שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מחקר: מנויים על מוקד רפואי טלפוני פונים פחות למיון

    מחקר ישראלי חדש שנערך על ידי ביה"ח איכילוב מצא כי חולים אחרי התקף לב שמנויים על מוקד רפואי טלפוני פונים פחות לחדר מיון בחודש הראשון לאחר האשפוז. החוקרים: " טלרפואה מציעה הערכת מצב מהירה ואפקטיבית של החולה וניהול איכותי של מצבו"

    פחות פניות לחדר מיון בעקבות התקף לב: מחקר שנערך על ידי בית החולים איכילוב, על בסיס נתונים של מנויי שח"ל, מצא כי רק 5.8% מהמנויים שעברו התקפי לב שבים לאשפוז חוזר בחודש שלאחר התקף לב. זאת בהשוואה לנתונים מהספרות הרפואית המצביעים על שיעור אשפוזים של 28% לאחר התקף לב.

     

    התופעה של ריבוי אשפוזים חוזרים במהלך החודש הראשון לאחר השחרור מבית החולים בולטת במיוחד לאחר התקף לב. מחקרים שונים מצאו כי כ-20% מהמשוחררים מבית החולים לאחר התקף לב יחזרו לאשפוז נוסף עד חודש ימים ממועד השחרור. בקרב רבים מהם האשפוז הנוסף אינו נובע מבעיה רפואית חדשה או מתמשכת, אלא מרמת החרדה הגבוהה המאפיינת תקופה זו.

     

    המחקר, אשר בוצע על ידי המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי על בסיס נתוניהם של מנויי שחל, מצא כי עבור מטופלים לאחר התקף לב שעשו שימוש בשירותי טלרפואה (רפואה מרחוק), הופחתו בצורה ניכרת שיעורי האשפוזים החוזרים בתקופה של 30 הימים לאחר ההתקף.

       

    מבצעי המחקר הישראלי החדש השוו את הנתונים בספרות הרפואית בנושא האשפוזים החוזרים לנתוני אוכלוסייה דומה בקרב מנויי שחל ומצאו כי שיעור האשפוזים החוזרים במנויי שחל נמוך באופן ניכר ועומד על כ-5.8% בלבד, בהשוואה לכ-20% באוכלוסייה הכללית, כאמור.

     

    "שיעור האשפוזים החוזרים הפך למדד משמעותי של איכות טיפול", כתבו החוקרים, "כאשר המטרה היא כמובן להפחיתו. אשפוז בבית חולים שלא לצורך משבש את שגרת חיי המטופל ומשפחתו ומהווה נטל כלכלי משמעתי למערכת הבריאות. השאיפה היא, על כן, לספק למטופלים מערך תמיכה שיקל את הסתגלותם לחיים שלאחר האשפוז וימנע חזרה מהירה ומיותרת שלהם לבית החולים.

     

    "ניתן להסביר את הממצאים בכך שלמשתמשים בטלרפואה יש גישה קלה ומהירה לייעוץ רפואי בכל שעות היום והלילה, ועומדת להם האפשרות לקבל הוראות מדויקות כיצד לנהוג, גם מחוץ להשגחה הצמודה של בית החולים. טלרפואה מציעה הערכת מצב מהירה ואפקטיבית של החולה וניהול איכותי של מצבו".

     

    את המחקר חתמו החוקרים בהמלצה לשינוי גישה ולקידום פתיחות לחדשנות טכנולוגית. "למרות ששיעור האשפוזים החוזרים הפך למדד משמעותי של איכות טיפול, ועל אף מגוון הדרכים בהן מנסים להפחיתו, התוצאה בפועל מאכזבת, ושיעור האשפוזים החוזרים נותר קבוע. טכנולוגיות טלרפואה התפתחו כך שהן מסוגלות לספק את הרפואה העדכנית ביותר לחולים לאחר אוטם בשריר הלב, במהלך החודש הראשון והרגיש. נראה שהטמעה של מערך זה כרוכה בשלב ראשון בהשקעת זמן, כסף ומאמץ, אך הוכח כי יהיה לדבר ערך רב".




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    התקף לב. הגישה לייעוץ רפואי זמין מונעת אשפוזים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים