שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    הוצאתם שם רע לחינוך המקצועי
    מי אמר שאי אפשר ללמוד טכנאות מקררים עם לימודים עיוניים? כך ניצור חינוך חדשני ומגוון במקום חינוך של הפרדה ואפליה. אובמה כבר השתכנע

    הדיון בין ראש הממשלה לשר סילבן שלום קיבע סטיגמות, מוציא שם רע ללימודים מקצועיים ואינו מודע לפרדיגמות חדשות בחינוך. מודלים חדשניים מיישמים לימודים מקצועיים לצד לימודים לא-מקצועיים ויוצרים חיבור באותן מערכות. זו הדרך לצמצום פערים, לגידול דור של סקרנים שאינו פוחד מאתגרים.

     

    עוד בערוץ הדעות של ynet

    ההחמצה החיפאית / עינת קליש רותם

    "הפנתרים הלבנים" של מחאת המילקי / יצחק אלפסי

     

    הבעיה המרכזית היא שבישראל קיימת הפרדה שנים רבות בין בתי ספר מקצועיים לבתי ספר שאינם מקצועיים, במקום שהתלמידים בכל מוסדות החינוך יזכו לקבל את שתי האופציות החשובות והמעשירות. הפרדה זו מניחה שתי הנחות מוטעות: האחת - הגדרה של מהם הלימודים המקצועיים. השנייה - לימודים מקצועיים הם לאלה שלא יכולים ללמוד במסלולים  עיוניים.

    "שהבן שלך יהיה פחח". עימות בממשלה במקום דיון ענייני  ()
    "שהבן שלך יהיה פחח". עימות בממשלה במקום דיון ענייני
     

    טועים ומטעים ראש הממשלה והשר שלום בהגדרת ובתיחום של הלימודים המקצועיים לפחחות ולנגרות. לימודים מקצועיים הם גם לימודי רובוטיקה, לימודי כלים דיגיטליים כמו הדפסות תלת ממד. זה נכון שפחחות ונגרות זה חשוב, אך גם לייצר זה חשוב מאוד. חינוך מקצועי משלב כיום בין תחומי ידע שונים לחדשנות מקצועית ולכן מעניק ידע ברמה גבוהה. חדשנות בחינוך לא עושה הפרדה בין חינוך מקצועי לחינוך לא-מקצועי. היא משתמשת בשניהם כדי לגשר על פערי ידע, יכולות ולקויות למידה.

     

    במודלים סינרגטיים בחינוך, ילדים ילמדו לצד חומרים עיוניים גם טכנאות מקררים (למשל במערכת החינוך בשבדיה). אלה מודלים של פתרון בעיות בדרכים יצירתיות המעניקים כישורים לחיים. דרך טכנאות מקררים ילמד הילד פיזיקה בצורה המקושרת לבעיות אמיתיות. גישה זו מייצגת שיטות הוראה חדשניות המלמדות מהיסטוריה ועד גאומטריה דרך פרויקטים. אבל אם נער או נערה ילמדו רק טכנאות מקררים כ"מקצוע" הם יקובעו כטכנאי מקררים לכל חיים ולא תתאפשר להם מוביליות מקצועית וחברתית.

     

    אני מציעה לשני המכובדים לקחת דוגמה גם מארצות הברית, שבה מקדם הנשיא אובמה את המודל המשולב ובימים אלה תומך בהצעת החוק של הסנטור ביל פוסטר שבמסגרתה יוקצו ארבעה מיליארד דולר להקמת מעבדות לייצור מוצרים באמצעים דיגיטליים כחלק ממערכת החינוך בכל מדינה בארצות הברית. 

     

    ביוזמה משותפת הקים בית הספר לעיצוב במכללה למנהל עם המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית מעבדת "פאב לאב" המעניקה לתלמידים את האפשרות ללמוד כיצד לייצר מוצרים בעצמם באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. כל בקשה לשיתוף פעולה עם משרדי התמ"ת והחינוך נענו בשלילה. למעבדה שלנו מוזמנים ללמוד ילדים משכונת ג'סי כהן בחולון וגם ילדים מבתי ספר למחוננים ברחבי הארץ - וכולם לומדים ביחד. מנהלי בתי ספר חכמים מבינים היטב שכדי שהילדים יסתדרו בבגרותם וישתלבו בהצלחה בשוק העבודה, יש להקנות להם מגיל צעיר כלים שיעזרו להם לייצר בעצמם מוצרים שונים.

     

    כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר: כשהילדים של כולנו ילמדו מקצועות עיוניים ומקצועות טכנולוגיים - נוציא תוצרים חדשניים. כך ניצור חינוך חדשני, שמדבר על פתרון בעיות ואחריות חברתית, חינוך מגוון, מרובד, שמפתיע את בני הנוער עצמם וגורם להם לתהות מי הם ולא חינוך של הפרדה, אפליה וקיבוע. המשרדים האחראים לנושא צריכים להשקיע תקציבים, לשנות מונחים, תפישות, שיטות ותהליכים, שכן בדרך הזו נמשיך לרדת במדדים העולמיים.

     

    כרמלה יעקובי וולק, דקאן בית הספר לעיצוב במסלול האקדמי המיכללה למינהל

     

    גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים