שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ועדת הפנים אישרה את הרפורמה בתכנון
    חברי הכנסת אישרו את חוק הרפורמה בתכנון ובבנייה בקריאה שנייה ושלישית. הרפורמה אמורה להתבטא בפישוט וקיצור הליכי התכנון והרישוי, במתן זמן קצוב לאישור תכוניות ובפטורים מרישוי לשינויים נקודתיים. צפו ברשימת השינויים שכוללת בתוכה הרפורמה

    הצעת חוק הרפורמה בתכנון והבנייה אושרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים והגנת הסביבה. הרפורמה אמורה להתבטא בפחות ביורוקרטיה וסרבול המאפיינים היום את מערך התכנון, בפישוט וקיצור הליכי התכנון והרישוי במתן זמן קצוב לאישור תכניות, ובמתן פטור מרישוי לשינויים נקודתיים.

     

    עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו 

     

    הצעת הממשלה היא למעשה תיקון רחב בחוק התכנון והבנייה הקיים. בלחץ איומי יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב (ליכוד-ביתנו) לעכב את הרפורמה הסכים שר הפנים גדעון סער להוסיף להצעת הממשלה תהליך מוסדר ומחייב לבניית דיור בר השגה לרבות דיור בשכירות מפוקחת לזמן ארוך. זאת במטרה לזרז הקמת דירות חדשות רבות ככל האפשר.

     

    "אין היום מקום לחוק התכנון והבנייה במתכונתו הנוכחית", אמר סער. "המתכונת הזאת אשמה לא מעט בסחבת הגורמת למחסור בדיור וליוקר הדירות, ועל כן הגיע הזמן לשינוי יסודי. תכנון וקשיחות לא הולכים ביחד. לכן, הרפורמה מתמקדת במתן גמישות למערכת ובדילול הריכוזית שלה, כדי לשדרג ולהתאים אותה למאה ה-21". 

     

     (צילום: ענר גרין, ידיעות אחרונות) (צילום: ענר גרין, ידיעות אחרונות)
    (צילום: ענר גרין, ידיעות אחרונות)

     

    הצעת החוק טעונה אישור סופי במליאת הכנסת בשבועות המעטים שנותרו עד שצאתה לפגרת האביב. להלן ריכוז השינויים במסגרת הרפורמה:

     

    חלוקה מחדש של סמכויות התכנון 

    הרפורמה תעביר לוועדות התכנון המקומיות חלק מסמכויות הוועדות המחוזיות העמוסות. השינוי יפחית בצורה משמעותית את הריכוזיות הקיימת במערכת התכנון, ישפר את השירות לאזרח ויצמצם את הבירוקרטיה. העברת האחריות תעלה את הזמינות והמחויבות של חברי הוועדות המקומיות לטובת הציבור והיישוב בהיכרותם את צרכי העיר או היישוב.

     

    בוועדות המקומיות תאושר תכנית בניין תוך שנה בממוצע במקום 2-4 שנים כיום. בסמכותן יהיה לאשר תוכניות נקודתיות כגון הרחבת דירה בנויה עד לגודל של 140 מ"ר; הוספת שטחי בניה במגרשים עד 20% מהשטח בבנייה רוויה ובבניה לא רוויה בערים עד 7% משטח המגרש או עד 50 מ"ר; הוספת שטחים למסחר ומלונאות בבתי מגורים עד 25% משטחם; והוספת שטחי בנייה במרתפים לחניה ומחסנים.

     

    רישוי

    * לא לכל בניה צריך היתר - יינתן פטור גורף מאישור של גורמי התכנון לבניית מחסן / פרגולה / סגירות חורף לבתי אוכל / גגון ועוד. יינתן פטור גם לפריטים נוספים שבנייתם אינה מהווה הפרעה למרחב הציבורי.

     

    * הליך רישוי מקוצר – יידרש להוספת ממ"ד, סגירת/הוספת מרפסת, תוספת בנייה שלא עולה על 25 מ"ר, הוספת מעלית, סגירת קומת עמודים בבניין. הוועדה מחויבת להחזיר תשובה לפונה עד 45 יום, אי החזרת תשובה כמוה כאישור אוטומטי.

     

    * קיצור משמעותי של לוחות הזמנים האחרים - עבור בקשות במסלול רישוי מלא, הוועדה מחויבת להחזיר תשובה תוך 90 יום. במקרים של אי עמידה בלוחות הזמנים, מגיש הבקשה זכאי להעבירה לוועדה ברמה גבוהה יותר, ובחלק מהמקרים גם כאן, אי התייחסות במועדים הקבועים, משמעו אישור אוטומטי של הבקשה.

     

    * רישוי מקוון - מערך התכנון והרישוי יעבור בהדרגה למערכת מקוונת. משמעותה – הגשה קלה, נוחה ומהירה יותר של בקשות לוועדות השונות, ייעול ושיפור תהליך הרישוי, ובמקביל הנגשת כלל המידע לציבור שיהיה פתוח לכל מבקש.

     

    * מכוני בקרה - יוקמו מכוני בקרה ברחבי הארץ, בהם יהיה ניתן להפיק את כל האישורים הנדרשים מכל הגורמים הממשלתיים עבור אישור השיפוץ/הבנייה: מכבי אש, משטרה, בריאות, המשרד להגנת העורף וכו' (ייכנסו לתוקף מלא ב-2016).

     

    דיור בר השגה

    * השכרה ארוכת טווח - יינתנו תמריצים לבניית דיור להשכרה ארוכת טווח על קרקע פרטית. מנגנוני פיקוח יוודאו שאכן מתאפשרת השכרה ארוכת טווח וינהלו את רישום הדירות ודמי השכירות.

     

    * יחידות דיור קטנות - בכל תכנית חדשה למגורים הכוללת למעלה מ-100 יחידות דיור יש חובה לבנות לפחות 20% דירות קטנות (עד 75 מ"ר), שמחירן נמוך יותר.

     

    * שיווק דירות בהישג יד על ידי המדינה -הרפורמה קובעת למדינה יעדים ברורים לשיווק יחידות דיור לשכירות ארוכת טווח במחיר מופחת, בדגש על שיווק יחידות דיור בפריפריה הגיאוגרפית.

     

    * התחדשות עירונית - אם המדינה לא תעמוד ביעדים לדיור בר השגה מדי שנה, יועבר סכום מסוים המגלם את יחידות הדיור שלא שווקו לקרן להתחדשות עירונית. מטרותיה יהיו: סיוע לפעולות התורמות להתחדשות מרכזי ערים, לרבות חידוש מבנים בדיור הציבורי, שדרוג המרחב הציבורי, שיפוץ וחידוש מבנים ותשתיות, תוך מתן עדיפות למיזמי פינוי ובינוי וחיזוק מבנים ומיזמים שאין בהם כדאיות כלכלית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים