שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    סיבים ברפואה סינית: למה הם בריאים?

    הסיבים התזונתיים נחשבים ברפואה הסינית כבעלי השפעה על אופי תהליך העיכול ותוצריו. איפה ניתן למצוא אותם, ואיך תזונה נכונה תוביל לבריאות ותמנע התפתחות מחלות?

    לסיבים התזונתיים חלק חשוב בשמירה על בריאות הגוף. צריכת סיבים הינה בעלת תרומה ידועה לשיפור תהליכי העיכול, טיפול ברמות גבוהות של כולסטרול וסוכר בדם, מניעה של סרטן המעי ואף בשמירה על משקל גוף תקין.

     

    לכתבות נוספות בנושאי אורח חיים בריא - היכנסו למדור באלאנס

     

    מהם הסיבים התזונתיים ובאילו מזונות הם נמצאים?

    מקורם של הסיבים התזונתיים הוא בצומח. הגוף אינו מסוגל לעכל ולספוג אותם, אך את חלקם הוא מצליח לפרק במידה כזו או אחרת. מבחינה כימית הם נחשבים לרב סוכריים שאינם עמילניים (למעט אחד – הליגנין).

     

    נהוג לחלק את הסיבים התזונתיים לשתי קבוצות: סיבים המסיסים במים וסיבים שאינם מסיסים, כשלכל קבוצה השפעה ותרומה שונות לבריאות הגוף.

     

    את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד

     

    סיבים מסיסים במים

    הסיבים המסיסים, מקבלים מרקם רירי המזכיר דייסה, בבואם במגע עם נוזל. תרומתם העיקרית היא בכך שהם מאריכים את זמן השהות של המזון במעיים ואף מגדילים את נפח הצואה. מסיבה זו, הם משמשים אותנו במצבי שלשולים (נמצאים באורז ובננות לדוגמא ולכן יש לצרוך מהם בכמות גדולה במצב זה).

     

    סיבים שאינם מסיסים במים

    נמצאים בחיטה מלאה, סובין חיטה ובקליפות של פירות וירקות.

     

    סיבים שאינם מסיסים, סופחים נוזלים ומגדילים את כמות המים במעיים ומגבירים את קצב התנועה שלהם. מסיבה זו הם מסייעים בטיפול במצבי עצירות ותורמים לפינוי חומרים מזיקים המצטברים במעי.

     

    עוד כתבות בריאות:

    לאכול בין הארוחות: למה לא כדאי לוותר?

    שום, לימון וסלק: 10 מזונות לניקוי רעלים

    קטניות, קינמון ושקדים: 10 עצות לא להשמין בחורף

     

    איפה הם נמצאים?

    פירות וירקות רבים מכילים את שני סוגי הסיבים במינונים שונים, וכפי הנראה, השילוב של שני סוגים אלה הוא המייצר את האפקט הבריאותי ואין כל צורך לבחור באחד מהם. חשוב להבין שהסיבים כשלעצמם אינם בעלי ערך תזונתי והשפעתם על העיכול היא בשינוי אותו הם מחוללים בתהליך העיכול.

     


    סיבים תזונתיים - הרכיבים

    סיבים תזונתיים - הרכיבים
    המזון סה"כ סיבים סיבים לא מסיסים סיבים מסיסים
    סובין תירס 89 66 23
    סובין שיבולת שועל 30.4 15.3 15.1
    לחם מלא 8.5 6.8 1.7
    אפונה קפואה 7.8 7.2 0.6
    ברוקולי מבושל 3.8 2.5 1.3
    פלפל אדום 2.4 1.4 1
    תפוח עץ 2.6 2 0.6

     

    כמות הסיבים בטבלה היא ביחידות של גרם ועבור 100 גרם מזון

     

    הרפואה הסינית והסיבים

    מערכת העיכול על פי הרפואה הסינית, מורכבת משני איבריים עיקריים: הטחול והקיבה (חלקם של המעי הדק והגס הוא משני לשני אלו).

     

    תפקידם הוא לעבד, לפרק ולספוג את כל החומרים הנחוצים לגוף לשם תפקוד תקין ולהפריש את הפסולת. מערכת עיכול בריאה מובילה לייצור עשיר של דם ושל צ'י, אנרגיית החיים על פי הרפואה הסינית.

     

    במצב של חוסר איזון וחולשה של הטחול והקיבה, הגוף מתקשה לבצע את תהליך העיכול, ספיגה של החומרים החיוניים והפרשה של הפסולות ויצבור חומרים שאינם חיוניים, דבר הבא לידיי ביטוי בנטייה לעלייה במשקל, הצטברות של ליחה ולחות בגוף, תחושת כבדות ועייפות. מובן שגם עצירויות ו/ או שלשולים יתכנו כחלק מהביטוי לחוסר האיזון של מערכת העיכול.

     

    סיביים תזונתיים, כאמור, הינם חסרי ערך תזונתי, אך בעלי השפעה על אופי תהליך העיכול ותוצריו. מכאן ניתן להסיק שצריכה מאוזנת שלהם, הינה בעלת השפעה מחזקת ומאזנת של פעילות הטחול והקיבה.

     

    על פי הרפואה הסינית, הפרעות עיכול, סוכרת, רמות כולסטרול גבוהות ואף סרטן מעי, כולן מחלות שחוסר האיזון שהוביל להופעתן קשור לחולשה של מערכת הטחול קיבה, שגרמה להצטברות: של שומן בגוף, בכלי הדם ואף להצטברות שבאה לידי ביטוי כגידולים.

     

    תזונה נכונה, הינה בעלת חשיבות עליונה, לא רק בזמן מחלה, אלא דווקא בזמן בריאות. שמירה על מערכת עיכול מאוזנת, תוביל לגוף בריא ותמנע את התפתחות המחלה. הקפדה על צריכת סיבים תזונתיים כחלק מהתזונה הינה אחת מאבני היסוד של תזונה כזו.

     

    הכותב הוא מטפל ברפואה סינית

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
     צילום: shutterstock
    הסיבים התזונתיים שיש בפירות וירקות
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים