שתף קטע נבחר

הוסדרו תנאי ההעסקה של קציני הבטיחות

בכך הושלם אישור תקנות הרפורמה החדשה בענף בטיחות הרכב. מפעלים יחויבו להעסיק קצין בטיחות מקצועי ומוסמך כשכיר קבוע לכל 35 משאיות או 45 אוטובוסים. על כל כמות אחרת ניתן יהיה להעסיק קצין בטיחות עצמאי למשרה חלקית

ועדת הכלכלה הכריעה היום (א') פה אחד בסוגיית אופן העסקתם של כ-2,000 קציני הבטיחות במאות המפעלים והמוסדות שמחזיקים ציי רכב. על פי ההחלטה,  חלק מקציני הבטיחות יועסקו כשכירים - כפי שהיה עד כה, ואילו חלקם יועסקו כעצמאים-פרילאנסרים במעמד ארעי ודומה לעובדי קבלן.

 

 

ההחלטה התקבלה במסגרת תקנות הרפורמה בענף בטיחות הרכב, שהגיש משרד התחבורה. בהכרעה זו השלימה הוועדה את אישור תקנות הרפורמה, שייכנסו לתוקף בעוד 180 יום. התקנות יכנסו לתוקף לאחר 9 חודשים מיום פרסומן, על מנת לאפשר לעוסקים בתחום זמן היערכות מספיק.

 

מדובר בתיקון שולי יחסית של התקנות הקיימות: במקום ה"חובה להעסיק" קצין בטיחות כעובד קבוע מן המניין, ביקש שר התחבורה שתחול על האחראי לצי הרכב "חובה להתקשר" עם קצין בטיחות כלשהו - כלומר בהסדר קבלני - לביצוע התפקיד בהתאם לסוג ולהיקף כלי הרכב שבניהולו ובאחריותו.

 

קציני הבטיחות המועסקים במשרה מלאה התנגדו לשינוי אופן העסקתם, בטענה כי זה יאפשר להעסיק אותם במתכונת של עובדי קבלן ויגביר את הסיכון לתאונות דרכים. בהחלטתה היום בחרה הוועדה בדרך ביניים - בין הצעת משרד התחבורה לפתוח את השוק להעסקת העצמאיים, לבין שמירת מעמד הקצינים השכירים.

 

הוועדה החליטה לחייב מפעלים להעסיק קצין בטיחות מקצועי ומוסמך כשכיר קבוע לכל 35 משאיות או 45 אוטובוסים. על כל כמות אחרת ניתן יהיה להעסיק קצין בטיחות עצמאי, הקשור עם חברה קבלנית, למתן שירותי בטיחות בחלקי משרה או בנוסף ובכפוף לקצין במשרה מלאה.

 

כך, ציי רכב בעלי 70 משאיות או 90 אוטובוסים יוחייבו להעסיק 2 קציני בטיחות במשרה מלאה. לכמויות ביניים יצורפו להם בנוסף קצינים עצמאיים בהעסקה קבלנית אך בכפיפות מקצועית ומנהלית לקציני הביטחון במשרה מלאה.

 

שר התחבורה יקבל את ההחלטה?

בהחלטתה, הוועדה אימצה את המתכונת עליה המליצה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לאחר בדיקה מקצועית שנעשתה לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה).  ברוורמן טען שקבלת ההצעה המקורית של משרד התחבורה "תגרום להפקרות בהשתלטות כוחנית של קומץ קבלני הקצינים העצמאים".

 

ההחלטה התמקדה בבטיחות המשאיות הכבדות והאוטובוסים, כמעורבים הראשיים בתאונות הדרכים הקטלניות. לגבי הפעלת ציי רכב קלים -הפחות בעייתיים בהקשר לתאונות - נקבעו מכסות של ימי טיפול לפי סוגי הרכב וכמויותיהם, שם יהיה לקצינים העצמאים חלק גדול יותר.

 

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, ציינה כי התנאי להפעלת הרפורמה הוא חתימת שר התחבורה על התקנות - אולם בסמכותו גם לעכב אותן, אם לא יקבל את תיקוני הוועדה. ברוורמן הביע תקווה שהסגל המקצועי של המשרד בראשות המנכ"ל עוזי יצחקי, ישכנע את השר להשלים אתם.

 

בהצבעה השתתפו פחות ממחצית חברי הוועדה - בערך הכמות שנטלה חלק ברוב הדיונים. מלבד היו"ר ברוורמן, הצביעו הח"כים דוד צור (התנועה), יו"ר ועדת המשנה לתאונות דרכים, איילת שקד (הבית היהודי), יצחק וקנין (ש"ס), יעקב אשר (יהדות התורה) וחנאסוויד (חד"ש). בסיכום אמר ברוורמן, כי ההחלטה שהתקבלה "מבטיחה בטיחות, תוך חלוקת השוק במתן נתחים הולמים והוגנים לשכירים ולעצמאים".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים