שתף קטע נבחר

פורמולה 1 - עונה חדשה, קרבות ותיקים

סדרת מירוצי המכוניות היוקרתית והנצפית בעולם, חוזרת לעונה חדשה שמבטיחה להיות צמודה ומעניינת מבעבר, עם רשימה ארוכה של שינויי תקנון, מפרט טכני ואפילו נהגים. קבלו סקירה

איך מחזירים צופים לאירוע ספורט שהפך צפוי? משנים את הכללים. עונת 2014 של מירוצי הפורמולה 1 נפתחת בסוף השבוע באוסטרליה, ומסמנת מקבץ שינויים מהמקיפים שידעה מלכת מירוצי המכוניות. החל בשינויי מנוע ותיבת הילוכים מרחיקי לכת, דרך שינוי דרסטי במידות המכונית ועזריה האווירודינמיים, תנוחת הנהיגה, מקצי האימונים וקביעת הזמנים, חלוקת הנקודות ומה בעצם לא. המטרה, ניסיון לחיסול הדומיננטיות של קבוצת רד-בול ואלוף העולם בשנים האחרונות סבסטיאן ווטל, הוספת עניין לצופים, ובלימת הנסיגה במתעניינים באחד האירועים המושקעים, היוקרתיים והרווחיים שידע עולם הספורט. אחרי הכל, 500 מיליון צופים מהווים כוח עצום למשיכת מפרסמים, מקור כסף לא אכזב ומאד-מאד נחוץ.

 

 

נכון, לחובבי ספורט מהשורה זה עלול להישמע מוזר. תארו לכם שעונת הכדורגל הבאה תיפתח עם שערים בגודל שונה, 14 שחקנים בקבוצה, כדור גדול יותר וחלוקת זמן המשחק לשלושה שלישים. תארו לכם למשל ששער זכות יעניק 3 נקודות אם הובקע מחוץ לרחבת ה-16, ובעיטת עונשין מ-11 מטרים תעניק רק נקודה אחת. חוק הנבדל יבוטל, ויתווסף כרטיס ירוק כחצי-אזהרה לעבירה כמעט-גסה. הבנתם את הפרנציפ.

 

נהגי קבוצת רד בול מדגימים - השינויים לקראת 2014

 

הטכניקה זה לא הכל, אבל

קשה להחליט מהיכן להתחיל במניין רשימת השינויים עימם הקבוצות נדרשו להתמודד מאז סיום העונה הקודמת. הגדול מכולם וזה שישפיע על המכוניות, הנהגים, תוצאות המרוצים והאליפות כולה, הוא החלפת מנוע ה-2.4 ליטר V8 ה(מאד) ותיק, ביחידת V6 מוגדשת בנפח 1.6 ליטר בלבד. אל חשש, נהגים לא יתלוננו על חסרון בכוח, שכן במכוניות החדשות יהיו שתי מערכות אגירת אנרגיה - ה-Kers המוכרת, ומערכת חדשה שתוצמד למגדש ותאגור אנרגיה מהחום שהוא פולט. אלה יספקו פרצי כוח גדולים פי 2.5 למשך פרקי זמן של עד חצי דקה (לעומת פחות מ-7 שניות) וינוהלו לא על-ידי הנהג. במקביל תהיה הגבלה על כמות הדלק - רק 130 ליטרים למירוץ - כפועל יוצא מהמנועים הקטנים והחסכניים יותר. בנוסף, התיבות יהיו בנות שמונה הילוכים, במקום שבעה בעבר.

 

ברני אקלסטון ובנותיו - המחליט, הבעלים, המרוויח (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
ברני אקלסטון ובנותיו - המחליט, הבעלים, המרוויח(צילום: Gettyimages)

 

על שינוי העיצוב והאווירודינמיקה אפשר לכתוב ספר - החל במשמעות הויזואלית, דרך השפעה על מקדם הגרר והאחיזה החשובים כל-כך, בהשפעה על החלקת הגלגלים האחוריים בעת האצה מפניה וכלה במערבולות שמייצרת מכונית פורמולה 1 מודל 2014 לזו הרודפת אחריה. כנפונים מסוימים נעלמו, ואחרים הגיעו במקום. הכנפיים קטנו, או נעלמו לחלוטין. וכמובן, אי אפשר בלי לציין את חרטום המכוניות החדש והשנוי במחלוקת מבחינה אסתטית, אך מחויב המציאות לאור הדרישה - הבטיחותית - להנמיכו בחזית במידה ניכרת. שינוי שגם משפיע על תנוחת הנהיגה שהפכה פחות קיצונית מבעבר.

 

לואיס המילטון במרצדס - בינתיים, הכי מרשים ()
לואיס המילטון במרצדס - בינתיים, הכי מרשים

 

באימוני טרום העונה נראה כי מנועי מרצדס - בקבוצות מרצדס, מקלארן, וויליאמס ופורס-אינדיה - מובילים כרגע בקרב הטכנולוגי, כולל בסעיף האמינות. מרצדס עצמה נראית גם כקבוצה המהירה ביותר, עדות לעיצוב מכונית מוצלח והתאמה מהירה של צמד הנהגים המוכשר. רד-בול לעומת זאת אכזבה באותם אימונים, וכך גם שאר הקבוצות העושות שימוש במנועי רנו - לוטוס וטורו-רוסו. מצד שני, רד-בול הוכיחה בארבע העונות האחרונות כי היא מתעוררת בזמן, ומסוגלת לשנות ולשפר במהירות שיא. בדרך כלל באזור אמצע העונה, תוך פתיחת מבערים בלתי נתפסת (תרתי משמע). פרארי הציגה יכולת סבירה, ונראה כי גם היא מקדימה בשלב זה את רד בול, אך מפגרת אחרי מרצדס.

 

פורמולה 1 מודל 2013, מול המכונית של השנה. מידות שונות
 

והאיש מאחורי ההגה

בשתיים משלוש קבוצות הצמרת הגדולות נערכו שינויים השנה. הגדול שבהם, ללא ספק, הוא חזרתו של קימי רייקונן לפרארי. נהג לוטוס עד השנה, אשר נזרק בעבר בבושת פנים מהקבוצה האיטלקית כדי לפנות מקום לפרננדו אלונסו, אמור להפוך את פרארי למקום מעניין במיוחד. לא רק עבורו, אלא גם עבור אלונסו שהורגל במספר 2 פסיבי יחסית - פליפה מאסה. אלוף העולם סבסטיאן ווטל מוצא לצדו את דניאל ריקארדו המבריק במקום מארק וובר הפורש. מרצדס לעומתן נותרה ללא שינוי, עם הצמד לואיס המילטון וניקו רוזברג.

 

המילטון, רייקונן ואלונסו (מימין לשמאל) - אוסטרליה, לפני 7 שנים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
המילטון, רייקונן ואלונסו (מימין לשמאל) - אוסטרליה, לפני 7 שנים(צילום: רויטרס)

 

נהגי העילית וחבריהם יאלצו להסתדר השנה גם עם שיטת ניקוד שונה, אשר מעניקה מספר נקודות כפול במירוץ סיום העונה באבו-דאבי. הסיבה לכך ברורה - סבסטיאן ווטל זכה עם רד-בול באליפות פעמים רבות מדי, תוך שהוא מחסל את סיכויי הדולקים אחריו הרבה לפני סיום העונה. בנוסף, החל מהעונה יהיה גם עונש "5 שניות" לעבירות קלות יחסית, סקאלת עונשי-ניקוד רציפה מקל לכבד, והרחקת נהג באופן אוטומטי ממירוץ לאחר שצבר 12 נקודות עונשין.

 

מבחני אמצע העונה חוזרים (עוד ניסיון להקטין את הדומיננטיות של רד-בול, ומקצה הדירוג הראשון (Q1) יקוצר בשתי דקות ל-18 בלבד, בעוד המקצה הקובע (Q3) הוארך בשתי דקות. בנוסף, 10 הנהגים המהירים ביותר יכולים לעשות שימוש בסט צמיגים נוסף ב-Q3, בניסיון להוסיף עניין למקצה שהפך לזבנג-וגמרנו. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רויטרס
סבסטיאן וטל ורד בול. הקץ לדומיננטיות?
רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים