שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מה קורה לאוכל שמחומם במיקרוגל?

    לפני שנים המזון היה עונתי בעיקרו, אבל מאז שנכנסו לחיינו שיטות שימור וחימום חדשות, אנחנו יכולים לאכול מזון טרי כל הזמן. איך משפיעה ההקפאה בפריזר על המזון, מה יאבדו העוף והירקות כשמחממים אותם במיקרוגל ולמה עדיף לחלוט ירקות לפני שמקפיאים?

    מהי השיטה שתאפשר לנו לאכול אוכל בריא גם אחרי שימרנו אותו בשיטות שימור שונות? רובנו מנסים לאכול בריא, ודי בטוחים במרכיבים של התזונה הבריאה. אבל האם השיטות שמאפשרות למצוא למצוא מזון טרי במשך כל השנה, לא גורם לאוכל שלנו להיות הרבה פחות בריא?

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    עוד כתבות על שימור מזון

    נא להכיר: חומרי טעם וצבעי מאכל מסכני בריאות

    חימום במיקרוגל מסוכן? מיתוסים ואמיתות

    ט"ו בשבט: האם פירות מיובשים באמת בריאים?

     

    בריא יותר מפירות טריים? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    בריא יותר מפירות טריים?(צילום: shutterstock)

    חימום במיקרוגל

    האם חימום של האוכל באמצעות המיקרוגל מאפשר לשמור על המרכיבים התזונתיים של המזון שלנו? מאז שהומצא המיקרוגל בשנת 1946, היחס כלפיו הוא אמביוולנטי. החל מרצון עז לאמץ אותו לשימוש יומיומי ועד לפחד מהקרינה שיש ממנו.

     

    כשמחממים ירקות למשל במיקרו, יש רכיבי מזון המתפרקים במהלך החימום, גם אם הוא מתבצע בתוך מים. רכיבי המזון כמו אנטיאוקסידנטים מתפזרים לתוך המים. אבל הבשורה הטובה היא שניתן להשתמש במים "המועשרים" הללו כבסיס לרוטב או למרק ירקות למשל.

     

    טענה נוספת בנוגע לפעולת המיקרו היא כי היא גוזלת את "המרכיב הבריאותי" במזון והורסת את ספירת הקלוריות בחלבונים, פחמימות ושומנים. למעשה חימום במיקרו אכן מפחית במעט את הערך התזונתי של החלבונים, כמו למשל עוף, אבל מדובר בהפחתה זניחה לחלוטין.

     

    הקפאה

    מה קורה למזון שלנו כשמקפיאים אותו? כל השמועות ששמעתם הן נכונות. האיכות התזונתית של מוצרים ששהו בהקפאה אכן מידרדרת, והדרך למנוע את התופעה הזו היא לרכוש מוצרים עונתיים או להקפיא אותם בעצמכם, וכך אתם מונעים מהמזון מלהיכנס להקפאה מתועשת ועמוקה.

     

    כשאתם אוכלים מוצרים שהיו בפריזר שלכם, הקפידו להפשיר אותם באמצעות אידוי או במיקרו ולא להרתיח אותם כדי להחזיר אותם לחיים.

     

    חליטה

    חליטה היא תהליך של בישול חלקי והוא הכרחי לפני שמקפיאים מוצרים כמו ברוקולי, ירקות עליים, עדשים, אספרגוס ועוד. תהליך החליטה גורמת לירידה של כ-25% במאגרי ויטמין סי, חומצה פולית וויטמינים שונים.

     

    למעשה תהליך החליטה מפסיק את הפעילות האנזימטית הגורמת לריקבון הטבעי של הירקות, ובאמצעות ההקפאה, המזון בעצם מחזיק מעמד הרבה יותר זמן במצב תזונתי בריא.

      

    ייבוש

    האם בריא יותר לאכול פירות טריים או פירות יבשים? אכילת פירות בריאה בעיקר בשל תכונותיהם האנטיאוקסדנטיות וההרכב הגבוה של סיבים תזונתיים מעבר לעובדת הטעם.

     

    פירות יבשים (מיובשים) הם בעצם פירות טריים שהוציאו מהם את הלחות כדי לסייע לשמור עליהם זמן ארוך ככל האפשר. אם לפני תהליך השימור, ירתיחו את הפרי ואז ייבשו אותו באופן טבעי, הוא ישמור על כל הוויטמינים והמינרלים בדיוק כאילו מדובר בפירות טריים.

     

    ישנם תהליכים שמאפשרים שימור פירות באמצעות גופרית דו חמצנית, אולם תהליך כזה יגרום לאובדן מסוים של ויטמינים כמו ויטמין בי למשל. לעתים מוסיפים גם סוכר כדי להמתיק את הפירות, אולם לרוב מדובר בתהליך לא הכרחי כי הפירות מכילים סוכר באופן טבעי.

     

    בנוסף חשוב לדעת ברכישת פירות יבשים כי יש פירות שנדרשים לריסוס רב יותר מאחרים, כך שלא תמיד מדובר בתזונה בריאה גם אם אתם חושבים כך.

     

    הירקות והפירות שדורשים תהליך ריסוס מאסיבי יותר מאחרים הם: סלרי, תות שדה, תפוחים, תותי יער, נקטרינות, פלפל מתוק, תרד, קייל, כרוב עלים, דובדבנים, תפוחי אדמה וחסה.

     

    בכל מקרה, כל שיטה של שימור מזון אכן מאפשרת לנו למצוא אוכל טרי בכל ימות השנה, אולם חשוב לדעת מהם היתרונות והחסרונות בכל שיטה.




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לשמור על הפירות והירקות טריים כל השנה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים