שתף קטע נבחר

אוסקר אייזק: 'היום כל שחקן חייב לדעת אקשן'

זמן רב נאלץ אוסקר אייזק להמתין עד לפריצה עם "בתוך לואין דיוויס" של האחים כהן, ובקרוב הוא יופיע ב"מלחמת הכוכבים 7". בינתיים תוכלו לצפות בו במותחן "שני פנים לינואר". "אלו זמנים מעניינים, לא כמו בשנות ה-80 כשלשחקני הפעולה היו שרירים, אבל לא שורות בתסריט", הוא מספר בראיון

כבר עשר שנים בערך, שהשחקן אוסקר אייזק עומד רגע לפני פריצת הקריירה הקולנועית שלו. תפקידים כמו זה ב"סאקר פאנץ'" של זאק סניידר, "דרייב" של ניקולס ווינדינג רפן, ואפילו הופעה קטנה באחד מסרטי "זהות בדויה", הפכו אותו לשחקן שאפשר לסמוך עליו שיגיש הופעה נהדרת ויביא עומק לכל תפקיד. ולמרות זאת, הפריצה לא ממש הגיעה - לפחות עד 2013 כשהאחים כהן בחרו להפקיד בידי אייזק את התפקיד הראשי בסרטם האחרון "בתוך לואין דיוויס", כמוזיקאי מתוסכל המנסה לשרוד בסצנה הניו-יורקית של שנות ה-60.

 

אחרי הפסגה ההיא של "בתוך לואין דיוויס" אייזק בן ה-35 ממשיך הלאה למותחן "שני פנים לינואר" - סרטו הראשון כבמאי של חוסיין אמיני שחתום על התסריט של "דרייב" (שבו שיחק, כאמור, אייזק לצד ריאן גוסלינג) וכן "כנפי יונה" ו"שלגיה והציד". הפעם עיצב את התסריט על פי ספרה של פטרישיה היימסמית', שאחראית גם ל"משחק של מר ריפלי". בסיום צילומי סצנה שארכה שלוש שעות, שבה גוררים אייזק ו-ויגו מורטנסן ("שר הטבעות", "הסטוריה של אלימות") כגופה במסדרונות בית מלון, הוא מתפנה לשוחח על התפניות האחרונות בקריירה, ועל השתתפותו בסרט שיעלה השבוע לאקרנים בישראל.   

 

"בשני פנים לינואר" מגלם אייזק בחור אמריקני צעיר בשם ריידל, שמשמש מדריך תיירים באתונה, ומשלים הכנסה כנוכל. כשהוא פוגש בזוג אמריקני זוהר בחופשה, בדמותם של צ'סטר מק'פרלן (מורטנסן) ואשתו קולט (קירסטן דאנסט) הוא נשבה בקסמם. כשמסתבר שצ'סטר מסובך עם כל מיני גורמים לא ידידותיים, הוא עומד לצדם ועוזר להם להימלט. כך יוצאת השלישיה למסע בריחה בין האיים הקסומים של יוון עד לגראד-פינלה בבזאר הגדול שבאיסטנבול.

 

בין תסביכים לקלאסיקות

הסרט הוא מותחן פסיכולוגי מהסוג הישן, אך אייזק חולק על ההגדרה. "אני חושב ש'קלאסי' זו מילה שמגדירה את זה יותר טוב. זה סרט מאוד היצ'קוקי. וזה מה שמשך אותי לפרויקט. אין הרבה פרויקטים כאלה בנמצא, לא עושים אותם כבר בדרך הזאת. אני חושב שיש דבר נפלא בכך שאתה יכול לעשות סרט קלאסי, אבל בטכניקה מודרנית ובקצב מודרני. אני חושב שיש משהו בכתיבה ובאיך שהסיפור מתחבר - בתסריט יותר מבספר לדעתי - הוא זז בקצב כל כך נכון ונהדר, ולא מבלי להסתמך על אמצעים מלאכותיים. הסיפור חוקר לעומק את הנוירוזיות של הדמויות, את התסביכים שלהם, את ההתנגשות שלהם".

 

"כשאנחנו פוגשים את ריידל הוא אדם שמחפש. יש בו מעין אי נוחות. הוא מחפש זהות, הוא מחפש דמות אב" מאפיין אייזק את הדמות שלו, "הזוג שהוא נופל עליהם קולט עליו שהוא מחפש הרפתקה, מחפש משמעות - ומנצל את זה. בספר מוזכר שהוא אדם שמסתכל לאנשים כל הזמן בעיניים, כאילו לראות מה הוא יכול למצוא אצלם, ואלו עולמות חדשים יתגלו לו".

אוסקר אייזק. שינוי השם פתח לו צוהר לתפקידים חדשים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אוסקר אייזק. שינוי השם פתח לו צוהר לתפקידים חדשים(צילום: AFP)
 

דבר נוסף לדעתו שנהדר בסרט הוא העובדה שאין לצופה מושג מה עומד לקרות, שזה דבר די נדיר במחוזות ההוליוודיים שממש הרגו את המוות. הסרטים היום, לדעתו, הוציאו את כל המסתורין מהמוות: "זה לא שאני לא מבין למה יש סרטים גדולים, אין לי בעיה איתם. אני מבין גם למה הם קיימים. אני גם מבין למה למארק רופאלו, שמגיע ממחוזות האינדי כמוני, נורא כיף לשחק את הענק הירוק. כיום, אם אתה רוצה להיות שחקן מוביל, אתה צריך לדעת להיות גם שחקן אקשן. אלו זמנים מעניינים, לא כמו בשנות ה-80 שלשחקני הפעולה היו שרירים - אבל לא היו שורות בתסריט".

 

עד לפני "בתוך לואין דיוויס" החיים היו רק תפקידי משנה עבור אייזק, אבל מאז הוא, כאמור, גילה את עצמו מחדש לקולנוע האמריקני, ועכשיו הוא יכול לבדוק מה נדרש משחקן מוביל. אבל מה שהעניק לאייזק את התפקיד היו דווקא היכולות המוזיקליות של השחקן, שסיים את מגמת המוזיקה בבית הספר היוקרתי ג'וליארד לפני יותר מעשור. במיאמי היתה לו להקה שאיתה הוא גם הקליט מספר שירים מאוחר יותר, בתקופה שחי בניו יורק. "הייתי בלהקה שלא הלכה לשום מקום, יכול להיות שבגלל זה התאמתי להם כל כך לתפקיד", הוא מסביר.

 

אייזק נולד כאוסקר אייזק הרננדז אסטרדה בגוואטמלה. בהתחלה הוא זרם עם השם אוסקר הרננדז, ובהמשך שינה אותו לאוסקר אייזק. "זה הכל עניין של קטגוריזציה. במיאמי, היכן שגדלתי, יש עשרה דפים בספר טלפונים של אוסקר הרננדז, אנשים רואים את השם וכבר חושבים שהם יודעים במה מדובר. אז מבחינתי היתה סכנה של לקבל תפקידים סטריאוטיפים בסרטים, כמו של גנגסטר או גופה. שינוי השם איפשר לי לחדור לפרויקטים בהם, לרוב, לא הייתי מצליח אפילו להכנס לחדר".

 

ב"שני פנים לינואר" היימסמית' מתארת את ריידל כ'אמריקני צעיר, דקיק, שחור שיער, שקט ואיטי בתנועותיו'. אין שום דבר היספני בתאור הדמות הזאת, וזה בדיוק הדבר אליו שאפתי. טוב, גם עזר לי שחוסיין ואני עבדנו ביחד על 'דרייב' והיתה לנו אנרגיה מדהימה. קראתי את התסריט שנים לפני שהוא נכנס להפקה, וידעתי שביום שהתפקיד יוצא - אקפוץ עליו".

 

כנראה שההימור של אייזק השתלם. מספר חודשים אחרי צילומי "שני פנים לינואר" התפרסמה הידיעה הגדולה כי הוא לוהק לסרט הבא של "מלחמת הכוכבים 7" בבימויו של ג'יי.ג'יי. אברהמס. המשמעות היא שאייזק יצטרף לקאסט המיתולוגי המורכב, בין היתר, מהריסון פורד, קארי פישר ומארק המיל, כמו גם לפנים חדשות יותר כמו אדם דרייבר ("בנות"), דומהל גליסון ("הארי פוטר"), גוונדולין כריסטי ("משחקי הכס") ואנדי סירקיס ("שר הטבעות"). באותו היום בעמוד הפייסבוק הרזה שלו, אייזק כתב מילה אחת "וואו!". לא יותר. תגובה הולמת לאדם שאוהב מסתורין.

 

הליהוק לא השאיר את הרשת אדישה. יש הטוענים שאייזק יגלם את הבן של האן סולו והנסיכה ליאה או את צייד הראשים בובה פט - למרות שהוא מת. מאייזק לא מגיעה הישועה. התגובה היחידה שהשחקן נותן בעניין מאז בראיונות היא קצרה ועניינית. "אני לא יכול להיות יותר שמח ונרגש להיות חלק מ'מלחמת הכוכבים'. אני עדיין לא מעכל את זה. ל'מלחמת הכוכבים' תמיד היה חלק מאוד גדול בהווי המשפחתי שלי. אספנו צעצועים, ערכנו מסיבות נושא. היתה לנו מסיבה ענקית ל'שובו של הג'דיי' בה התחפשתי לגונק דרוייד, כך שאתם יכולים להבין כמה אני מאושר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אוסקר אייזק. בסוף האחים כהן סידרו לו את הפריצה
צילום: AFP
לאתר ההטבות
מומלצים