שתף קטע נבחר

נמל אשדוד: הכרזה עלינו כמונופול לא חוקית

הנהלת הנמל נגד הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה: בערר שהגישה טוענת ההנהלה כי הכרזת הממונה, לפיה הנמל מהווה קבוצת ריכוז בתחום הפריקה והטעינה של מכולות, עוקפת את סמכותו של שר התחבורה

"הניסיון לעקוף את סמכותו של שר התחבורה באמצעות 'הוראות' לחברות הנמל, הוא בכל הכבוד ניסיון מלאכותי ותמוה. הוראה של הממונה לחברת הנמל היא ניסיון מלאכותי ומובהק לעקוף את חוק הנמלים ואת סמכות השר - כביכול הממונה אינו קובע מי יפעיל את הנמל וכיצד, הוא 'רק' מורה לחברת הנמל מה לעשות ומה לאו" - במילים אלו תקפה הערב (ב') הנהלת חברת נמל אשדוד את הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, זאת בניסיון למנוע ממנו את ההכרזה על הנמל כקבוצת ריכוז בתחום הפריקה והטעינה של מכולות.

 

 

הביקורת הנוקבת הוגשה לפני כמה שבועות לבית הדין להגבלים עסקיים והיא מהווה חלק מהערר שהגישה חברת נמל אשדוד כנגד גילה. הערר הוגש לאחר שבמאי 2013 פרסם גילה שימוע לפיו הוא שוקל להכריז על נמלי חיפה ואשדוד כ"מונופול אזורי", כלומר גוף שהעסקים שלו (במקרה הזה בענף הספנות) מחזיקים 50% ויותר מנפח הפעילות ולכן הם עלולים להגביל מתחרים חדשים.

  

ההכרזה של גילה, שהייתה מקדמית, כיוון שמדובר בפעם הראשונה שהממונה על ההגבלים נקט צעד מסוג זה, הפכה בסוף 2013 למציאות, מה שאומר שבעת הקמת הנמלים החדשים - אחד בחיפה והאחר באשדוד - עובדי הנמל לא יוכלו להפריע או לעכב את הבנייה ולא יוכלו להגביל את העבודה של המתחרה החדשה. אם לא די בכך גילה קבע כי הנמל הישן יחוייב לספק תשתיות בנייה (חשמל, מים, אחסנה) לנמל החדש עד שזה יקום, ואף לא יוכל להפריע לו עתידית בכל תחומי הפריקה והטעינה של המכולות.

 

כץ דווקא גיבה את גילה

באופן אירוני, מי שחיזק את קביעתו של הממונה על ההגבלים היה לא אחר משרד התחבורה ישראל כץ, שאמר לאחר ההחלטה ש"קביעת הממונה על ההגבלים מדגישה את הצורך ברפורמה בנמלים ובבניית נמלים חדשים שיתחרו בנמלים הקיימים ויוזילו את יוקר המחיה". בפועל, כך נראה, החברה שכפופה לשר חושבת שפעולותיו של גילה הן ניסיון גס לדרוס את סמכותיו.

 

בערר שהוגש על ידי חברת נמל אשדוד, שמיוצג על ידי עו"ד רון גזית, אמיר ונג ובועז סיטי ממשרד עו"ד רון גזית, רוטנברג, מעלה הנמל מספר טענות כנגד סמכותו של גילה להניע בכלל מהלך מסוג זה.

 

לפי נמל אשדוד, הממונה על ההגבלים כלל לא מבין את החומר. "הכשל היסודי בקביעת הממונה מקורו בהנחת היסוד כי חברות הנמל שולטות במשאבים הנמליים. לא כך הדבר. המשאבים הנמליים, החל מהמקרקעין להפעלת הנמל ועד התשתיות הנמליות, מצויים בשליטה מוחלטת של שר התחבורה", אומרים שם, ומחדדים ש"על פי הוראות חוק רשות הספנות והנמלים, ההחלטה על מספר השחקנים בענף הנמלים מסורה באופן בלעדי לשר התחבורה".

 

לפיכך, נמל אשדוד טוען כי "שר התחבורה הוא שמוסמך להחליט מי יפעיל כל נמל ואיזה שירותים יחויב המפעיל לתת או יהיה רשאי לספק", כך שההניסיון לעקוף את סמכותו של שר התחבורה באמצעות 'הוראות' לחברות הנמל הוא בכל הכבוד ניסיון מלאכותי ותמוה"

 

בהמשך טוען הנמל כי "דומה כי הבדיקה שערכה הרשות התמצתה, בכל הכבוד, בניסיון לסמן 'וי' על כל הפריטים הטכניים בנתיב הקל ביותר שיקים לכאורה סמכות לממונה. על פני הדברים, נושא ההחלטה לא נבדק כלל לעומקו, לא בוצע כל ניתוח תחרותי שהוא, והשיקולים שנבחנו חסרים בעליל". הנימוקים: הגבלת צעדי נמל אשדוד יגרום לא לאבד מכוחה, כך שבעוד שמונה שנים, כאשר הנמל החדש יקום, יעמוד מולו מתחרה נכה. 

 

בשורה התחתונה נמל אשדוד קובע כי "בסיכום הדברים, בכל הכבוד הראוי, לא ברור כלל ועיקר מה מניע את רשות ההגבלים להתערב בסמכות שר התחבורה באופן אגרסיבי שכזה, במקום להשיא לשר עצה טובה (לשיטתה) לקראת קבלת ההחלטות על ידו", אומרים בנמל, ומקנחים בעובדה ש"הממונה אף לא עמד בדרישת החוק לקבל את הסכמת שר התחבורה למהלך הקיצוני בו נקט".

 

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה: "מהלכי הרשות בנושא זה נעשו בשיתוף פעולה ובהסכמת משרד התחבורה. מעבר לכך, הרשות אינה מתייחסת להליך משפטי תלוי ועומד"

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "שר התחבורה מגבה את עמדת הממונה על ההגבלים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
נמל אשדוד
צילום: gettyimages
צילום: עומר מרון
דיוויד גילה
צילום: עומר מרון
מומלצים