שתף קטע נבחר

בין דור ההורים לדור הצעירים

משפטים כמו: "בלי לימודים אי אפשר להצליח", "איך יכול להיות שאתה לא יודע מה אתה רוצה?", "כשאנחנו היינו צעירים לא לקח לנו כל כך הרבה זמן להתחיל את החיים הבוגרים", אינם בהכרח מובילים לקבלת החלטות נכונה. פערי דורות

אנרגיה רבה מושקעת בלמידה וברכישת כלים להורות טובה לילדים בשלבים הראשונים בחיים ובגיל ההתבגרות, אך מעט מאוד מחקרים וכלים ניתנים להורים לחיילים משוחררים וכן להורים לצעירים בתחילת דרכם.

 

הצעירים שמסיימים את הצבא ניצבים בפני חייהם הבוגרים, תקופת מעבר שמתאפיינת בשינויים רבים. מצד אחד, זו תקופה מרגשת ומלאת סיכויים, ובו בזמן זו תקופה מאיימת בחוסר הוודאות וריבוי ההחלטות המאפיינות אותה. עד לרגע זה הם לקחו חלק במסלול קבוע מראש: גן ילדים, בית ספר יסודי, חטיבה, תיכון וצבא. דרגות החופש בתחנות אלו היו מועטות ביותר, מה

 שמנע מהם לפתח את שריר קבלת ההחלטות ולהיות מסוגלים לענות על שאלות כגון: במה אני טוב? (הישגים, הצלחות עבר, כישורים, יכולות), מה אני אוהב? (נטיות מקצועיות, תחומי עניין, תחביבים, עיסוקים בשעות הפנאי) ומה אני צריך? (צרכים, ערכים ותנאי עבודה).

 

לרוב, הצעירים אינם יודעים מה הם רוצים לעשות "כשיהיו גדולים" והם נטולי תוכנית מקצועית ברורה. יתרה מזאת, לפי מחקרים שנעשו בתחום, נראה שתהליך גיבוש הזהות המקצועית מתרחש כנראה כמה שנים לאחר השחרור מהצבא. כשנה וחצי לאחר השחרור היה אפשר לסווג כ-40% מהחיילים המשוחררים לסטטוס של משיגי זהות, שכולל חקירה ובעקבותיה מחויבות לכיוון מקצועי מסוים. כמחצית מהמשיבים בקרב המשוחררים שלוש שנים וחצי (צעירים בני 25) עדיין לא ידעו בבירור מה רצונם לעשות מבחינה מקצועית.

 

בתגובה לכך, ההורים שמהווים דמות משמעותית עבור ילדיהם ושלרוב משפיעים על ההחלטות העתידיות שהם מקבלים בגיבוש זהותם המקצועית, מוצאים את עצמם מתגייסים למשימה ומכוונים את ילדיהם בהתאם לפרשנותם הסובייקטיבית, שלרוב מתבססת על חוויות והתנסויות מוצלחות מעברם, שייתכן שהיו נכונות אז אך אינן בהכרח מתאימות למציאות הדינאמית של המאה ה-21.

 

10-14 עבודות עד גיל 38

אחד המסלולים המסורתיים שהיו נהוגים בעבר - סיום לימודים, מציאת עבודה והישארות בה עד גיל הפנסיה איננו עוד. נמצא שבעלי השכלה יעבדו ב 10-14 עבודות עד גיל 38.

 

בנוסף, היום אין די בתואר או תעודת מקצוע, יש להתחדש ולהתעדכן כל הזמן בצרכים, מיומנויות וכישורים שנדרשים בארגונים. לפי סקר גאלופ שנערך לאחרונה בארה"ב נמצא שהגורם המכריע בקבלת מועמדים לעבודה על ידי מנהלים בכירים הינו ידע בתחום וכישורים בהשוואה לסוג התואר או למוסד שבו המעומדים למדו.

 

משפטים כמו: "בלי לימודים אי אפשר להצליח", איך יכול להיות שאתה לא יודע מה אתה רוצה?", "כשאנחנו היינו צעירים לא לקח לנו כל כך הרבה זמן להתחיל את החיים הבוגרים", אינם בהכרח מובילים לקבלת החלטות נכונה. לפי מחקרו של פרופ' איתמר גתי: 36% מהסטודנטים שהחליפו חוג בשנה הראשונה ללימודים, לא התייעצו עם גורם מקצועי בטרם נרשמו

 ללימודים. צעירים שבוחרים תחומי לימוד על בסיס בחירות של חבריהם, המלצות של בני משפחה או על בסיס העובדה כי הם יכולים להתקבל בקלות לאותם תחומי לימוד - הם בעלי הסכנה הרבה יותר שלא ישלימו את הלימודים או כלל לא ייהנו מהם.

 

עובדות אלו מחזקות את ההבנה בדבר ההבדלים בין דור ההורים לדור הצעירים, שנפער עוד יותר לאור ההדרכות, סיוע וייעוצים שניתנים לצעירים על-ידי גופים מוסדיים שונים: משרד הביטחון, הקרן להכוונת חיילים משוחררים, מרכזי צעירים ברשויות ועוד. בעוד ההורים, שמקבלים בחזרה לחיק משפחתם את ילדיהם לאחר שירות צבאי ממושך, נאלצים להתמודד לבד עם הרבה סימני שאלה על מנת להחזיר את האיזון שהופר. לרוב, התמודדות זו נעשית באופן עצמאי, על ידי ניסוי וטעיה או דיאלוגים ממושכים עם חבריהם שנמצאים באותה סירה.

 

עדי שלייפר, מייסדת מרכז בוחרים קריירה - בעלת B.A במדעי התנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון ו-M.A בייעוץ ופיתוח ארגוני מהמכללה למנהל - פיתחה הרצאה חדשה עבור ההורים, במטרה לייצר מרחב למידה שיתופי וקבלת כלים עדכניים לקידום שיח ודיאלוג פורה עם הצעירים. ההרצאה מבוססת על שיחות רבות שנעשו עם ההורים, סדנאות ללוחמים לקראת שחרור וקריאת מחקרים וסקרים בתחום. ההרצאה הקרובה תתקיים ביום שלישי בשעה 19:30 במרכז פסגות בחולון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
צעירים באקדמיה. ארכיון
צילום: עידו ארז
מומלצים