שתף קטע נבחר

37% ממועמדי השרים שנפסלו - בגלל זיקה פוליטית

מאז תחילת 2013 הגישו השרים בישראל 151 מועמדים למשרות במועצות המנהלים של חברות ממשלתיות. מנתוני רשות החברות שהגיעו ל-ynet עולה כי 50 מתוכם נפסלו על ידי ועדת המינויים. כשליש מהם נפסלו בגלל שהיו חברי מרכז מפלגה או פעילים פוליטיים וכישוריהם לא הצדיקו את המינוי

נתונים של רשות החברות במשרד האוצר שהגיעו לידי ynet חושפים את עומקה של תופעת המינויים הפוליטיים במועצות המנהלים של חברות ממשלתיות . על פי נתונים שאספה רשות החברות, 37% מהמועמדים שהוצעו על ידי שרים לתפקידי דירקטורים בחברות ממשלתיות מאז תחילת 2013 - נפסלו. הסיבה: זיקה פוליטית לשר הממונה על החברה או זיקה אישית לגורם פוליטי.

 

שחיתות בחברות ממשלתיות

שוחד בנמל: מיליארדר ובכיר בספורט נחקרו

 

בשנה האחרונה מקדמים ברשות החברות שבמשרד האוצר את הקמתה של "נבחרת דירקטורים". נבחרת זו אמורה לשמש כמאגר של מועמדים שעברו תהליך מיון קפדני והציגו יכולות וניסיון ברמה שהולמת דירקטור בחברה ציבורית. מאגר המועמדים אמור לשמש את שרי הממשלה בבואם לבחור דירקטור ראוי לחברה שנמצאת בתחום אחריותם.

 

עד היום, נבחרו דירקטורים בשיטה הבאה: השר היה ממליץ על מינוי והמועמד שעליו המליץ השר היה עובר לתהליך בדיקה של רשות החברות. לאחר מכן, היה המועמד ממלא טופס שבו שאלות שונות בנוגע לכישוריו, השכלתו וקשריו האישיים והעסקיים. תוצאות תהליך הבדיקה של רשות החברות, יחד עם הטופס, היו עוברים לבדיקה אצל הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות, בראשות השופט בדימוס, שלום ברנר.

 

אם המועמד היה מצהיר כי הוא חבר במרכז מפלגה, פעיל פוליטי או עבד בעבר במשרת אמון אצל שר או חבר כנסת מכהן, היו חברי הוועדה שוקלים את עומק הזיקה הפוליטית שלו כנגד איכות כישוריו והתאמתו לתפקיד. במקרים שבהם ההתאמה לתפקיד לא הצדיקה את מינויו של מועמד בעל זיקה פוליטית – המועמד נפסל.

 

השיקולים לפסילת מועמדים לדירקטורים בחברות ממשלתיות ()
השיקולים לפסילת מועמדים לדירקטורים בחברות ממשלתיות

 

מאז תחילת שנת 2013, כאמור, נפסלו 50 מתוך 151 מועמדים מסיבות אלו. מה שמעיד על הכמות הגבוהה של ניסיונות לעשות שימוש במינויים אלה בתמורה לתמיכה בפריימריס של המפלגות או קבלנות קולות. משרה של דירקטור בחברה ממשלתית נחשבת לאתנן איכותי למקורבים, שכן שכר נאה יחסית בצידה והיא אינה דורשת נוכחות יומיומית במקום עבודה ומאפשרת למכהן בה להמשיך בעבודותיו האחרות. מנגד, משרה זו נושאת אחריות רבה, וכאשר אנשים לא ראויים מכהנים בה, נפגעת יכולת הפיקוח של מועצות המנהלים על הנעשה בחברות ממשלתיות.

 

המועמדים שנפסלו הם רק אלו שהוועדה גילתה את קשריהם הפוליטיים ובחרה לפסול אותם בגינם. גורם ברשות החברות, שעימו שוחחנו אתמול, העריך כי רבים מהמינויים הפוליטיים עוברים את מערכת הסינון של הוועדה. בכדי לעקוף את תהליך הסינון, הוא ציין, ניתן למנות פעיל פוליטי שלא היה רשום כחבר מרכז מפלגה שנים רבות, למנות קרוב משפחה של פעיל פוליטי או לנקוט בשיטת המינויים הצולבים. בשיטה זו, פוליטיקאי מתחייב במסגרת הפריימריז למנות מקורב של פוליטיקאי אחר, בתמורה למינוי מקורב שלו לתפקיד שהפוליטיקאי האחר אחראי עליו.

 

עוד נמצא כי 15% מהמינויים נפסלו בגלל ניגוד עניינים. מדובר במקרים שבהם המועמד הצהיר על אינטרסים עסקיים שעלולים להתנגש עם האינטרסים של החברה שבדירקטוריון שלה הוא אמור לכהן. עוד 19% נפסלו בגלל שלא הייתה להם השכלה מספקת או 5 שנות ניסיון בתפקיד ניהולי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
תמורה לתמיכה פוליטית? קלפי בפריימריז
צילום: ירון ברנר
מומלצים