שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הטריקים של חברות המזון - שגורמים לנו להשמין

    למה אנחנו משמינים גם אם אנחנו מנסים לשמור על תזונה בריאה? איך אנחנו מחליטים מה לאכול וכמה, ולמה לא כדאי להגדיל את המנות? דיאטנית מסבירה ומזהירה

    האם חברות המזון גורמות לנו להשמין במכוון? כשהחליטו בארה"ב להגדיל את מנת הפופקורן בקולנוע תמורת סכום פעוט, זה היום שבו שונתה פני תעשיית המזון ואנחנו הפכנו להיות צרכני המנה המוגדלת. שכן, הגדלת המנה הובילה אותנו לצריכה מוגברת של קלוריות תמורת סכום קטן מאוד.

     

    עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו

      

    תחושת הרווח העצומה שנוצרה אצלנו כלקוחות מסייעת לנו לבחור את המנה ללא התאמה לצורכי הרעב והשובע, ובפועל נוצרת צריכת קלוריות מוגברת, לעתים פי שניים מהנדרש.

     

    כך לדוגמה, קפה הפוך בגודל בינוני נמצא כפול בגודלו מקפה קטן המכיל כ- 200 מ"ל. כל המזמין קפה בינוני בהפרש כספי קטן על בסיס חלב 3% שותה למעשה פי שניים קלוריות: במקום לשתות כ- 120 קלוריות אנו שותים כ- 240 קלוריות.

     

    בריא לאכול

    סוכר חום יותר בריא? 7 מיתוסים על תזונה

    בריא במזון: למה טוב לאכול קטשופ ולשתות תה ירוק

    איך למנוע אנמיה באמצעות תזונה נכונה

     

    מה הקשר לצפיפות הקלורית?

    תוספת של שומן וסוכר למוצרי המזון הופכת אותם טעימים ואטרקטיביים לחיכנו. אנו כנראה "מתוכנתים" לאכול מזונות אלו כמקור לאנרגיה ולשימור החיים ובתעשיית המזון נוצר שימוש בנתון זה על מנת לגרום לנו לצרוך יותר.

     

    באותה מנה אנו יכולים לצרוך כמות גדולה של קלוריות בשל הצפיפות הקלורית, לדוגמה: כף קוטג' של 5% לעומת אותה כף קוטג' של 9% שומן מכילה יותר קלוריות באותה כמות.

     

    זו אמנם דוגמה זניחה, אך מה עם רסק עגבניות ושימורי תירס המלאים בסוכר, מה עם היוגורטים שמוסיפים להם סוכר ושומן? באותו גביע נוכל לצרוך כמות קלוריות גבוהה פי אחד וחצי, שניים מגביע היוגורט אשר ללא תוספת סוכר ושומן.

     

    מה המוצר שהכי מומלץ? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מה המוצר שהכי מומלץ?(צילום: shutterstock)

     

    לא כל מה שבריא - הוא גם דיאטטי

    כיום מתייגים את מוצרי המזון כ"בריאים"וכ "לא בריאים". אחת הדרכים לתיוג הינה ע"י הבלטת התכנים הבריאים, כביכול, בכיתוב גדול על גבי האריזה לדוגמה: "אורגני", "טבעי", "ללא תוספת סוכר","עשוי מחומרים טבעיים בלבד", "ללא כולסטרול", "מופחת שומן", "מכיל פרי" ועוד.

     

    כך אנו יכולים בקלות לקנות חלבה העשויה משומשום אורגני לדוגמה, ולנשנש ממנה כאילו זו הייתה ארוחת בריאות. השומן והסוכר המתווספים לחלבה גבוהים, אך מי שם לב כשמדובר בחלבה אורגנית.

     

    גם גרנולה המורכבת מאגוזי המלך ומפירות יבשים נשמעת בריאה למדי, אך רכיבים אלו כשהם נאכלים ללא הגבלה, תורמים לצריכה קלורית מוגברת ולהעלאת השומנים בדם.

     

    אוכלים, הולכים

    היכולת לקנות את מנת האוכל שלנו בדוכני המכירות ללא צורך לשבת ולחכות להגשת המזון, מאפשרת רכישה מהירה ומענה מהיר לחשק שלנו.

     

    מהרגע שריח המזון מגיע לאפינו עד הרגע שהמנה נרכשת ומונחת בידינו, עובר זמן קצר. אנחנו יכולים לממש את הצורך לאכול באופן מיידי בלי להתלבט בכלל. המנה ארוזה לנשיאה ולאכילה ברחוב, ברכבת ובכל מקום בו נחשוק.

     

    התנהגות זו מורידה עכבות, גורמת לנו לנהוג באופן אינסטינקטיבי ולאכול בצורה מהירה ובלתי מבוקרת.

     

    הכול כלול?

    לא רק שאנחנו יכולים לקבל את מבוקשנו מהר, כאן ועכשיו, אלא אנחנו גם מקבלים ארוחה מוכנה ומורכבת. זה נמכר בתמחור אחד, ללא יכולת לבחור את ההרכב.

     

    מדובר לדוגמה באותו ההמבורגר הנמכר עם הלחמנייה, הצ'יפס והשתייה. איננו עוצרים לשאול האם זהו ההרכב שאנו רוצים או צריכים? האם התוספת נדרשת? האם השתייה המתוקה נחוצה? וכך שוב הצריכה הקלורית נעשית בלתי מבוקרת ומוגברת מהנדרש.

     

    לסיכום, עירנותנו כצרכנים יכולה לסייע לנו לבחור את המוצר המועדף על פי הצורך ולא על פי החשק. לעתים נוטעים בנו את הרגשת הצורך הפיקטיבית ואנו חושבים שזה מה שאנחנו צריכים. 

      

    הכותבת היא דיאטנית קלינית B.Sc ומאמנת כושר





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    כמה מאפים אתם אוכלים בפעם אחת?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים