שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תרגיל בשיווק: קנו מוצר זול, אבל שלמו ביוקר
    מכירים את הסיטואציה? ראיתם מבצע על מוצר מסוים, ומיהרתם לרכוש אותו - אלא שלא ידעתם כי למעשה, הוא נמכר ביוקר בהשוואה למקומות אחרים. הצעת חוק חדשה תחייב רשתות שיווק להציג את מחירי כל מוצריהן במאגר מידע, שיהיה פתוח לכלל הציבור
    המן שאכלו בני ישראל במשך שנות נדודיהם במדבר, תואר על ידי חכמינו כמאכל אידיאלי מכל הבחינות: כל אחד יכול היה לטעום במן איזה טעם שרצה, בכל רגע נתון. ובנוסף, "צדיקים ירד על פתח בתיהם", כלומר שלא היו צריכים להתאמץ ללקטו.

     

    << הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

     

     

    בהצעת החוק שאני מקדם, אני מבקש לאפשר לכל אחד ואחת מאתנו להשתייך ל"אוכלי המן", ולהרכיב את סל המזון המתאים ביותר בכל רגע נתון –אפילו מבלי לצאת מפתח הבית.

     

    אחד הכלים החזקים ביותר למלחמה ביוקר המחייה הוא צרכנות נבונה. לפיכך עודדה אף ההלכה התנהלות פיננסית נבונה: "לעולם ישליש אדם את מעותיו: שליש בקרקע ושליש בפרקמטיא (מסחר) ושליש תחת ידו (חיסכון)" (בבלי, בבא מציעא מב ע"א). לעניות דעתי, את החינוך לצרכנות נבונה יש להנחיל כבר לילדים בגיל בית הספר.

     

    דא עקא, שמשימה זו כיום היא כמעט בלתי אפשרית. אדם מגיע לרשת מזון בגלל היותה קרובה לביתו או למקום עבודתו, או עקב מבצע כזה או אחר. הוא יכול לראות את המחיר שבו המוצר נמכר, אך אין לו מושג אם הוא זול או יקר. הוא מסוגל להשוות מקסימום בין מחירים של שני מוצרים דומים המונחים על המדף, ואם יש לו זיכרון טוב - הוא יוכל לזכור שבשבוע שעבר המחיר היה זול יותר.

     

    הסכנה: גניבת דעת

    מצב זה הוא בעייתי, משום שהוא מאפשר לרשתות לשלוט במוחו של הצרכן, ולהציג בפניו מצג שווא כאילו הוא קונה מוצר זול, שכן הוא זול-יחסית למוצרים המקבילים לו ויחסית לשבוע שעבר, אך בעצם מחירו גבוה בהרבה מהמחיר האמיתי ברשתות אחרות.

     

    מצב זה אף מאפשר לרשתות למשוך לקוחות בעזרת הורדת מחירים של מוצר בודד, וליצור אשליה שמדובר במקום זול, אך כאשר הלקוח מגיע למקום – הוא מקבל ביחד עם המוצר הזול חבילה של מוצרים במחירים גבוהים, ולעתים מופקעים. יצירת האשליה איננה בעיה אתית בלבד, כי אם איסור הלכתי "לגנוב את דעת הבריות" (בבלי, בבא מציעא נט ע"ב).

     

    הצעת חוק "הקמת מאגר מידע לעניין מחירי מוצרים ברשתות שיווק", שאותה אני מקדם יחד עם חבריי, באה לצמצם את תרגילי השיווק הללו. לפי ההצעה, כל רשת מזון, קוסמטיקה או דלק תחויב להציג את שמות המוצרים, את שמות היצרנים ואת המחירים שהיא גובה בעבורם במאגר מידע ממוחשב הפתוח לציבור.

     

    לאחר שייכנס חוק זה לתוקף, יוכל כל צרכן לתכנן את קניותיו בטרם צאתו מהבית, ולדעת מה כדאי לקנות והיכן. מחזיקי הסמרטפונים למיניהם יוכלו גם להשוות מחירים בזמן אמת, ולהשוות את מחירו של מוצר שלפניהם בחנות אחרת, ובכך להימנע מקניית מוצר יקר.

     

    בנוסף, מאגר זה יוכל לחשוף קרטלים, אם קיימים, משום שיהיה קל מאוד לזהות העלאת מחירים מתואמת של כמה רשתות במקביל. בכך תממש המדינה את מחויבותה המוסרית וההלכתית כלפי אזרחיה לעודד תחרות חופשית, על מנת להביא להורדת מחירים.

     

    לעצור את הקרטלים בשוק המזון

    אין לי שום דבר נגד רשתות המזון ובעליהן. אינני צר עין ואף לא קומוניסט. בעלי הרשתות צריכים להרוויח את

    לחמם, וכשהם מרוויחים יפה הם גם יכולים להעסיק מאות ואלפי עובדים. אך דומני שבשנים האחרונות ממשלות ישראל נוטות לחשוב שהדרך היחידה להציל את הכלכלה היא על ידי מקסום רווחיהם של בעלי ההון והמעסיקים על חשבון הציבור.

     

    כיום יודעים כבר בכל העולם שלא זו הדרך. כבר ההלכה היהודית קבעה שעל כתפי החברה מוטלת האחריות למנוע הפקעת מחירים במוצרי יסוד. מדיניות קפיטליסטית בלתי מאוזנת תוביל, בסופו של דבר, לפערים חברתיים גדולים יותר, האוכלוסיות המוחלשות לא תהיינה מסוגלות לעמוד בעלות המחייה, ומעמד הביניים יצנח גם הוא לכיוון זה.

     

    אני מקווה מאוד שחוק זה יקודם במהירות לטובת הצרכנים. הוא יאפשר לנו להשוות מחירים ולנהוג בתבונה פיננסית, יגביר את התחרות, ימנע קרטלים, ובסופו של דבר גם יוריד את יוקר המחיה לטובת כולנו.

     

     

  1. פרויקט צהר לחקיקה הוא פרי שיתוף פעולה בין ynet וארגון רבני צהר.
  2.  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הפלפלים אולי היו זולים, אבל כל השאר עלה ביוקר
    צילום: shutterstock
    צילום: עופר עמרם
    נחמן שי
    צילום: עופר עמרם
    מומלצים