שתף קטע נבחר

זה לא בחוקים: ספרים על הסכין

שלושת גיבורי ספרו של איתי לב, "מעל גלים אהבתיך", נשזרים זה בחייו של זה בדרמטיות, על רקע מאורעות המנדט בישראל. השהייה הבלתי לגאלית שלהם בארץ החדשה, גרמה לו לחזור לספרים שעוסקים בחיים שליד החוקים

הרומן החדש שלי "מעל גלים אהבתיך", מתרחש ב-1940, עת תחילת המסעות הבלתי לגאליים לארץ ישראל. על רקע מסעה של אוניית המעפילים "אטלנטיק", שזרתי משולש אהבה בין שלושה מעפילים: אביגיל בן-צבי - נערת חלוץ, זלמן הרניק - מדריך בהכשרות החלוץ, חיים ברגמן - נוסע סמוי באונייה.

 

 

שלושת גיבורי הספר מופרדים זה בזה בדרמטיות, כשהבריטים, שתופסים את האונייה בדרכה לארץ ישראל, מעבירים אותם לאוניית הפאטריה בכוונה להגלותם למאוריציוס. אלא שהמעפילים מחליטים לפוצץ את אונית הפאטריה כדי למנוע את הגירוש, ובשל חישוב לא נכון של מצב האונייה, מטביעים את עצמם בתוך 12 דקות בנמל חיפה. מרגע זה ואילך, מופרדים זה מזה גיבורי הספר עד למפגש מפתיע ולא צפוי בהווה, שמתקיים רק בזכות סקרנותו של אוריה, נכדם של אביגיל וזלמן.

אלא שהמסע הבלתי לגאלי אינו מתרחש רק במישור הפיזי לארץ ישראל, אלא גם בנפשותיהם ובראשם של גיבורי הספר.

 

בהקשר לרומן, בחרתי להתמקד דווקא בספרים שהשפיעו עלי כי היו בהם מסעות בלתי לגאליים שאדם עובר עם עצמו, בתוך עצמו, ועם סביבתו. במסעות בלתי לגאליים שביחסים שבינו ובינה, בהנחות יסוד של מדינות והעומדים בראשן, במאבקי תרבות, בתפיסות מציאות, ובזיכרונות היסטוריים. ספרים בלתי ליגאליים בעיני, אלו ספרים שמציפים נושאים ונורמות מקובלות, ומציגים אותם באור שונה, מערערים על תוקפם - ואף סותרים אותם. כל אחד מחמשת הספרים שבחרתי עושה זאת בדרך אחרת, ובמובנים רבים, השפיע על כתיבתי.

"העולם, קצת אחר כך". דווקא ההיסטוריה אינה לגאלית  (עטיפת הספר) (עטיפת הספר)
"העולם, קצת אחר כך". דווקא ההיסטוריה אינה לגאלית

"העולם, קצת אחר כך", מאת אמיר גוטפרוינד

הספר הזה תפס אותי מן הרגע הראשון. ב"העולם קצת אחר כך", מצאתי את עצמי מזדהה עם ההנצחה של שולי ההיסטוריה. אמיר גוטפרוינד העניק לגיבורו חיים אברמוביץ', שהפך לבעל אחוזה מגודרת ושמורה היטב בלב היישוב העברי, את הלגיטימיות להיות אדם המשפיע על ההיסטוריה. בכך שנשכח, הוא הפך דווקא את ההיסטוריה שנשתמרה, את האנציקלופדיות והספרים הנלמדים שלנו, לבלתי לגאליים.

 

"העולם על פי גארפ", מאת ג'ון אירווינג

ספרו של ג'ון אירווינג, "העולם על פי גארפ", מתאר את חייו של ט.ס. גארפ, סופר ועקר בית. כבר מראשית חייו מלמדת אותו אמו של גארפ כי אי אפשר לברוח מהתאווה. היא המניעה את החיים. היא הלבה הרותחת בתוכנו, שמביאה את האדם לסטות מן הנורמות המוסריות שלפיהן הוא חי, לכל הפחות, במה שעומד ביחסים שבינו לבינה.

 

התאווה יכולה לטלטל את האדם מכלל אמונותיו ולהרחיקו משפיותו. כך, כנבואה שמגשימה את עצמה, מוצאים את עצמם גארפ והלן אשתו, בוגדים זה בזה - אקט של תאווה שמביא בסופו של דבר לטרגדיה המשפחתית שלהם, בה הם מאבדים את היקר להם מכל. התאווה, בעולמו של גארפ, היא שמביאה את האדם לפעולות בלתי לגאליות באופן שבו הוא תופס אותן. כלומר, בגידה היא לא לגיטימית בעיניו, ובכל זאת, הוא נכנע לה. נכנע ומשתעבד לה.

 

"האדם המשוכפל" מאת ז'וזה סאראמגו

אחד מספריו הגדולים של סאראמאגו. בספר זה חוקיות הטבע היא העומדת למבחן, היא הבלתי לגאלית. ב"האדם המשוכפל" אדם רגיל (מאסימו אפונסו), שהוא גם מורה להיסטוריה, מגלה בסרט וידאו שהוא לוקח בשעת דכדוך, כי שחקן המשנה בסרט דומה לו כאילו שהיו אחים תאומים, ואף יותר מזה - שהוא שכפול מוחלט של אותו האדם.

"האדם המשוכפל". מציף את הפחד הקיומי (עטיפת הספר) (עטיפת הספר)
"האדם המשוכפל". מציף את הפחד הקיומי
 

סאראמאגו מציף פה פחד קיומי של האדם באשר הוא אדם, מעין פחד לא מודע שאי שם ברחבי הגלובוס קיים אדם הזהה לנו, ובעצם, שאיננו יחודיים כפי שחשבנו. זוהי חשיבה פילוספית שמציבה את תפיסת המציאות העכשווית והקיומית שלנו כבלתי לגאלית באופן שבו אנו תופסים אותה.

 

"מרד הנפילים", מאת איין ראנד

ספרה של איין ראנד הוא אחד הספרים שהשפיעו עלי ביותר (וכנראה שגם על מרבית קוראיו במהלך המאה ה-20). בספר זה העולם הדיסטופי שיצרה איין ראנד הוא, הוא הבלתי לגאלי. זהו עולם קורס, חסר חיוּת, כאשר את תפקידי המפתח בשלטון של כל מדינה תופסים אנשים בעלי אידאולוגיה קומוניסטית, שבתהליך הדרגתי מדכאים את האינבידואל כמהות - ויוצאים כנגד האושר האישי כתכלית.

 

איין ראנד נלחמת בבלתי לגאליות של העולם כמקום שראוי לחיות בו בכך שגיבוריה,

אנשי היצירה שבו, נוטשים אותו ומביאים בהדרגתיות להתמוטטותו. בכך הם יוצרים מצע להיווסדות של חברה חדשה - אוטופית, חברה שתשים את האדם, יצירתו ויכולותיו במרכז. חברה לגאלית לפי תפיסתה הפילוסופית.

 

"שיבומי - ספרו של טרווניאן", מאת רודני ויליאם ויתקר

את הספר הזה קראתי בנשימה עצורה. הרומן של טרווניאן שם במרכזו את מלחמת התרבויות. בנקודה זו עולה הוויכוח בין הלגאלי לבלתי לגאלי. לפי תפיסת המחבר ישנה אך ורק תרבות אחת לגאלית: התרבות היפנית הישנה. זוהי התרבות האידאלית. כל שאר התרבויות (הכוונה היא לתרבויות המערב) הן בלתי לגאליות במובן שאין הן נצחיות ואסתטיות.

 

זוהי גם משמעות המושג - שיבומי - יופי אמיתי של פשטות ועדינות, מָעלה שאליה אפשר להגיע רק אחרי שנים של לימוד והתפלספות. גיבור הספר, ניקולאי הל, הוא רוצח שכיר מקצועי, שאינו רוצח מתוך בצע כסף כרוצחים שכירים אחרים, כי אם מתוך אידיאולוגיה. רואה את עצמו כמי שמנקה את העולם ממי שדמו מותר בשל מעשיו הבלתי לגאליים, כנגד האנושות.

 

ספרו של איתי לב, "מעל גלים אהבתיך", ראה אור לאחרונה בהוצאת מטר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
איתי לב. לכתוב על הדברים הלא לגיטימיים
צילום: יח"צ
לאתר ההטבות
מומלצים