בן 17 מיליון שנה: תא הזרע העתיק בעולם

תגלית מרגשת באוסטרליה: תא זרע שהכיל פעם גם DNA התגלה שמור להפליא. כמה קטן הוא היה? גדול יותר מכל הגוף שהפיק אותו. למי הוא שייך?

מדענים הודיעו כי מצאו באוסטרליה את הזרע העתיק ביותר והשמור ביותר בעולם - בן 17 מיליון שנים. הזרע היה של מין עתיק של חסילון (שרימפ), והוא התגלה באתר עתיקות בצפון מדינת המחוז קווינסלנד שבו נמצאו בעבר חיות אוסטרליות פרה-היסטוריות יוצאות דופן, כולל ברווזנים עם שיניים וקנגורו אוכל בשר.

עוד חדשות מהעולם :

מייק ארצ'ר מבית הספר למדעי הביולוגיה, כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת ניו סאות' וויילס, שערך חפירות באתר לפני 35 שנה, אמר שהזרע הוא תגלית מרגשת. "אלה דגימות הזרע המאובנות העתיקות ביותר שנמצאו בהיסטוריה של הגיאולוגיה", אמר.

זרע מאובן של חסילון (צילום: AFP, R. Matzke-Karasz) (צילום: AFP, R. Matzke-Karasz)
זרע מאובן של חסילון(צילום: AFP, R. Matzke-Karasz)

לפי ההערכות, הזרע היה ארוך יותר מכל גופו של הזכר שהפיק אותו, אבל היה מגולגל באופן הדוק בתוך איבר המין של בעל החיים הידוע בשם צדפונאי. "כבר התרגלנו להפתעות מלבבות, אבל התגלית של הזרע המאובן הייתה לחלוטין בלתי צפויה. כעת זה גורם לנו לתהות אילו עוד סוגים של מאובנים יוצאי דופן מחכים כאן שנגלה אותם".

קבוצת חוקים בראשותו של ארצ'ר אספה את המאובנים ב-1988 ושלחה אותם לג'ון נייל, חוקר מומחה לענייני צדפונאים באוניברסיטה במלבורן,

שהבין שהם כוללים רקמות רכות מאובנות. מחקר מיקרוסקופי גילה שהמאובנים כללו את האיברים הפנימיים השמורים של הצדפונאים, כולל אברי המין שלהם. בתוכם נמצאו תאי זרע גדולים שנותרו שמורים באופן כמעט מושלם, ובתוכם הגרעין שכלל בעבר את הכרומוזומים וה-DNA של החיות.

לפי ההערכה תאי הזרע שנמצאו הם באורך של כ-1.3 מילימטר, מעט יותר מארוכים מהחסילון עצמו.

צילום: AFP, R. Matzke-Karasz