שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בני 60+: ירידה של 3 ק"ג בחורף - מסכנת חיים
    הנתונים מצביעים על 40% יותר אשפוזים ועלייה של 7% בתמותה בתקופת החורף בקרב בני הגיל השלישי. דיאטנית קלינית מבקשת, שימו לב לשינויים במשקל של בני 60 ומעלה
    אם עד גיל 60 לא הקפדתם על התזונה שלכם, עכשיו הגיע הזמן להתחיל. "תזונה היא קריטית בגילאי 60 ומעלה", אומרת רונית דוייב, דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית בחברת אבוט, "אם בעבר ירידה של שלושה קילו בתקופת החורף הייתה עניין פשוט ואולי אפילו משמח ורצוי, בגיל השלישי ירידה כזאת עלולה לגרום לסכנת חיים".

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    ירידה במשקל אופיינית לחורף. מזג האוויר אפור וקודר, גשם, ירידה בתאבון, לבוש מחמם גדול ומסתיר, יחד עם הסתגרות בבתים וירידה בפעילות הגופנית גורמים אצל רבים לירידה במשקל. ירידה זאת גורמת להאטה במערכת החיסון של הגוף ולנתוני התחלואה לקפוץ.

     

     "ירידה במשקל עשויה להוביל לרגישות הגוף לחיידקים ווירוסים", מסבירה דוייב, " ירידה במשקל גורמת גם להחלשות מערכת החיסון, וכשהגוף חלש כל שפעת בגיל זה עשויה להתפתח לדלקת ראות וכל דלקת ראות עשויה להסתבך לאישפוז ואף גרוע מזה. בגילאים הללו הסכנה ממשית. ונתוני התחלואה בחורף מראים זאת". דוייב מסתמכת בדבריה על נתוני התחלואה השנתיים ועל נתוני החברה הארופאית למזון רפואי.

     

    עוד כתבות:

    סקר: 35% מהקשישים יורדים במשקל - וזה מסוכן

    רבע מהקשישים מתים מתת-תזונה ולא ממחלתם

    נלחמים במחלות החורף: מזון לחיזוק המערכת החיסונית

     

    "הסכנה גדלה אף יותר כאשר חוצים את גיל שבעים", מוסיפה דוייב, "בעוד שבני השישים פעילים ונמרצים, בגיל שבעים יש ירידה משמעותית ביכולת הגופנית. כאשר בני הגיל הזה מאבדים משקל הם מאבדים מסת שריר ולא רקמת שומן. אז אל לנו לחשוב שירידה במשקל אצל אדם או גברת שחצו את גיל שבעים והם קצת שמנמנים, רצויה, ירידה כזאת עלולה לסכן את בריאותם באופן ממשי".

     

    אז מה אפשר לעשות:

    להקפיד על מעקב רפואי גם בחורף. "לבקר אצל הרופא המטפל, להשקל, לעשות בדיקות דם ולמדוד לחץ דם. לוודא שאת החורף מתחילים במצב בריאותי תקין", מסבירה דוייב, "לטפל בכל מצב בריאותי, כמו למשל אנמיה, שעשוי להחליש את מערכות הגוף. בנוסף חשוב לוודא עם הרופא המטפל שאין בתרופות אותם אנו נוטלים גורם שמדכא תאבון, אם יש, כדאי להפנות את תשומת ליבו של הרופא המטפל ולהחליף תרופה".

     

    לא להתעצל ולבשל. "בשלו מזון חם, טעים ומזין", אומרת דוייב, "אל תסתפקו בעגבנייה ומלפפון מהמקרר, גם אם אתם לבד או בזוג, תבשלו. בנוסף הקפידו לשלב במרק החורפי גם מרכיבים שיעניקו למזון ערכים תזונתיים נוספים, כמו גריסים, קינואה ובשר רך כמו פרגיות. אל תסתפקו רק במים במרק. הקפידו על ירקות ופירות".

     

    ותרו על הרגלים ישנים. "אומנם זה לא קל לוותר על הרגלים ישנים אבל זה לא הגיל להקפיד על כמות המלח במזון או על הכולסטרול", אומרת בחיוך דוייב, "בשלו שיהיה טעים. אכלו ביצים".

     

    שתו. "בחורף שקר אנו נוטים לשתות פחות", אומרת דוייב,"שימו לב לכך והקפידו לשתות. מחסור בנוזלים עשוי לגרום גם לעצירויות. שתו".

     

    צאו להליכה. למרות החורף והקור חשוב לא לוותר על פעילות גופנית. לשמירה על חיוניות וגמישות המפרקים.

     

    אחריות משפחתית. "בארץ רוב המבוגרים גרים בקהילה, בבתים שלהם, לכן חשוב שתהיה אחריות חברתית", חשוב לדוייב להדגיש, "מומלץ שבני המשפחה, נכדים יבקרו יותר בחורף, יציצו במקרר, יראו שאכן יש שם אוכל מזין. יביאו מרק או קדרה יבררו אם הם אוכלים לפחות ארוחה חמה אחת ביום. ידאגו שהמבוגרים שבמשפחתם עוברים את החורף בשלום".






     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    ירידה במשקל עלולה לסכן חיים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים