שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הנגשה זו לא מילה גסה: משנים את פני ביה"ח
    נגישות במרכזים רפואיים היא אחד הדברים החשובים במקומות אלה, אך לא תמיד קיימת לרווחתם של הזקוקים לה. במרכז הרפואי אסף הרופא החליטו לעשות שינוי בגישה, תרתי משמע, ולהלן התוצאות

    התבוננו סביבכם, במקום שבו אתם נמצאים ברגע זה - כעת, נסו לחשוב האם כבדי שמיעה או ראיה, אנשים על כיסאות גלגלים או נמוכי קומה מסוגלים לנוע בחופשיות כמוכם במרחב אותו אתם בוחנים? האם עמדת המחשב בגובה הנכון? האם דלתות המעבר רחבות דיין? האם צלצול הטלפון לא רק נשמע אלא גם נראה?

     

    תנו לי לנחש, לא על כל התשובות תשיבו בחיוב. ובכן, הנגשה היא לא רק עניין טכני: המקומות הכי פחות נוחים למעבר של בעלי מוגבלות פשוט נסתרים מן העין. בשורה התחתונה - הנגשה היא עניין שלומדים דרך הרגליים. שום דיון תיאורטי לא יצליח להעביר את תחושת האין-אונים מול מדרכה מוגבהת, מפתן צר או מעלית ללא ציון קולי של מספר הקומה.

     

    בישראל, זה לא סוד, שיעור בעלי המוגבלויות גבוה למדי. באופן טבעי, רבים מהם נאלצים לפקוד את שערי המרכזים הרפואיים השונים מפעם לפעם. מן הראוי שקודם כל אנחנו, עובדי המרכז הרפואי, ואלה היוצרים קשר קרוב, אישי ויומיומי עמם, נהיה המגדלור וראש החץ בתהליך להפיכת ישראל למקום בו נגישות מקסימלית עבור כל אלה הזקוקים לה היא עניין שבשגרה. 

     

    עמדה מונמכת לאנשים עם כסא גלגלים ()
    עמדה מונמכת לאנשים עם כסא גלגלים

     

    לפני שש שנים לערך נבחרנו, אני ועמיתי, להוביל פרויקט במרכז הרפואי אסף הרופא, שמטרתו להנגיש את עשרות המבנים המשמשים את המטופלים. לכאורה, פרויקט טכני, שבבסיסו הנחיות ברורות וספר מסודר של הוראות: מה להוסיף, מה לגרוע, בכמה להגביה ובאיזו זווית ליישר. זהו, שלא.

     


     

    למרות שלאורך השנים יושמה במרכז הרפואי מודעות נכבדת לסידורי נגישות בסיסיים, היה זה "חוק הנגישות" שהביא לקבלת ההחלטה למצוא פתרון כולל ומקיף לנושא הנגישות לבאי המרכז הרפואי. חברי הוועדה שהוקמה נגעו כולם - ישירות או בעקיפין - לתחום הנגישות: כל חברה וחבר בוועדה סיפק את זווית הראייה הייחודית שלו לפרויקט, החל מהעובדת הסוציאלית, דרך האחות האחראית באורטופדיה, דרך אנשי השירות הטכני של המרכז ועד לגזברות. בפני כולנו ניצבה המשימה לשפר את נגישות המבנים במרכז הרפואי לאנשים עם מוגבלויות פיזיות, נפשיות או חושיות, לרבות הכבישים, השבילים, המדרכות, השירותים הציבוריים, הדלפקים, המעליות ומה לא.

     

    שלטים מדברים להכוונה של אנשים בעלי מוגבלות בראייה ()
    שלטים מדברים להכוונה של אנשים בעלי מוגבלות בראייה

     

    יצאנו לדרך בשנת 2007: מיפינו את כל האזורים הבלתי נגישים, וקבענו סטנדרטים לשיפוץ מחלקות, לבנייה חדשה ולרכישת ציוד מתאים. ביצענו סקר מקיף ברחבי המרכז הרפואי, הכנו תכנית עבודה רב שנתית המבוססת על עבודה שתבוצע על ידי עובדי המרכז הרפואי ועל תקציבים ייעודים על מנת להוציא לפועל את ממצאי הסקר.

     

    • חניות נכים: הנגשה ושיפור של כ-100 חניות
    • מפגשי כביש מדרכה - הונגשו כ-40 מפגשים ברחבי בית החולים
    • מעליות - הונגשו כ-6 מעליות
    • שירותי נכים - הותקנו אביזרים לשימוש נכים בכ-70 מתקני שירותים
    • דלפקי שירות - הותקנו כ-20 מתקני שמע בדלפקים נותני שירות
    • מתקני תמיכה הותקנו כ-6 מתקני תמיכה לנכים
    • שילוט - בבית החולים מבוצע פרויקט להחלפת השילוט, כל שלטי הכוונה החיצוניים
    • אינטרנט - הונגש אתר האינטרנט החדש
    • שלטים מדברים - הותקנו כ 20 שלטים מדברים
    • הנמכת דלפקים - הוקמו שני דלפקים ייעודיים לנכים על כסא גלגלים
    • הוסדרו כ-500 מטרים של שבילים ברחבי ביה"ח
    • שפת הסימנים - הוסדרה העסקתה בהתנדבות של מתורגמנית שפת סימנים אליה קרואים כשיש דרישה.

     

    הסדרת חניות נכים ()
    הסדרת חניות נכים

     

    העבודה עדיין לא הסתיימה, אבל מעתה יושבים ברחבי המרכז הרפואי עובדים, שלמדו דרך הרגליים משך שנים נגישות מהי - ומבטיחים להיות קשובים ורגישים לכל מפגע נגישות – על מנת שיתוקן באופן מידי.

     

    (צילומים באדיבות הצוות הרפואי במרכז אסף הרופא)

     

    • יניב פוגל הוא ראש צוות נגישות במרכז הרפואי אסף הרופא.

     

    • ביום מעשים טובים יוקם בכיכר רבין מתחם נגישות ייחודי, שיופעל על ידי נגישות ישראל ויכלול עמדות, בהן יוכלו המבקרים לחוש את המצבים המאתגרים עימם מתמודדים בעלי מוגבלויות מידי יום.
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מתקני תמיכה לאנשים הזקוקים לסיוע
    מתקו המגביר את השמע לאנשים עם מוגבלות שמיעה בכל דלפק קבלה
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים