שתף קטע נבחר

צופים ומרזים: איך לא להשמין במונדיאל?

החטיפים קורצים אלינו מהמדף ומבטיחים שהם "בריאים", "דלי קלוריות" ו"ללא שומן טראנס" - אבל מה עומד מאחורי ההצהרות ומה הסיכוי שנלך ונשמין מול הטלוויזיה ככל שיתקדם המונדיאל? דיאטנית קלינית עושה סדר

בקרוב יתרוקנו הרחובות והעומס בכבישים יהיה ביחס ישר למועדי השידור של משחקי המונדיאל. אבל הרביצה מול המסך לצד צלחות מלאות חטיפים, שאליהן נשלח יד בכל פעם שהכדור יחצה את קו האמצע לכיוון הקבוצה "שלנו" - דורשת רגע של מחשבה נוספת ובדיקה של הבחירות התזונתיות שאנו מבצעים.

 

חברת השפע המודרנית מעודדת צריכה באמצעי שיווק אגרסיביים ושוקדת כל הזמן על פיתוח דרכים לפתות אותנו לקנות מוצרים הרלוונטיים כביכול לאורח חיים בריא. הבעיה מתחילה כשהשיטה ממציאה טריקים שמנסים למכור לנו בריאות במקום שבו היא אינה קיימת.

  

 

התחלתם דיאטה ? קראו עוד:

 

בתעשיית המזון מככבות כבר שנים ארוכות סיסמאות המשדרות בריאות כמו "מופחת סוכר", "ללא כולסטרול", "רק 19 קלוריות", "קמח מלא", "ללא חומר משמר" והבטחות אחרות להפחתת הקלוריות במוצר, כשכל מה שהופחת הוא גודלו.

 

איך עובדים על הצרכן ומעניקים שמות בריאים למוצרים שאין להם יתרון תזונתי? כדאי לדעת מה עומד מאחורי ההבטחות:

 

"חטיף אנרגיה"

כמעט כל מאכל שמכניסים לפה ומכיל שומן או פחמימות הרי מספק אנרגיה, אך בעזרת הפרסום האגרסיבי חטיפי האנרגיה נתפסים כמאכל בריא. עם זאת, הם יכולים להכיל גם סוכר פשוט, שומן רווי ומרגרינה, וחשוב לדעת ששני הרכיבים הדומיננטיים במוצרים אלו הם קמח חיטה מעובד וסוכר.

 

"עשוי מחומרים טבעיים"

הכותרת נותנת לנו תחושה שכל הרכיבים טובים לבריאות, אך באותה מידה גם הטבק בסיגריות או חומר טבעי. ישנם מוצרים שיכולים להכיל רכיבים בריאים כגון שיבולת שועל, צימוקים ואגוזים, אך לצדם גם שומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית, כמו מרגרינה המופקת מכימיקלים שה"טבעיות" שבהם מוטלת בספק.

 

"רק 19 קלוריות ליחידה"

כפי שהספרה 9 טובה בכל סוג של מכירות (9.99 נשמע טוב יותר מאשר 10), כך היא משלה אותנו בתחום התזונה וגורמת לנו לחשוב שמדובר במעט קלוריות.

 

אבל גם אם יש רק 19 קלוריות ליחידה בחטיף ארוז בחבילה, מי מסתפק באחד ולא אוכל את כל מה שבשקית? במקרה זה הסימון בכלל אבסורדי, משום שישנו טווח סטייה מותר לתווית של עד כ-20% מערך הגרמים במוצר.

המוצר טוב לדיאטה? בדקו את האותיות הקטנות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המוצר טוב לדיאטה? בדקו את האותיות הקטנות(צילום: shutterstock)
 

"ללא תוספת סוכר"

סיסמה המטעה לחשוב שמדובר במוצר שיש בו מעט קלוריות, אך בפועל הוא מכיל ממתקים כמו סורביטול ומלטיטול המכילים 3-2.5 קלוריות לכל גרם, כך שבמאה גרם מוצר נמצא 20 גרם ממתיק השווה בערך הקלורי ל-15 גרם סוכר. לסוכרתיים זה לא תמיד טוב, ולא מוסיף בריאות לאף צרכן.

 

"ללא שומן טראנס"

הכותרת אינה אומרת שבמוצר אין שומן או שומן רווי, אלא רק שהמוצר אינו מכיל שומן צמחי מוקשה. נקניקיות, למשל, שמצהירות כך מכילות 20% שומן, ושוקולד אחר מכיל 35% שומן שמתוכו 22% שומן רווי.

 

"מקמח מלא"

מוצרים בארץ שמכילים 50% קמח מלא זכאים לסמן על המוצר את האחוזים או להתהדר בכותרת "לחם מלא", אך המידע לצרכן אינו מדויק: התקנות בישראל קובעות שגם קמח לבן ששפכו לתוכו סיבים ניתן לסמן כ"קמח מלא", בעוד שההוספה הזו מובילה לאובדן ויטמינים ומינרלים, בהם אשלגן וברזל.

 

"חטיף דגנים לתזונה נכונה"

מדובר בחטיפים המכילים דגנים, אך אם הם לא מלאים הם אינם מכילים את כמות הסיבים המצדיקים את ההגדרה "דגנים", והם עמוסים בסוכר מעובד וברמות שומן גבוהות.

 

"ללא כולסטרול"

מדובר לרוב במוצרים צמחיים אשר ממילא אינם מכילים כולסטרול, ולמען הסר ספק לאף מוצר מהצומח אין כולסטרול. וכדאי לדעת שכשני שליש מהכולסטרול בגופינו מיוצר בכבד ובכלל לא מגיע מהמזונות אשר אותם אנו אוכלים, ולמשל הצ'יפס אשר מכיל תווית כזו יכיל כ- 10% שומן רווי (שזה המון!) אשר לא תורם לבריאותינו ומוביל למחלות כלי דם, כולסטרול גבוה, סוכרת ועוד.

 

שימו לב לאותיות הקטנות: טיפים לזיהוי מוצרים בריאים

  • סדר הרכיבים ברשימה מעיד על כמות כל רכיב במוצר לפי סדר יורד.

 

  • ככל שרשימת הרכיבים ארוכה יותר, כך פוחת הסיכוי של המוצר להיות בריא.

 

  • חשדו במוצרים שמופיעה עליהם האות E מספר רב של פעמים - רוב הרכיבים האלה אינם טבעיים ומטרתם לספק צבע, לשמר, לייצב ולמנוע חמצון. עם זאת, חלק מהמוצרים המכילים רכיבי E בהחלט טבעיים ולא מזיקים, כך שיש לקחת זאת בחשבון כשיקול אחד במכלול.

 

  • הסתכלו על כמויות השומן והשומן הרווי, ובחרו מוצר שהערכים בו הם הנמוכים ביותר.

 

  • הימצאות שומנים מוקשים למיניהם מעידים על שימוש במרגרינה ובשומן טראנס המזיקים לבריאות.

 

  • אם סוכר הוא אחד מחמשת הרכיבים הראשונים במוצר, לרוב תכולתו תהיה גבוהה ותרומתו לבריאות קטנה.

 

התחילו להפעיל את חוש הביקורת לפני שאתם קונים חטיפים למשחק הבא, ובמקום להיענות ל"קולות" המוצרים המפתים מהמדפים "ענו" להם חזרה בהחלטה שרק אתם קובעים מה בריא עבורכם. וחוץ מזה, השתדלו לרוץ גם אתם קצת אחרי הכדור ולא רק השחקנים שעל המסך...


הכותבת היא דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C סניף רמת גן



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הפעילו את חוש הביקורת לפני שאתם קונים חטיפים למשחק הבא
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים