שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

טויוטה יאריס במבחן: בעזרת השם

הסופר-מיני של יצרנית הרכב הגדולה זכתה למוניטין אמינות ושמירת ערך חסרי תחרות בקטגוריית המכוניות הקטנות. האם מתיחת פנים לדגם המצליח הופכת אותו לטוב יותר, ואולי אף למוביל הקטגוריה? לקחנו שתי מכוניות למבחן - גרסה רגילה עם מנוע בנזין, והיברידית עם תוספת חשמלית

  • שנת השקה: 2010 (בנזין), 2011 (היברידית). מתיחת פנים ב-2014
  • קטגוריה: סופר-מיני
  • מתחרות עיקריות: יונדאי i20, פולקסווגן פולו, פורד פיאסטה, פיז'ו 208, רנו קליאו
  • מחיר התחלתי: 90 אלף שקל לבנזין ידנית (102 אלף לאוטומטית)
  • מחיר לרכב המבחן: 108 אלף שקל ל-1.3 "סקאי", 117.5 אלף להיברידית
  • גלריות התמונות של טויוטה יאריס 1.3 והיברידית

 

טויוטה יאריס 1.3 ברמת גימור סקאי (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס 1.3 ברמת גימור סקאי(צילום: רועי צוקרמן)

טויוטה יאריס היברידית (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס היברידית(צילום: רועי צוקרמן)

 

1. תא נוסעים ותפעול

טויוטה מבטיחה שיפור משמעותי לאיכות תא הנוסעים, שהיה עד כה אפרורי ולא מרשים במיוחד. אז שיפור באיכות החומרים יש, עם חומרי קונסולה ודלתות שהוחלפו ברכים-איכותיים יותר. חבל רק שהגוון עדיין אפרורי. איכות ההרכבה? זו אינה מרשימה במיוחד, בשתי המכוניות שבחנו (1.3 והיברידית - הרחבה על ההבדלים בפרק "מנוע ותיבת הילוכים"). בהתאם לכך שמדובר במתיחת פנים קלה, המרווח בתא הנוסעים נותר ללא שינוי. המשמעות היא כי המרווח לנוסעים מאחור די מצומצם. תא המטען בשתי הגרסאות קטן ועם רצפה גבוהה - בעיקר בגלל גלגל חליפי.

 

הנדסת האנוש מצוינת מבחינת תפעול מערכת המולטימדיה המרשימה, וכך גם לגבי חלק ניכר מהפקדים. עם זאת, בשתי המכוניות מוקמו מתגים באופן לא נוח. למשל מתג איפוס נסועה ותצרוכת דלק ממוצעת מאחורי ההגה. אגב, את מתגי "EV" (נסיעה במצב חשמלי בהיברידית) ו"ספורט" ב-1.3, מסתירה ידית בלם החנייה. חבל.

 

טויוטה יאריס 1.3 סקאי (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס 1.3 סקאי(צילום: רועי צוקרמן)

טויוטה יאריס הייבריד (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס הייבריד(צילום: רועי צוקרמן)

 

2. נוחות נסיעה ונהיגה

טויוטה הבטיחה לצייד את היאריס במתלים חדשים כחלק ממתיחת הפנים. עם זאת, נוחות הנסיעה שהציעו שני הדגמים בעיר ומחוץ לעיר, לא היתה מרשימה - בעיקר לא מול מצטיינות הקטגוריה. יש לעיתים נטייה לקופצנות ונוקשות מיותרות - במיוחד בדגם ה-1.3 ליטר - המעייפות בעיקר בנסיעות ארוכות. כושר התמרון של היאריס היה ונותר טוב מאד, עם היגוי קל ומדויק יחסית במהירות עירונית נמוכה. הראות לאחור ולפנים סבירה (מיקום ועובי הקורה הקדמית אינם מסייעים כאן), ורדיוס הסיבוב טוב.

 

הבטחה נוספת של טויוטה - שיפור בבידוד הרעשים - התגלתה אף היא כאופטימית מדי. בידוד רעשי המנוע בגרסת ה-1.3 אינו טוב, ובידוד רעשי צמיגים ובמיוחד רוח הוא מהפחות טובים בקטגוריה. בדיקת רמת רעש באמצעות תוכנת מדידת דציבלים חיזקה את הרושם הזה, ומצאה כי הרכב מייצר רמת רעש דומה עד זהה לזו של הדגם לפני מתיחת הפנים, בעיקר בשיוט במהירויות בין 90 ל-110 קמ"ש.

 

טויוטה יאריס 1.3 סקאי (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס 1.3 סקאי(צילום: רועי צוקרמן)

טויוטה יאריס הייבריד (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס הייבריד(צילום: רועי צוקרמן)

 

3א'. מנוע ותיבת הילוכים - גרסת 1.3

בחנו שתי גרסאות מתוך שלוש איתן משווקת היאריס (יש דגם ידני, עם נתח זעום מהמכירות). ראשונה הייתה גרסת ה-1.3 ליטר, עם 99 כ"ס ו-12.75 קג"מ ב-4,000 סל"ד ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה. המנוע מציע ביצועים טובים, אך בכל האצה שאינה מתונה במיוחד, הוא רועש בצליל לא נעים ומונוטוני (בהתאם לאופי התיבה הרציפה). זאת, הן בנהיגה עירונית והן בהאצה לצורך עקיפה. עם זאת, נהיגה רגועה יומיומית, תניב רמת רעש לא חריגה. תצרוכת הדלק על-פני מסלול מבחן עירוני ובינעירוני באורך של יותר מ-300 ק"מ, עמדה על 13.1 ק"מ לליטר - נתון גבוה ב-33% מנתון היצרנית (19.6 ק"מ לליטר בממוצע).

 

טויוטה יאריס 1.3 סקאי (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס 1.3 סקאי(צילום: רועי צוקרמן)

 

3ב'. מנוע ותיבת הילוכים - גרסת כלאיים

הגרסה השנייה הייתה ההייבריד, עם מנוע 1.5 ליטר בנזין שמספק 75 כ"ס ו-11.3 קג"מ ב-3,600 סל"ד, ומנוע חשמלי עם 61 כ"ס ו-17.2 קג"מ. לפי טויוטה, המערכת המשולבת מייצרת הספק דומה לזה של מנוע הבנזין - 99 כ"ס - ונעזרת בתיבת הילוכים רציפה. בידוד רעשי המנוע כאן טוב בהרבה, בעיקר משום שיחידת הכוח מייצרת מראש הרבה פחות רעש. בנהיגה מתונה ההיברידית נעה בחרישיות, כאשר דימום מנוע הבנזין בתנאים רבים - כולל לעיתים בדרך בינעירונית - חוסך הרבה רעש ומבוצע באופן חלק.

 

עם זאת, תחת האצה עדיין חודר לא מעט רעש מנוע לתא הנוסעים והנעתו מלווה לעיתים ברעידה. הביצועים טובים למדי, בעיקר כאשר המצבר טעון ואספקת המומנט - של המנוע החשמלי - מיידית. תצרוכת הדלק במסלול עירוני-בינעירוני שמדמה נסיעה יומיומית של 20 ק"מ לעבודה ו-20 חזרה מדי יום בשעות עומס, הייתה לא פחות ממצוינת - 20.8 ק"מ לליטר. אלא שגם כאן, חשוב להזכיר, מדובר בנתון גבוה בלא פחות מ-25% מנתון טויוטה הרשמי (27.8 ק"מ לליטר).

 

טויוטה יאריס הייבריד (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס הייבריד(צילום: רועי צוקרמן)

 

4. התנהגות ואבזור בטיחות

היכולת הדינמית הייתה טובה עד כה, ומתיחת הפנים לא מקלקלת. רמת האחיזה טובה, והיאריס מציעה תחושת בטחון טובה לנהג, גם אם ההיגוי קל מדי ואינו מדויק מספיק - במיוחד בשיוט בינעירוני. הרגישות לבלימה בסיבוב ויציבות כיוונית שלא הצטיינו בדורות הראשונים, טובים כעת. כושר הבלימה טוב הן מבחינת תחושת הבלימה והן מבחינת עוצמה תחת עומס.

 

היאריס מציעה שבע כריות אוויר (אחת נוספת לברכי הנהג). ציון הבטיחות שלה במבחן ה-Euro NCAP גבוה, אך ניתן לדגם עם השקתו בעוד היאריס המחודשת עדיין לא נבדקה. גרסת הכלאיים זהה מבחינת אבזור בטיחות אך מעט נחותה מה-1.3 בכל הנוגע ליכולת דינמית, בעיקר בגלל תוספת המשקל. עם זאת, נדמה כי הפער שהיה בעבר צומצם. על כן החלטנו להעניק לה הפעם את אותו הציון.

 

טויוטה יאריס 1.3 סקאי (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס 1.3 סקאי(צילום: רועי צוקרמן)

טויוטה יאריס הייבריד (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס הייבריד(צילום: רועי צוקרמן)

 

5. אבזור ומחיר

היאריס 1.3 התייצבה למבחן ברמת האבזור הגבוהה ביותר, זו שהיבואנית צופה כי תנגוס בכ-30% מעוגת המכירות. כולל מערכת מולטימדיה עם אפשרות לשיקוף צג הטלפון על מסך הרכב,

חיבורי USB ובלוטות', מצלמת נסיעה לאחור, שליטה (מצומצמת) מההגה, גג זכוכית כפול (לא נפתח), שמשות כהות וחישוקים קלים. מדובר בחבילת אבזור מרשימה ביחס למקובל בקטגוריה. אלא שתג-המחיר שלא השתנה במתיחת הפנים, הופך את היאריס ליקרה יותר מול חלק ממתחרותיה.

 

היאריס הייבריד מוצעת ברמת גימור אחת, במחיר 117.5 אלף שקל. זו מאבדת את גג הזכוכית של ה-1.3 ואת החלונות הכהים, אך מוסיפה בקרת אקלים מפוצלת, מתג הנעה ופנסי לד מאחור. היא יקרה כך ב-9,500 שקל מגרסת ה-1.3 ליטר המאובזרת, והמשמעות היא כי הצדקת רכישתה לצורך חסכון בעלויות בנזין, הופכת כדאית לפי נתוני המבחן (13.1 מול 20.8 קמ"ל), רק אחרי כ-45 אלף ק"מ או כשלוש שנות שימוש ממוצע.

 

טויוטה יאריס 1.3 סקאי (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס 1.3 סקאי(צילום: רועי צוקרמן)

טויוטה יאריס הייבריד (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה יאריס הייבריד(צילום: רועי צוקרמן)

 

ציון כולל וסיכום

+ תצרוכת דלק (הייבריד), אבזור, תדמית

- מרווח, נוחות, בידוד רעשים

 

ולבסוף: היאריס הפכה בשוק המשומשות לסוג של מילה נרדפת למוניטין אמינות ושמירת ערך חריגות לטובה. היא מעולם לא הייתה הטובה, המרווחת או הנוחה בקטגוריה (וגם עכשיו היא אינה כזו), וההערכה הרבה לה זכתה נובעת מסיבות אחרות - למשל החיבה המופגנת של הנהג הישראלי למכוניות יפניות. וכן, אנחנו יודעים שהיאריס מיוצרת בצרפת.

 

מותר היה לצפות שטויוטה תשפר באופן מקיף יותר את הנקודות החלשות של היאריס הקודמת - למשל בידוד רעשים לקוי, נוחות נסיעה רחוקה מלהרשים ותא מטען קטן. אך היא לא עשתה כך. מצד שני, היא גם לא קילקלה את נקודות האור הבולטות, כמו חסכון מרשים בדלק וזיהום בגרסת הכלאיים (היקרה מדי), יחידת מנוע-גיר מוצלחת ורמת אבזור מכובדת. בסופו של יום, היאריס בפירוש אינה הטובה בהיצע הסופר-מיני המקומי, אבל קשה לראות כיצד הדגם המחודש אינו מצליח לשחזר את ההצלחה של קודמו.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

ציון לגרסת 1.3 ליטר:

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

ציון לגרסת כלאיים:

טויוטה יאריס 2014
טויוטה יאריס 1.3 סקאי
מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1.3 ליטר / בנזין
הספק מרבי 99 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 12.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית רציפה
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 395 ס"מ
רוחב 169.5 ס"מ
גובה 152 ס"מ
בסיס גלגלים 251 ס"מ
משקל

1,015 ק"ג

נפח תא מטען 286 ליטר
100-0 קמ"ש 12.3 שניות
מהירות מרבית 175 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 19.6 ק"מ לליטר
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 13.1 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 119 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 3
מחיר לגרסה שנבחנה 108,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות*

5 כוכבים לפי Euro NCAP


טויוטה יאריס הייבריד 2014
טויוטה יאריס הייבריד
מנוע בנזין 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,497 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 75 כ"ס ב-4,800 סל"ד
מומנט מרבי 11.3 קג"מ ב-3,600 סל"ד
מנוע חשמל מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH)
(הספק / מומנט) 61 כ"ס / 17.2 קג"מ
הספק משולב 99 כ"ס
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית רציפה
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 395 ס"מ
רוחב 169.5 ס"מ
גובה 152 ס"מ
בסיס גלגלים 251 ס"מ
משקל 1,085 ק"ג
נפח תא מטען 286 ליטר
100-0 קמ"ש 12 שניות
מהירות מרבית 165 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 27.8 ק"מ לליטר
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 20.8 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 82 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 2 (כולל מיסוי מופחת לכלאיים)
מחיר 117,500 שקל
כריות אוויר שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות* 5 כוכבים לפי Euro NCAP

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
טויוטה יאריס 1.3 סקאי
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
טויוטה יאריס הייבריד
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
טויוטה יאריס 1.3 סקאי
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
טויוטה יאריס 1.3 סקאי
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
טויוטה יאריס הייבריד
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
טויוטה יאריס הייבריד
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
טויוטה יאריס 1.3 סקאי
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
טויוטה יאריס הייבריד
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים