שתף קטע נבחר

קובה: שוק המכוניות נפתח - המחירים בשמיים

מהמהפכה הקומוניסטית ב-1959 נאסר על הקובנים לקנות מכוניות מהמדינה. רפורמה שמה לזה קץ, אך האזרחים לא מרוצים: רובם מרוויחים 20 ד' בחודש, ורכב חדש יעלה יותר מ-100 אלף ד'. "יש פה אופניים?", צעקה קונה מתוסכלת

אזרחי קובה יוכלו החל מסוף השבוע לקנות מהמדינה כלי רכב חדשים ומשומשים ללא אישור מיוחד, 55 שנה לאחר שהדבר נאסר עליהם. עד היום נאלצו בקובה להסתפק בכלי הרכב האמריקניים והסובייטיים משנות ה-50, שכבר היו במדינה לפני המהפכה הקומוניסטית. חדשות טובות? לא בטוח. מיד עם פתיחת השוק זינקו מחירי המכוניות ב-400%.

 

עוד בחדשות

הפליטים שובתים: "מי ינקה וישטוף כלים?"

כמו מינוס 50 מעלות. ארצות הברית קפאה

"או.ג'יי סימפסון חולה בסרטן, ביקש חנינה"

 

אזרחים שהגיעו לסוכנות פג'ו שבהוואנה גילו כי המחיר לרכב חדש נע בין 91 אלף דולר לדגם 206 מודל 2013, לבין 262 אלף דולר לדגם 508 מאותה שנה. במדינה שבה המשכורת הממוצעת של 80% מהאזרחים היא 20 דולר בחודש, הרוב המוחלט יתקשו לממש את החלום.

 

הסוף למכוניות מהפיפטיז? (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הסוף למכוניות מהפיפטיז?(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

קפיצה של 55 שנה ביום אחד (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קפיצה של 55 שנה ביום אחד(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

"אני מרוויח 600 פסו לחודש (כ-30 דולר)", אמר רוברטו גונסאלס, תושב המקום שהגיע לסוכנות פג'ו. "זה אומר שאני לעולם לא אוכל להרשות לעצמי רכב חדש". דיפלומט אירופאי שמשרת בקובה הוסיף: "במחירים הללו כלי הרכב האמריקניים הישנים לא ייעלמו כל-כך מהר מהרחובות".

 

עד השקת הרפורמה בספטמבר 2011 יכלו אזרחי קובה לקנות זה מזה כלי רכב שהיו במדינה לפני המהפכה ב-1959, ולכן ברחובות קובה יש כל-כך הרבה כלי רכב משנות ה-50 או אפילו מלפני כן. דיפלומטים ואנשי עסקים זרים עדיין יצטרכו את אישור המדינה לייבא כלי רכב חדשים או משומשים.

 

כלי רכב חדשים יותר, שהיו בבעלות המדינה, נמכרו במחירים נמוכים יחסית לדיפלומטים, רופאים, ומורים בשירות המדינה בחו"ל עם כניסת הרפורמה לתוקפה. חברות השכרת רכב מכרו מכוניות יד שנייה ב-25 אלף דולר ויותר, וגרמו לכעס רב בקרב הקונים.

מסתכלים על האטרקציות החדשות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מסתכלים על האטרקציות החדשות(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

"המחירים הללו מראים חוסר כבוד לקובנים. עכשיו אין לי תקווה לקנות מכונית חדשה למשפחה שלי", אמר האמן קאסאר פרז שבחן רכב מסוג רנו מודל 2005 שנמכר לבסוף ב-25 אלף דולר, אף שניתן לרכוש אותו במקומות אחרים בעולם ב-3,000 דולר. מורה אחרת שהסתכלה על המחירים צעקה: "יש פה אופניים?".

 

למרות הרפורמה תמשיך הממשלה הקובנית לשמור על המונופול שלה בשוק הרכב. מחצית מ-650 אלף כלי הרכב שבאי שייכים למדינה. האיסור ארוך השנים על ייבוא כלי רכב השאיר 9 מתוך 10 בתי אב קובנים ללא רכב, והם נוהגים להתנייד בעזרת אופניים או בתחבורה ציבורית. הרפורמה בשוק הרכב היא אחת מתוך 300 רפורמות שהציג הנשיא ראול קסטרו, שהחליף את אחיו פידל קסטרו ב-2008. הרפורמות אושרו בקונגרס ב-2011. 

 

עשרות אלפי בעלי עסקים קטנים וקואופרטיבים בקובה אמורים להרוויח, לפחות על הנייר, מפתיחת השוק, צעד שגם אמור לעודד יזמות פרטית. עם זאת, מומחים טוענים כי המחירים הגבוהים יהפכו את הקנייה לקשה מאוד ויעכבו התפתחות של עסקים.

 

"המחירים הללו לא בטווח האפשרויות של רוב האזרחים בקובה", אמר לרויטרס ג'ון קירק, מומחה לאמריקה הלטינית. "אפילו מי מהם שיש לו סיוע מהמשפחה בחו"ל. הם מייצגים את המס על מוצרי יוקרה שהשיתה המדינה על העשירים החדשים של קובה".


פורסם לראשונה 04/01/2014 22:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
החלום מתרחק, למרות הרפורמה
צילום: רויטרס
מומלצים