שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אוכלים בגן: כל מה שאתם חייבים לשאול את הגננת
    אתם בודקים את ההכשרה של הגננת ומדברים עם אינספור הורים כדי לקבל המלצות. אתם מוודאים היטב שהמקום בטוח - הכל בשביל שהילד שלכם יילך לגן הטוב ביותר בשבילו. אבל האם בדקתם איזה מזון מגישים לו מדי יום ומה הגישה של הצוות לגבי אכילה לבד? הדיאטנית תרצה שני עם השאלות שאתם חייבים לשאול

    בשנים האחרונות יותר ויותר הורים הפכו מודעים לחשיבות התזונה לילדיהם. הם גואגים להכין להם מזונות טריים ובריאים, מקפידים להפחית עד כמה שניתן בכמויות הסוכר והמלח - הכל במטרה לשמור על בריאותם של הקטנטנים. אך פעמים רבות מגלים ההורים שמי שדווקא "הורס" להם את כל העבודה הקשה שעשו אלו דווקא גני הילדים. פרוסות עם שוקולד, ארוחות צהריים של בשר מעובד והרבה מאוד שמן וכמובן שלל ממתקים - כולם גורמים לכך שההרגלים הטובים שהקנו ההורים לילד בעמל רב פשוט נעלמים.

     

    <<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

     

    עוד על תזונה בערוץ הורים :

    בריאות מהביס הראשון: 16 מזונות-על לתינוקות

    7 דרכים שיגרמו לתינוק שלכם לאהוב ירקות

    4 ילדים אושפזו כתוצאה מאי אכילת פירות וירקות

     

    קשה מאוד לשנות את המתרחש בגן הילדים לאחר שהילד כבר נמצא בו, ולכן חשוב, לדעתי, לבדוק את הנושא עוד בזמן ההרשמה. בדיוק כמו שאתם בודקים את הכשרתה של הגננת ואת בטיחות מתקני הגן, חשוב גם לשאול ולבדוק מה יקבלו ילדכים לאכול במשך השעות הארוכות שהם יבלו בו. מדובר בנושא לא רק בריאותי, אלא גם בטיחותי, בעיקר בגילאים הצעירים. לטובתכם, ההורים, שעושים את ההחלטה בימים אלו הכנו מדריך שיעזור לכם לבדוק את הנקודות הקשורות לנושאי התזונה הראויות לבדיקה.

     

    1. בטיחות באכילה

    האם אוכלים ליד השולחן או תוך כדי משחק?

    אצל ילדים ופעוטות פתח צינור הנשימה נמצא בקרבה לפתח צינור הבליעה - הוושט. משחק תוך כדאי אכילה עלול להוביל לכניסת מזון לצינור הנשימה ולחנק.

     

    האם האוכל מותאם ליכולת הלעיסה והאכילה של כל ילד?

    זהו דבר שחשוב לבדוק בעיקר בגילאים הצעירים ובגנים פרטיים בהם יש ילדים בגילאים שונים בקבוצה אחת. מזון שאינו מותאם עלול לגרום להקאה או החנקות.

     

    2. היגיינה

    האם הילדים רוחצים ידיים עם סבון לפני הארוחות?

    חשוב שילדים יכירו את הסביבה על ידי מגע עם הידיים. גם לאכילה הילדים נעזרים בידיים, ולכן חובה לשטוף את הידיים לפני למניעת מחלות.

     

    כמה זמן נשמר האוכל המבושל מרגע הכנתו ועד ההגשה?

    הזמן צריך להיות קצר עד כמה שניתן, וכמובן שעדיף שיוגש לילדים אוכל שבושל באותו היום.

     

    3. תפריט תזונתי

    מי הרכיב את התפריט והאם הוא מותאם לדרישות התזונתיות של גיל הילדים?

    דיאטנית ילדים עם רקע וידע מתאים תוכל להרכיב תפריט העומד בדרישות המתאימות. מומלץ שהתפריט יוצג לכל ההורים בלוח המודעות. בנוסף, מומלץ שיהיו שני תפריטים שבועיים שונים המתחלפים לסירוגין כדאי להעלות את המגוון התזונתי.

     

    דרכי הכנת האוכל 

    האם מגוונים על ידי בישול, אפייה, צלייה ושילוב רטבים שונים? גיוון בדרכי הכנת האוכל מאפשר היכרות עם מגוון רחב יותר של מאכלים ומרחיב את המגוון התזונתי אצל הילד.

     

    מספר הפעמים שמגישים מנות מטוגנות בשבוע

    ההמלצה היא לא יותר מפעם בשבוע.

     

    האם התפריט מכיל מזונות מתועשים?

    עד גיל שנה מומלץ להימנע לגמרי ממזונות מתועשים. לאחר גיל שנה מומלץ להגיש עד מנה אחת מתועשת בשבוע, כשגם בה כדאי להמעיט ככל הניתן.

     

    האם מגוונים בגן בסוגי הפרי והירק?

    חשוב לגוון בצבעי הפירות והירקות כיוון שכל צבע מספק רכיבי תזונה שונים.

     

    האם מוגשים ממתקים וחטיפים?

    מומלץ בימי הולדת להגיש מזון דל במלח, סוכר ושומן, ירקות ופירות טריים בליווי עוגה העשויה על בסיס שמן.

     

    האם מוגשים ממרחים מתוקים?

    בהתאם להנחיות משרד הבריאות ניתן להגיש פעם בשבוע בארוחות המנחה ממרח מתוק, כמו טחינה עם סילאן או ממרח תמרים. בנוסף פעם בשבוע עוגה העשויה עם שמן ולא על בסיס מרגרינה. זוהי הזדמנות לשלב את הילדים הבוגרים יותר בהכנת העוגה. כדאי שיכירו את החומרים מהם מכינים אותה.

     

    מה ומתי שותים בגן?

    מומלצת שתיית מים גם בחגיגות ואירועים. בתנאי מזג האוויר בישראל חשוב להקפיד על שתייה מספקת, בעיקר בגילאים הצעירים שבהם הגוף רגיש יותר למחסור בנוזלים.

     

    איך חוגגים ימי הולדת בגן?

    האם נהוג לתת שקיות עם ממתקים? מהו הכיבוד ביום ההולדת? ההמלצה היא לחגוג עם עוגת יום הולדת ופירות חתוכים. אפשר לשלב את המסיבה בארוחת בוקר המכילה מאכלים קצת אחרים, כמו מאפינס תירס, טוסטים וכדומה, ולהימנע משקיות הממתקים, אותן אפשר להחליף בשי קטן לכל ילד, כמו מדבקה, בועות סבון וכדומה.

     

    4. זמן האכילה

    שעות הארוחה

    האם שעות ארוחה מותאמות לגילאי הילדים ולסדר יומם, בהתאם לגילם?

     

    התאמת הכיסא והשולחן לגילאי הילדים

    חשוב כי הילדים ישבו בצורה יציבה ויוכלו להגיע לאוכל המוגש להם ללא מאמץ.

     

    האכלת ילדים שאינם יושבים עצמאית עדיין

    האם מתבצעת בזווית הנכונה או בשכיבה? אין לתת בקבוקים לתינוקות בצורת שכיבה כיוון שהאכלה בצורה זו מגדילה את הסיכון לדלקות אוזניים.

     

    התאמת כלי האכילה

    צלחות וסכו"ם לילדים. ניתן לאתגר ילדים בוגרים יותר עם מזלג וכפית. חשוב להימנע מהאכלה בכף, המכילה כמות אוכל גדולה הנדחסת לפה.

     

    האם הצוות החינוכי יושב לאכול יחד עם הילדים ומהווה מודל לחיקוי? 

    בעיקר בגילאי שנתיים ומעלה בהם הילדים מסוגלים לאכילה עצמאית וזקוקים פחות לעזרה.

     

    האם מאפשרים לילדים להתנסות באכילה עצמאית?

    ייתכן כי אכילה זו תגרום להתלכלכות הילדים והסביבה, אך זהו שלב חשוב להתפתחות הפיזית וההתפתחותית של הילדים.

     

    האם מאפשרים לכל ילד את זמן וקצב האכילה שלו?

    יש ילדים שאוכלים לאט. חשוב שגם הם יקבלו את את הזמן הנדרש להם לסיום הארוחה.

     

    האם מסבירים לילד מה הוא אוכל?

    חשוב שייעשה תיווך בין הילד לאוכל. באיזה צבע ומרקם עשוי האוכל, למשל. לגילאים בוגרים יותר אפשר להסביר מהיכן הגיע האוכל. אפשר, לדוגמה, להסביר כי הביצה מגיעה מהתרנגולת והגבינה מיוצרת מחלב המגיע מהפרה.

     

    האם ישנו אתגור של הילד בסוגי המזונות המוגשים לו?

    חשוב שילד יקבל אוכל שמאתגר אותו, ולא רק אוכל טחון דק. כך הוא יקדם ויפתח את מיומנות הלעיסה.

     

    אסתטיקה

    באיזה דרך מוגש האוכל לשולחן? אוכל שיוגש בצורה אסטטית יעודד את הילדים לאכול ממנו.

     

    מה קורה עם ילד שאינו רוצה לאכול?

    האם לוחצים עליו לסיים את כל האוכל שמוגש בצלחת? ומה קורה עם ילד שמבקש תוספת שנייה ושלישית של פסטה: האם מגבילים אותו? ומה עושים עם ילד שאינו אוכל מזון מסוים בקביעות? למשל, ילד שאינו אוכל את המנה הבשרית או הירקות.

     

    חשוב לדעת כי הילד הוא זה שמחליט כמה הוא אוכל מתוך מה שמוגש בהתאם לתחושת הרעב שלו, ולכן חשוב לא ללחוץ עליו לאכול מעבר לרצונו. בנוסף אין לכפות על ילד לאכול מזון מסויים אם אינו אוהב אותו. ניתן לעודד אכילה מגוונת על ידי חיזוק להתנסות במזון חדש, גם אם לא אוהבים את המזון בו התנסו.

     

    הגעה לגן ובדיקת כל הנקודות שצוינו כאן עוד לפני כניסת הילד לגן, תאפשר לכם להרגיש שהוא מקבל את המזון המתאים לו והתנהלות הגן בנושאי אכילה והאכלה מותאמת לו. הקפדה על כל אלה תביא לכם שקט נפשי ותפחית את הדאגות בכל הקשור לנושא האכילה של הילד.

     

    הכותבת היא דיאטנית ילדים, חברת פורום הילדים של עמותת עתיד




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים