שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פולשי החלל והסבא של אקסל
    המחשבון החזותי שהרים את האפל 2, הפלישה לחלל שעזרה למחשבי אטארי לפלוש לבתים, חלוצי הדפדפנים - היישומים הקטלניים שהזניקו את מכירות המחשבים

    קוראים להם באנגלית Killer Apps, בעברית קילר-אפס כי אין תרגום טוב לעברית (אולי יישום קטלני). אלה תכניות מחשב כל כך נחוצות, רצויות ונחשקות, שהמשתמשים יקנו את הפלטפורמה שהם רצים עליה רק כדי להשתמש בהן. כל חברה שמוציא לשוק פלטפורמה חדשה, אם זאת מערכת הפעלה, קונסולת משחקים או אפילו שפת תכנות, תמיד מחפשת את ה Killer App שלה. מבולבלים? הנה כמה דוגמאות.

     

    לעשות חישובים בקלות

    השנה הייתה 1979 וסטיב ג'ובס, מייסד ומנכ"ל אפל המנוח, היה מודאג. המכירות של המחשב Apple II לא היו טובות. רוב האנשים, במיוחד אנשי עסקים, חשבו שמחשב האישי זה בשביל מדענים, מהנדסי אלקטרוניקה או ילדים, לא הייתה שום תועלת ברכישתו. בעודו יושב וחושב מה צריך לעשות נכנס לחדרו בחור בשם דן פילסטרה, ובידו דיסקט של תוכנה שהחברה שלו משווקת.

     

    לתוכנה קראו VisiCalc- Visual Calculator הגיליון האלקטרוני הראשון – הסבא רבא של Excel. ג'ובס, שהייתה לו נטייה לראות את הנולד, סבר שזאת נקודת המפנה והוא אכן צדק. אנשים, והכי חשוב אנשי עסקים, כל כך התלהבו מהיכולת של עשיית חישובים בקלות, שרצו לחנויות לקנות את התוכנה VisiCalc ב 100 דולר, ובגלל שבהתחלה היא רצה רק על מחשב Apple II קנו גם אותו "על הדרך", במחיר של 2,000 דולר. כה רבה הייתה ההשפעה של VisiCalc, עד שהיום היא דוגמא הקלאסית ל Killer App. 

     

     

     

     

    למנוע פשיטה מהחלל

    הנה חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המשחק Space Invaders:

    1) יצר אותו בחור יפני בשם טומוהירו נישיקידו בשנת 1978.

    2) טומוהירו הושפע מאד מהסרט "מלחמת הכוכבים".

    3) עד סוף 1980 נמכרו ביפן למעלה מ 300,000 מכונות משחק.

    4) מכונת משחק של Space Invaders נמכרה בכ 3,000 דולר בארצות הברית.

    5) למעלה משמונה מיליארד מטבעות של רבע דולר נכנסו לחריצים של המכונות עד סוף 1982.

     

     

     

    חברת אטארי, יצרנית קונסולות משחקים, ראתה את ההצלחה האדירה של המשחק ורכשה זכויות לייצר גרסה של המשחק לקונסולת המשחקים Atari 2600. המשחק יצא לשוק בינואר 1980 ומיד נהיה להיט וגרם למכירות של Atari 2600 לגדול פי 4! (לשני מיליון יחידות). כך הוא נהפך ל Killer App לא רק של Atari 2600 אלא גם של כל קונסולות המשחקים שהיו אז בשוק.

     

    רוצים לשחק ב Space Invaders? אפשר כאן.

     

    לגלוש בקלות

    כמו רוב הדברים בשנות השישים, האינטרנט (אז זה נקרא Arpanet) התחיל כפרויקט של ממשלת ארצות הברית. ולאחר יותר משלושים שנה, בתחילת שנות התשעים, האינטרנט היה עדיין נחלתם של מעטים, חוקרים באוניברסיטאות ומשוגעים לדבר.

     

    הסיבה לא הייתה טכנית. התשתית הייתה מוכנה לקפיצה הגדולה, אבל האינטרנט פשוט לא היה נגיש לקהל הרחב. על מנת להשתמש באינטרנט (המושג "לגלוש" עדיין לא היה קיים) היה צריך להבין פרטים טכניים, לעבוד קשה, ולתקתק כל מני פקודות בחלונות טקסט.

     

     

     

    ואז, בשנת 1993, הופיע הדפדפן הראשון שרץ על רוב מערכות ההפעלה: יוניקס, ווינדוס וגם של מחשבי אפל. קראו לו מוזאיק (Mosaic NCSA) והוא נכתב באוניברסיטה של אילינוי. הפשטות, הנוחות והתצוגה הגרפית (שכה מוכרים לנו כיום) הפכו ללהיט אצל המשתמשים, וגרמו לגידול אדיר בשימוש באינטרנט. כמה מהמפתחים של המוזאיק, ובראשם מארק אנדרסן, הקימו כעבור שנה את חברת נטסקייפ, שפיתחה את הדפדפן המסחרי הראשון. הדפדפן של נטסקייפ החזיק מעמד כשליט הבלתי מעורער עד שהודח ע"י האינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט, שאחרי שנים בפסגה איבד את ההובלה לדפדפנים אחרים.

     

    ואל לנו גם לשכוח את הדואר האלקטרוני, שלמרות שהוא לא "אפליקציה עצמאית", היכולת להשתמש בו בקלות גרמה לעליית המטאורית בשימוש באינטרנט.

     

    מאסטר אקס בוקס

    כמו שאפשר לנחש, מאד קשה להיכנס לשוק חדש שיש בו שחקן מוביל, וזאת הייתה הבעיה של מיקרוסופט עם השוק של קונסולות המשחק. בשנת 2001 שלטה סוני עם ה Sony Playstation 2 בשוק הזה. ה Killer App שגרם להצלחת קונסולת המשחקים החדשה של מיקרוסופט, ה XBOX, היה משחק יריות מגוף ראשון (שנהפך לסדרת משחקים) בשם Halo: Combat Evolved. 

     

     

     

    המשחק פותח ע"י חברה שנקנתה ע"י מיקרוסופט ושוחרר לשוק בבלעדיות, באותו היום – 15 בנובמבר 2001 – שבו שוחרר ה XBOX. המשחק זכה לשבחים רבים, ויחד עם ה XBOX Live, שאפשר לשחקנים לשחק אחד מול השני, דחפו חזק מאד את מכירות ה XBOX ופתחו שוק חדש למיקרוסופט. ההצלחה של המשחק גרמה להופעת מושג חדש בשם "Halo Killer", שמתאר משחק שיכול להימכר יותר מ Halo.

     

    להעתיק בלי בעיות, או איך ראיתי במו עיני Killer App נוצרת

    השנה הייתה 1997, ואני עבדתי במיקרוסופט על תוכנה חדשה בשם MS Message Queue. התוכנה עזרה למפתחים לכתוב תוכנות שצריכות להעביר הודעות אחת לשנייה בצורה קלה, בטוחה ומהירה. כדי לבדוק את התוכנה רצינו לשכנע אנשים בתוך מיקרוסופט, במיוחד בארצות הברית, להתחיל להשתמש בה ישירות או בעקיפין. כינסנו ישיבה בה העלו הרבה רעיונות (שחלקם גם מומש), כמו אפליקציה שדווחה על שערי מניות ואפליקציה לצ'אט, אבל שוב דבר לא עזר.

     

    אז כתב אחד המהנדסים תוכנה שמעתיקה קבצים, שנקראה fcopy. מה כה מיוחד בתוכנה שמעתיקה קבצים? ובכן, אז בשנת 1997, קו התקשורת בין הסניף של מיקרוסופט בחיפה למרכז ברדמונד היה איטי, וסבל מניתוקים. זאת הייתה בעיה רצינית, מכיוון שזה פגם בעבודה השוטפת שלנו, במיוחד כשהעתקנו תוכנות מחו"ל לצורך העבודה. כל ניתוק גרם לנו להעתיק הכול מחדש. תוכנת העתקת הקבצים שנכתבה מעל MS Message Queue לא רק עבדה יותר מהר, אלא גם ידעה להתמודד עם ניתוקים.

     

    האנשים בצד האמריקאי לא ידעו את נפשם מרוב אושר. הם כל כך התלהבו מתוכנה העתקת הקבצים שמיד התקינו אותה, יחד עם MS Message ,Queue בכל מרכזי הפיתוח המרוחקים של מיקרוסופט ברחבי העולם. בהמשך ניתנה fcopy גם ללקוחות חיצוניים, כתמריץ לקניה של המוצר.

     

    הפותחן הקטלני

    האמת שהמושג Killer App מתאים לא רק לעולם המחשבים. השימוש בקופסות שימורים גדל פלאים אחרי המצאת הפותחן, אנשים החלו לבטוח בנסיעה במעלית רק כשהומצא הברקס האוטומטי, וניתוחים כירורגיים נהיו נפוצים אחרי שגילו איך אפשר להרדים.

     

    אבל אם נחזור לעולם המחשבים, השאלה היא מה יהיו ה Killer Apps לפלטפורמות החדשות? מה למשל יגרום לאנשים לקנות שעונים חכמים, חוץ מהצורך להשוויץ. יהיה רק טוב למי שיגלה זאת.

     

    יש לכם דוגמאות נוספות לקילר-אפס? נשמח שתכתבו בתגובות.

     

    בזמן שהוא לא חושב על אפליקציות קטלניות, ניר כץ כותב בלוג בשם "החיים על פי ניר ".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים