שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פוגע בריכוז: מחסור בברזל בגילאי ביה"ס

    כל הורה יודע לומר שתינוקות זקוקים לכמות גדולה של ברזל. אך האם ידעתם שמחסור במינרל שכיח מאוד גם בקרב ילדי בית הספר ועלול להוביל לבעיות התפתחתיות, ירידה בציונים ואפילו לקשיים בריכוז? הדיאטנית יעל דרור מסבירה מדוע זה קורה - ומה יש לעשות

    הברזל הוא אחד המינרלים החשובים ביותר בגופנו. בילדות, ובמיוחד בשנים הראשונות לחיים, יש למינרל הברזל השפעה רבה על התפתחות היכולת הקוגנטיבית ובריאות הגוף כולו. חסר ברזל בגיל הילדות עלול לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בגוף, ולכן נושא מניעת החסר והצורך בטיפול נכון במצבים אלו הינו בעל חשיבות ממדרגה ראשונה. מדוע עלול להיווצר חסר ברזל בשנים הראשונות לחיים והאם מתן תוסף ברזל לתינוקות וילדים באמת יכול לפתור את הבעיה?

     

    <<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

     

    עוד על תזונה בערוץ הורים :

    בריאות מהביס הראשון: 16 מזונות-על לתינוקות

    7 דרכים שיגרמו לתינוק שלכם לאהוב ירקות

    4 ילדים אושפזו כתוצאה מאי אכילת פירות וירקות

     

    מדוע יש חשיבות לברזל בגוף?

    הברזל מחובר להמוגלובין שבכדוריות הדם האדומות ויש לו תפקיד חשוב בהובלת החמצן לרקמות הגוף, וכמובן גם למוח. הברזל חיוני לתמיכה בתהליך הכימי המורכב של מעבר אלקטרוליטים בין מדורי התא, והוא מהווה חלק חיוני בתהליך הפקת האנרגיה האירובית בשרירים.

     

    מהו חסר בברזל?

    מחסור בברזל מוגדר כ"אנמיה" כאשר הוא פוגע בריכוז ההמוגלובין בדם (מוריד אותו מתחת לסף המוגדר כתקין). חשוב לדעת שחסר ברזל עלול להתרחש בגוף גם ללא אנמיה. כלומר, חסר ברזל עלול להיווצר במאגרי הברזל בגוף (ערך נמוך של פריטין) אך לא לבוא לידי ביטוי ברמת ההמוגלובין בדם. חסר ברזל, עם/ללא אנמיה עלול להיות מלווה במספר תופעות לוואי:

    שינויים במצב הרוח: דיכאון, חוסר מצב רוח וחשק לעשות דברים.

    חולשה: עייפות כרונית, חולשה.

    ראש: כאבי ראש, סחרחורות, התעלפויות.

    תפקודי חשיבה: בעיות ריכוז, בעיות זיכרון, בעיות חשיבה. עלול לבוא לידי ביטוי גם בירידה בציוני הלימודים.

    כמה ברזל צריך? צריכה יומית מומלצת
    גיל ברזל (מ"ג)
    3-1 7
    8-4 10
    13-9 8
    18-14 נער 11, נערה 15
    50-19 גבר 8, אישה 18
    51 והלאה 8

    צבע העור: חיוורון.

    שינויי תאבון: חוסר תיאבון או רעב מוגבר לפחמימות (צורך במתוק).

    ספורט: פגיעה ביכולת לבצע פעילות, כאבי שרירים, חולשה כללית בספורט, דופק מוגבר.

    סיכון בריאותי: מעלה את רגישות הגוף לזיהומים, מעלה את הסיכון למחלות גסטרואנטרולוגיות.

     

    מכאן שחשוב לטפל בחסר ברזל ולתקן אותו גם אם עדיין איננו גורם לאנמיה. יש צורך להיות ערניים בכל גיל לנושא "משק הברזל" בגוף, אך בגילאי הילדות המוקדמים ישנה חשיבות גבוהה במיוחד לאיתור וטיפול בחוסר ברזל על מנת למנוע פגיעה עתידית בבריאות ובכישורים שמתפתחים בשנים הראשונות.

     

    מהי חשיבות הברזל בשנים הראשונות לחיים?

    מדוע דרישות הגוף לברזל עולות בגילאי הילדות, ובמיוחד בשנה-שנתיים הראשונות לחיים? אחת הסיבות המרכזיות היא קצב הצמיחה המואץ בשנים הראשונות לחיים. כאשר גוף התינוק מתארך יש צורך ליצור כמות גדולה יותר של תאי דם אדומים המכילים ברזל, כי כמות הדם בכל הגוף גדלה.

     

    למרות הדרישה המוגברת של הגוף לברזל, לא תמיד התזונה בשנים הראשונות מספקת כמות ברזל טובה בהתאם לדרישות הגדילה של הילד. בחודשים הראשונים של החיים תזונת התינוק מתבססת בעיקר על הנקה או שימוש בתחליפי חלב אם, ולאחר מכן יש שילוב הדרגתי של מזון רך/מוצק. עם זאת, לא תמיד ניתן להבטיח אספקה נאותה של ברזל באמצעות התזונה בלבד בשנים הראשונות לחיים. בישראל קיימת המלצה גורפת למתן תוספת ברזל בטיפות מדי יום, החל מגיל ארבעה חודשים. לפי עדכון ההנחיות מטעם משרד הבריאות שפורסם בשנת 2012, תינוקות יופנו לספירת דם שגרתית החל מגיל תשעה חודשים ובטיפת חלב ינחו את ההורים למתן תוסף ברזל החל מגיל ארבה חודשים ועד לשנה וחצי. כלומר, ההמלצות הן המשך גורף של מתן תוסף ברזל עד גיל שנה וחצי, ולא עד גיל שנה כמו שהיה בעבר.

     

    בשנים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים שחזקו וחידדו את חשיבות מתן תוסף הברזל בחודשים הראשונים לחיים למניעה וטיפול בחסר ברזל. נמצא כי תוסף ברזל משפר את היכולת הקוגנטיבית, החברתית והמנטלית בתינוקות ומונע אנמיה. 

     

    ומה קורה בגילאי בית הספר?

    בגילאי בית הספר מתרחשת קפיצת גדילה נוספת בגופו של הילד. שינויים אלו המתרחשים בדרך כלל בקצב מהיר עלולים ליצור חסר ברזל בשל דרישות הגוף הגבוהות לברזל במהלך תקופה קצרה. במידה ותזונתו של הילד איננה מספקת מבחינת תכולת הברזל, הסיכון לפתח חסר ברזל בגילאים אלו נחשב גבוה במיוחד. מכאן שגם אוכלוסיה זו נמצאת בסיכון מוגבר לפתח חסר ברזל ומצב של אנמיה, העלול להשפיע על בריאותם ותפקודם הקוגניטיבי בשנות בית הספר.

     

    לפני מספר חודשים התפרסם מחקר רחב היקף, שכלל יותר מ-7,000 ילדים, שבדק את ההשפעה של תוספי ברזל על ההתפתחות הקוגניטיבית, אנמיה ורמת הברזל בדם בקרב ילדים בגילאי בית הספר היסודי. תוצאות המחקר הראו שתוספי ברזל שיפרו באופן מובהק ציונים קוגניטיביים כלליים של ילדים בגילאי בית הספר היסודי ואף את מנת המשכל של ילדים עם אנמיה. כמו כן היה שיפור בהערכות מדידי הקשב והריכוז של הילדים. בנוסף, תוספי הברזל הביאו לשיפור בגובה הילדים בהתאם לגיל בכל הילדים, ולשיפור במשקל בהתאם לגיל הילד, בקרב ילדים עם אנמיה. תוספי הברזל הפחיתו את הסיכון להתרחשות מצב של אנמיה ב-50% ואת הסיכון לחסר בברזל במאגרים ב-79%.

     


    מקורות מזון לברזל הנספג ביעילות גבוהה בגוף

    מקורות מזון לברזל הנספג ביעילות גבוהה בגוף
    המזון כמות ואופן ההכנה כמות הברזל
    כבד 100 גרם לאחר בישול 11 מ"ג
    בשר הודו 100 גרם לאחר בישול 4.8 מ"ג
    סטייק רזה 100 גרם לאחר בישול 4 מ"ג
    סרדינים 100 גרם (משומרים) 4 מ"ג
    פטה כבד 40 גרם (שתי כפות) 2-3 מ"ג
    סלומון 100 גרם (נתח קטן) 1.5 מ"ג
    טונה בשמן 100 גרם (משומר) 1.4 מ"ג
    עוף (חלקים אדומים) 100 גרם אחרי בישול 1.2 מ"ג

     

    מסקנות המחקר היו כי תוספי ברזל משפרים מספר מדדים חשובים בגוף הילד מבחינה המטולוגית וקוגניטיבית. לתוספי הברזל יש השפעה מובהקת על שיפור היכולות הקוגניטיביות, על הבריאות ועל שיפור מדדי הגוף של הילדים בגילאים אלו. מכאן שלתוספי ברזל ישנה חשובות גבוהה בקרב ילדים בגילאי בית הספר היסודי, בעת מצב של אנמיה וחסר בברזל.

     

    אם כך, האם צריך להתחיל לתת לילד תוסף ברזל?

    לחלוטין לא! הדרך הטובה והמומלצת ביותר לאספקת ברזל היא באמצעות התזונה. שמירה על תזונה מאוזנת עשירה בברזל, המתאימה לגיל הילד, חשובה מאין כמוה למניעת מחסור בברזל והיווצרות אנמיה. במידה ויש חשש לחסר ברזל, יש לפנות לרופא המטפל על מנת לבצע בדיקות מתאימות לאיתור אנמיה וחסר ברזל. רק לאחר איתור חסרים יש מקום לשקול שילוב תוסף ברזל או/ו ביצוע שינויים בתזונתיים על מנת לספק לגוף את כמות הברזל הדרושה להתפתחות התקינה של הילד. מומלץ להתייעץ עם דיאטן קליני בעל ניסיון בתחום של תזונת ילדים, על מנת לבנות תפריט אישי עשיר בברזל עבור הילד בגילאים השונים, בהתאם לדרישות הגוף וסגנון האכילה בכל גיל.

     

    מהם מקורות הברזל בתזונה?

    ספיגת הברזל בגוף יעילה ביותר ממזון מן החי. המקורות העיקריים הם בשר בקר, איברים פנימיים והודו אדום.

    מכוון שצבעו של מנרל הברזל הוא אדום, בשרים אדומים יעידו על נוכחות גבוהה של ברזל. במזון מן הצומח יש ברזל, אך ספיגתו אינה אופטימלית ודרושה סביבה חומצית (ויטמין C), על מנת לשפר את הספיגה.

     

    שימו לב, הצבע האדום במזון מן הצומח איננו מעיד על נוכחות ברזל במזון, ולכן לא מהווה מקור לאספקת ברזל בתפריט. כלומר, המלצות על אכילת עגבניות, גבמה, מיץ רימונים וסלק אינן נכונות כמקור לברזל במצבי אנמיה.

     

    הברזל הוא מינרל חשוב לשמירה על הבריאות והתפקוד התקין בכל גיל. שמירה על רמה תקינה של ברזל בגוף ומניעת חסרים, חשובה במיוחד בשנה הראשונה לחיים ובגילאי הילדות. חסר ברזל בשלבים אלו עלול לגרום לנזק בלתי הפיך במספר מדדים תפקודיים של הילד (קוגניטיבי, מנטאלי, חברתי). מכאן שהקפדה על המלצות משרד הבריאות על מתן תוסף ברזל לכלל אוכלוסיית התינוקות בארץ עד שנה וחצי, ושמירה על תזונה עשירה בברזל בגילאי הילדות חשובים מאוד.


    הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc, מנהלת תחום התזונה מרכז רפואי "מדיקס" בתל אביב




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מחסור בברזל בגילאי בית הספר. הגוף גדל
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים