שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בלי צעקות: מחזירים את השפיות להתארגנות הבוקר

    השגרה חזרה, ואיתה גם הסיוט שנקרא להתארגן עם הילדים בבוקר? זה ממש לא חייב להיות כך. הכינו מה שאפשר בערב, אל תרשו להם מסכים עד שהם מוכנים והעזרו בטבלאות ותרשימים שמזכירים לכל אחד מה הוא צריך לעשות. קרן יטיב עם כל העצות שיחזירו את השפיות לבקרים שלכם

    כולנו מפנטזים על בוקר רגוע ושלו, בו אנו מתעוררים ומגלים שילדינו כבר לבושים, מצוחצחי שיניים ונעולים. אפילו ארוחת בוקר הם כבר אכלו. כל שנותר לנו הוא להתארגן בנחת ולצאת בכיף אל העולם הגדול. ההתפכחות מהפנטזיה כואבת למדי, הא?

     

    "הבוקר הוא סיוט אצלנו", סיפר לי דוד, אב לשלושה ילדים בני שלוש, חמש ושמונה. "בכל בוקר יש אותו סיפור: הילדים לא רוצים לקום, וכשהם כבר קמים לוקח להם שעות להתלבש ולהתארגן. אנחנו מאוד מתעצבנים וגם צועקים עליהם, אבל לא נראה שזה מזיז להם. להיפך, הם נהיים איטיים עוד יותר, כאילו להכעיס. פעמים רבות אנחנו פותחים להם טלוויזיה ומלבישים אותם מולה. אנחנו יודעים שזה לא בסדר אבל ממש מיואשים".

     

    <<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים>>  

     

    צמד המילים "התארגנות בוקר" מטיל אימה על חלק גדול מההורים, שחווים את התארגנות הבוקר המשפחתית כסיוט. אצל חלק מהילדים המעבר משנת הלילה לבוקר, לדרישות שבו, לצורך להזדרז ולהתארגן, הוא מעבר קשה מאוד, שיוצר הרבה קונפליקטים ומתחים במשפחה, אולם לא ניתן להימלט מזה. התארגנות בוקר מסודרת חשובה לא רק כדי להימנע מאיחורים, אלא גם מפני שהיא מקנה לילד מיומנויות התארגנות חשובות, שלהן הוא יזדקק במהלך כל חייו העתידיים.

     

    אז איך הופכים את התארגנות הבוקר לנעימה ומהירה יותר לפניכם כמה רעיונות שיעזרו:

     

    1. הבינו את הקושי

    חשוב להבין את הקושי של הילד ולשנות את הפרשנות שלכם למעשים שלו. הוא לא עושה לכם דווקא ומטרתו בחיים היא לא לגרום לכם ולו לאחר. באמת קשה לו, וכשאתם באים ממקום של אמפטיה, קל יותר לא להגיע למקום של כעס.

     

    2. דאגו שהילדים ישנו מספיק

    יש לדאוג שהילדים ישנו מספיק. מחקרים שבדקו את הנושא העלו כי חסרי שינה מצטברים (הפער בין שעות השינה להן הילד זקוק בגיל מסוים לעומת שעות השינה אותן הוא ישן בפועל), אפילו חסרים של 45 דקות בממוצע בכל לילה, משפיעים לרעה על כושר הריכוז וניהול התסכולים של הילד במהלך היום. בנוסף, קיים קשר בין בעיות שינה לבין בעיות התנהגות של ילדים. חסך בשינה גורם אפילו לסימנים של היפראקטיביות אצל ילדים כתוצאה מעייפות מצטברת. 

     

    מהו מספר השעות אותם אמורים הילדים לישון? אילו ההנחיות של הקרן הלאומית לשינה:

    1-3 שנים: 12 עד 14 שעות

    3 עד 5 שנים: 11 עד 13 שעות

    5-12 שנים: 10 עד 11 שעות ליום

    12-18 שנה: 8 עד 9 שעות ביום

     

    3. תרשים התארגנות לבוקר

    הכינו יחד עם הילדים תרשים התארגנות בוקר ושימו אותו במקום מרכזי בבית. הילדים צריכים לפעול על פי התרשים ובכל פעם שביצעו משימה הם מזיזים דמות (רצוי תצלום שלהם) ושמים אותה על המשימה שסיימו. זה הופך את ההתארגנות למשחק, יותר מאשר למטלה.

     

    4. מה אני צריך לעשות בבוקר?

     הכינו טבלה עם השמות של כולכם. מתחת לשם של כל אחד ערכו רשימה של כל הדברים שהוא צריך להספיק בבוקר, וכמה זמן כל דבר לוקח. השתדלו להיות מציאותיים. אם צריך לקחת עשר דקות להלביש את הילד אבל בפועל הוא נאבק וזה לוקח עשרים דקות, כתבו עשרים דקות. אם לוקח לילד עשר דקות להתעורר - הוסיפו את זה לטבלה. שימו לב שאם אמא צריכה לעזור לאחד מהילדים לעשות משהו, הזמן הזה מופיע גם בטור שלה.

     

    הוסיפו סעיף "התברברות" לכל אחד מבני הבית - של רבע שעה. חברו את כל הזמנים עבור כל טור. עכשיו אתם יודעים כמה זמן לוקח לכל אחד להתארגן בבוקר. כתבו מתי כל אחד צריך לצאת מהבית כדי להגיע בזמן בצורה רגועה (לדוגמה: מתי יוצאת ההסעה מתחת לבית). הורידו מזמן היציאה מהבית של כל אחד מבני המשפחה את סך הזמן של כל הדברים שהוא צריך לעשות. לפי זה תדעו מתי יש להעיר כל אחד.

     

    לדוגמה: אם ילד מס' 1 צריך לצאת מהבית בשעה שמונה, ובטור שלו יש שעה וחצי של דברים שהוא צריך לעשות, הוא חייב לקום בשש וחצי כדי להספיק להתארגן בזמן ובצורה רגועה.

     

    5. תיאום ציפיות

    נהלו שיחה רגועה וברורה עם הילדים והסבירו להם את התחושות שלכם מהתנהלות הבוקר. ההסברים חייבים להיות מועברים במסרים קצרים, חדים וברורים כגון: 'לא יוצאים מהבית בלי לשטוף פנים בבוקר'.

     

    אל תרצו לילדים, מפני שהם יאבדו קשב. הבהירו להם מה יקרה אם לא יעמדו בזה. בכל מקרה בסיום השיחה צריך להיות לילדים ברור לחלוטין שאין בכלל אופציה של אי שיתוף פעולה.

     

    6. בלי מסכים - עד שמוכנים

    אף אחד לא מתיישב מול הטלוויזיה, הטאבלט, הטלפון הנייד, המחשב וכל שאר זוללי תשומת הלב לפני שהוא לבוש, מצוחצח שיניים, עם נעליים ואחרי ששתה ואכל משהו.

     

    7. הכינו מה שאפשר כבר בערב

    מצאו דברים שאפשר לעשות בערב כדי לעזור למחר בבוקר.

    לדוגמה, לישון עם "הבגדים של מחר" - יכול בהחלט לחסוך הרבה זמן בבוקר אם אתם מאלה שלא נחרדים מהמחשבה, להכין כריכים ערב לפני, לסדר תיק ועוד.

     

    כמו בכל דבר הקשור בחינוך הילדים, יש להיות קשובים ואמפטיים לקושי, אך גם מאוד ברורים ועקביים כשמדובר בבוקר. אל תרשו לילדים בוקר אחד טלוויזיה לפני ההתארגנות ובבוקר הבא לא. אל תעירו אותם בוקר אחד בשבע ובבוקר אחר בשבע ועשרים. החליטו על הכללים, ספרו אותם לילדים ואז הקפידו לדבוק בהם.

     

    הכותבת היא יועצת משפחתית בכירה, בעלים של מרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מתחרפנת? אפשר גם אחרת
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים