציבים ולהפוך לגורם דומיננטי במערכת החינוך העירונית. משרד החינוך מאשר פתיחת בתי ספר חדשים או איחוד בתי ספר קיימים אבל בפועל ראש העיר הוא זה שמוביל תהליכים כאלה, וכמעט בלתי אפשרי לבצע אותם בניגוד לדעתו.

 

לראש העיר יש נציגות משמעותית בוועדה מטעם משרד החינוך הממנה מנהלים לבתי ספר יסודיים, ובפועל הוא מחזיק בסמכויות נרחבות יותר במינוי מנהלים לבתי ספר תיכוניים.

 

תכנון. ראש העיר עומד בראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וחברי מועצת העיר הם חברי מליאת התכנון. מתוקף תפקידו כיו"ר הוועדה, ראש העיר קובע את סדר היום שלה, מחליט אלו הצעות יעלו להצבעה ובפועל יש בידיו את היכולת הבלעדית לזרז תהליכי בנייה או לעכב אותם.

 

אשפה. פינוי הזבל שלכם הוא בסמכותו ובאחריותו של ראש העיר. הוא מחליט (באישור המועצה) אם על העבודה יופקדו עובדי עירייה, או אם להעביר אותה לקבלני פינוי חיצוניים. הוא יכול לרדת ממש לפרטים בקביעת תדירות פינוי האשפה, שעות העבודה וגם מחליט אם העיר תשתתף בתכנית מחזור אשפה. ראש העיר יכול לקבוע כמה משאיות פינוי אשפה תחזיק העירייה וגם קובע כמה מטאטאי רחובות ינקו את השכונה שלכם.

 

סמכויות. רשות מקומית היא ישות עצמאית, בעיקר אם היא לא גירעונית ולא נסמכת על תקציבים ממשלתיים. הגוף הממשלתי המרכזי שבא איתה במגע הוא משרד הפנים, אבל שר הפנים לא מנהל את השלטון המקומי אלא בעיקר מפקח עליו. עם זאת, גם לו יש סמכויות. משרד הפנים יכול להוציא תקנות שמחייבות את העיריות, למנוע תקציבים מעיריות שלא עומדות בקריטריונים שנקבעו והוא גם רשאי למנות ועדת גבולות שבסמכותה לצמצם את גבולותיה הפיזיים של הרשות המקומית. במקרים קיצוניים בסמכותו של שר הפנים להדיח ראש עיר ומועצת עיר ולמנות במקומם ראש עיר ממונה וכן ועדה ממונה.

 

גם מועצת העיר יכולה להגביל מאוד את פעילותו של ראש העיר. המועצה, כאמור, לרוב תומכת בו, אבל יש עיריות שבהן ראש העיר לא מצליח לתחזק קואליציה יציבה. מעבר ל"כאב ראש" שיכולים ליצור חברי אופוזיציה בודדים ונמרצים, מועצת עיר לעומתית יכולה להציב מול ראש העיר מכשולים משמעותיים ולא לאשר תקציבים, פרויקטים חדשים ומינויים בכירים ובכך לשתק הלכה למעשה את ראש העיר.

 

"חזק יותר מרוב השרים"

ראשי ערים ותיקים מסכימים שראש עיר יכול להיות חזק יותר אף מראש הממשלה. עמרם מצנע, לשעבר ראש עיריית חיפה וראש מועצת ירוחם: "ראש עיר הוא בלתי תלוי", מסביר מצנע, שעמד במשך 10 שנים בראשות עיריית חיפה ובהמשך גם

כיהן כיו"ר הוועדה הממונה בירוחם. "ראש עיר חזק יותר מרוב שרי הממשלה, ומבחינת הכוח הפרוצדוראלי שלו הוא לפעמים גם יכול להיות חזק יותר מראש ממשלה. הוא נבחר אישית על ידי התושבים בבחירה ישירה, וזה נותן לו את הכוח לבצע. אני רואה בכך דבר חיובי. אם חס וחלילה יתחילו לצמצם את סמכויותיהם של ראשי העיר, אז גם העיריות לא יתפקדו כמו שהממשלה מתקשה מאוד לתפקד ולבצע את החלטותיה".

 

ראש עיריית ראשון לציון לשעבר, מאיר ניצן, שעמד גם בראש הוועדה הממונה בלוד, אף סבור שיש לחזק עוד יותר את כוחו של ראש הרשות המקומית: "לראש העיר יש יכולת ביצועית טובה יותר מהשרים ואפילו מראש הממשלה, אבל עד שהוא מגיע לשלב הביצוע הוא צריך לעבור הרבה אינסטנציות. הוא יודע לבצע תכנית שכבר אושרה, אבל הבעיה היא שלבי התכנון והאישור שהופכת לעתים לבירוקרטיה בלתי סבירה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים