שתף קטע נבחר

פלאפון לא סיפקה שירות. המחיר: 750 אלף ש'

במשך שנים גבתה החברה תשלום על גיבוי אנשי קשר, אף שלבעלי מכשיר אייפון לא הייתה אפליקציה תומכת בשירות. אחד הלקוחות הגיש בקשה לייצוגית, ובפשרה נקבע שפלאפון תתרום 750 אלף שקל לעמותות שונות

חברת "פלאפון" העמידה ללקוחותיה שירות גיבוי לאנשי הקשר ששמורים בזיכרון הסלולרי, אך בפועל לא סיפקה אותו לחלק ממנוייה. בעקבות זאת ביקש לקוח לתבוע אותה בתובענה ייצוגית. לפני שאושרה הבקשה הציעו הצדדים הסדר פשרה שלפיו תתרום החברה 750 אלף שקל לעמותות שונות, ובית המשפט אישר את ההסדר.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

ב-2009 החלו לקוחות פלאפון שהיו מעוניינים בכך ליהנות משירות גיבוי של זיכרונות אנשי הקשר. שירות זה, שניתן בתשלום, נמכר גם ללקוחות המחזיקים במכשיר מסוג "אייפון", חרף היעדר אפליקציה התומכת בשירות זה.

 

משכך הגיש לקוח פלאפון המחזיק באייפון בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד פלאפון לבית המשפט המחוזי בירושלים. באמצעות עו"ד עובדיה כהן הוא טען שהחברה נטלה על עצמה התחייבות חוזית שלא בוצעה, הטעתה את לקוחותיה, הפרה את חובת הגילוי והתנהלה בחוסר תום לב.

 

בתגובה טענה פלאפון שגם לקוחות המחזיקים באייפון נהנו משירות הגיבוי בפועל משום שניתן להפעילו דרך מרכז השירות שלה ולאחר מכן לבצע עדכון יזום באתר האינטרנט או במרכזי השירות. לדבריה, מגבלות שירות הגיבוי לבעלי אייפון הובהרו בתנאי ההתקשרות, כך שהבקשה לא מגלה עילת תביעה.

לא הייתה אפליקציה למשתמשי אייפון (צילום: גטי אימג'בנק) (צילום: גטי אימג'בנק)
לא הייתה אפליקציה למשתמשי אייפון(צילום: גטי אימג'בנק)

במסגרת דיון בהסדר הפשרה התברר שפלאפון גבתה תשלום עבור שירות הגיבוי מדצמבר 2009 ועד פברואר 2013. מתוך 100 אלף מנויים שקיבלו את השירות באותה תקופה, כ-53 אלף חויבו בפועל. בין אותם מנויים, קרוב ל-13 אלף מעולם לא עשו שימוש בשירות אף שחויבו. לטענת פלאפון, לפנים משורת הדין ומטעמי שירות, היא נהגה להפסיק את החיוב למנויים שלא עשו שימוש בשירות עד שלושה חודשים מיום שהצטרפו אליו.

 

בהתאם לנתונים אלה עלה כי הסכום שנגבה מקבוצת המנויים הוא כ-130 אלף שקל, כך שכל מנוי זכאי להחזר של כ-10 שקלים.

 

לנוכח הקשיים לאתר את חברי הקבוצה, כיוון שחלק מהמנויים שחויבו אינם עוד לקוחות בפלאפון, ולנוכח סכום ההחזר הנמוך, הגיעו הצדדים להסכם פשרה שבו הוחלט כי פלאפון תתרום את הסכום בתוספת הפרשי הצמדה וריבית לעמותות שעליהן יחליטו המנויים. בהמשך הציע היועץ המשפטי לממשלה להגדיל את סכום התרומה ל-750 אלף שקל.

 

פלאפון תתרום את הפיצוי

השופטת תמר בזק רפפורט מצאה כי ההסדר שאליו הגיעו הצדדים מהווה דרך יעילה והוגנת להכרעה במחלוקת. היא קבעה שניתן להצדיק תרומה לעמותות במקום השבה פרטנית ללקוחות. יודגש כי מדובר ברשימת עמותות אשר פלאפון אינה תורמת להן במהלך העסקים הרגיל ואשר גובשה בהסכמה בין באי כוח הצדדים. כמו כן, לא תזקוף פלאפון לזכותה את התרומה כתרומה פילנתרופית שלה.

 

עוד נקבע כי הגמול למבקש יעמוד על 52,500 שקל ושכר טרחת בא כוחו יעמוד על 135 אלף שקל בתוספת מע"מ.

 

עו"ד עמוס האוזנר, העוסק בדיני תקשורת ובתובענות ייצוגיות, מסביר כי כאשר הפיצוי לכל לקוח הוא נמוך, מקובל לתרום לעמותה הקשורה לנושא התביעה. כדוגמת המקרה המפורסם של הסיליקון בחלב, שבו נפסק פיצוי של כ-38 מיליון שקל, חלק גדול מסכום הפיצוי הועבר לעמותות המטפלות בחלוקת חלב לנזקקים ולמחקרים על תזונה. לכן, במקרה של פלאפון, יש טעם לתרום את הכסף לעמותה המטפלת בתלונות בענף הסלולר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים