שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    מותגי העל: ממעבדה במטבח לרשת קוסמטיקה
    אף מותג לא החל את דרכו בסערה ושבר את השוק. בהיסטוריה של מותגי העל יש סיפורים על התחלות של יזמים קטנים שהפכו לסיפור הצלחה משגשג. לוריאל, טריומף ושוקולד השחר הן רק חלק מהדוגמאות. סקירה

    גם מותגי העל, ה-Superbrands, היו פעם מותגים קטנים שנאבקו על מקומם בשוק. ענקית הקוסמטיקה שהחלה כמעבדה במטבח, מותג חזיות שייצר מחוכים באסם, ומותג אופנה שהחל כסלון שמלות כלה ב...סלון. ספר חדש שיצא השבוע לאור שופך אור על ההתחלות הצנועות ועל הסיפורים המעניינים שמאחורי מותגי הענק הגדולים.

     

    כתבות נוספות של ערן יסעור:

    >> גם אתם יכולים להשקיע בקלות - הערוץ שלכם לעולם שוק ההון

      

    שלא תטעו - אף מותג על, גדול וחזק ככל שיהיה היום, לא התחיל את דרכו כשהוא מוביל ועוצמתי. כשנוברים בהיסטוריה השיווקית של מותגי העל מגלים סיפורים מרתקים על התחלות צנועות, חלומות גדולים, מאבקים קשים ויזמים חולמניים, שהפכו חלומות למותגים. דרכם לצמרת של המותגים האלה מתוארת במהדורה החדשה של ספר ה-Superbrands של ישראל, שיצא לאור לאחרונה. מתוכו ליקטתי עבורכם מספר סיפורים מעניינים, שמסתתרים בדפי ההיסטוריה של המותגים הגדולים.

     

    התפיחה האיטית של מאפיות אנג'ל

    שלמה אנג'ל היה סוחר ממשפחה ירושלמית ותיקה, שעסק במסחר ואחד ממוצרי הייבוא הפופולאריים ביותר שלו היה שקי קמח. אחת מלקוחותיו של שלמה הייתה מאפיה ירושלמית שנקלעה לקשיים, ולא יכלה לשלם לו את חובותיה בעבור הקמח שקנתה ממנו. במקום כסף, קיבל שלמה בתמורה לחוב את המאפיה והחל לאפות לחם בקמח שייבא. כיום, 87 שנה לאחר שאפה את הלחם הראשון שלו, נכדיו של שלמה מנהלים את מאפיות אנג'ל, ומייצרים 700 סוגי מאפה שונים מדי יום. 

    לוריאל: הכל התחיל במטבח בפריז

    ב-1909, בדירה קטנה בפריז, במטבח אשר שימש גם כמעבדה, ובחדר אוכל ששימש כשטח הדגמה, הקים יוג'ין שולר את "החברה לשיער בטוח של צרפת", שתהפוך בעתיד לקונצרן L'Oreal. את פעילותה החלה לוריאל בעסקי צביעת השיער, אולם עד מהרה היא החלה לפתח ולייצר גם מוצרי טיפוח ואיפור.

    לקסוס או אלקסיס?

    מותג הרכב היוקרתי Lexus כמעט ונקרא בשם אחר. אחד השמות הראשונים שהוצעו למותג היה Alexis, אך משום שמדובר היה בשנות ה-90' של המאה הקודמת, ובאותו זמן אחת מסדרות הטלוויזיה הפופולאריות בעולם הייתה "שושלת", שאחת מגיבורותיה נקראה אלקסיס, עלה בחברה חשש שהמותג יזוהה יותר מדי עם הכוכבת. כזכור לקשישים שביניכם, היא הייתה מרושעת במיוחד.

     

    בנק דיסקונט: הנחה באנגלית או ניכיון באיטלקית?

    רבים טועים לחשוב ששמו של בנק דיסקונט נגזר מהמילה האנגלית "הנחה" (Discount). אז זהו, שלא. שמו של הבנק נקבע לאחר שבשנת 1935 עלה ליאון רקנאטי עם משפחתו מיוון לארץ ישראל ורצה להקים בנק. חברו הזכיר לו שהבנק שלו באיטליה נקרא "בנקה די סקונטו", כאשר סקונטו באיטלקית פירושו: ניכיון. ליאון החליט לקבל השראה מהשם ולקרוא לגרסה הארץ ישראלית שלו בשם שמזכיר את השם האיטלקי: בנק דיסקונט. 

    קסטרו: מרחוב אלנבי, לא מהוואנה שבקובה

    מותג האופנה Castro לא נקרא על שם שליט קובה המיתולוגי פידל קסטרו. סיפורו של מותג האופנה הישראלי מתחיל בשנות ה-30' של המאה הקודמת, כאשר אנינה קסטרו עולה עם משפחתה לישראל ומקימה בסלון הדירה המשפחתית סלון כלות. בנה אהרון, שנחשף לעולם האופנה עוד מהילדות, החליט עם שחרורו מהצבא לפתוח חנות קטנה ברחוב אלנבי, שלימים הפכה למפעל קטן לייצור הלבשה שנקרא "קסטרו" כשם משפחתו של אהרון.

    בתחילת הדרך, ייצר אהרון בגדים עבור חנויות בגדים אחרות. רק בשנות ה-90 של המאה הקודמת, הבינו בקסטרו כי המותג ישגשג רק אם ישווק בגדים תחת שם מותג עצמאי. היום, מנוהלת קסטרו על ידי בתו של אהרון, אתי, ובעלה גבי רוטר.

     

    טבע נאות: מהקיבוץ בצפון לפפואה בקצה העולם

    המותג שמוכר כיום כ"טבע נאות" עבר גלגולים רבים. ראשיתו של המותג בסנדלריה קטנה, שהוקמה בשנת 1946 בקיבוץ נאות מרדכי על ידי עולים חדשים מצ'כיה ומארגנטינה. לאחר שבקיבוץ פיתחו את המדרך האנטומי שווקו הסנדלים בשם "סנדלי טבע".

    לאחר שהמפעל עבר משבר ויצא ממנו, הוחלט לשנות את שם המותג ל"טבע נאות" כדי לקשר את המותג למקום שבו הוא מיוצר: קיבוץ נאות מרדכי. והנה עוד משהו שלא ידעתם על טבע נאות: מדובר במותג האופנה הישראלי היחיד, הנמכר בפפואה ניו גינאה.

     

    שוקולד השחר: מריחה מרגע הזריחה

    את מפעל השוקולד של השחר העולה, שמייצר את ממרח השוקולד שכולנו כנראה מרחנו על הלחמניה בקייטנות בהן בילינו בילדותנו, הקימו בשנת 1948 שני אחים ממשפחת וידברג החיפאית. את השם "השחר" הם בחרו למותג שלהם בשל חיבתם של האחים לשעות המוקדמות יותר של היום.


     

    טריומף: מאָסָם בגרמניה לחזות נשיים ברחבי העולם

    מותג ההלבשה התחתונה טריומף אינו מותג ישראלי במקור כפי שרבים טועים לחשוב. מדובר בקונצרן בינלאומי, שתחילתו בשנת 1886 באסם קטן בגרמניה, בשעה ששני שותפים: גוטפריד שפיסהופר ומיכאל בראון, יישמו רעיון שהגיע באותה תקופה מפריז: לתמוך בחזה הנשי באמצעות ריפוד. המוצר הראשון של טריומף שיוצר באותו אסם היה מחוך.

    הפנים הראשונות של פייסבוק

    רבים יודעים שפייסבוק החלה את דרכה כרשת חברתית פנימית לסטודנטים באוניברסיטת הרווארד, שמארק צוקרברג היה סטודנט בה. אבל האם ידעתם שכשהיא הוקמה, הרשת נקראה "הפייסבוק" (Thefacebook)?

     

    רק שנה לאחר שנוסדה, בעקבות עצה שצוקרברג קיבל מאחד מיועציו הקרובים, שון פרקר, השמיט צוקרברג את ה-"The" משם המותג ורכש תמורת 300 אלף דולר את שם המתחם Facebook.com, המשמש את המותג עד היום.

     

    ולסיום: כמה צימוקים קטנים ממותגים גדולים - במהלך הפרסומת לנורופן קוויק בכיכובו של דיוויד בלאט, הוא אומר את צמד המילים "כאב ראש" 30 פעמים.

    מכירים את הסטיקר "תינוק באוטו"? הראשונה שחשבה עליו והדפיסה אותו כמדבקה לשמשת הרכב הייתה רשת שילב.

     

    הכותב הוא עורך המהדורה הישראלית של ספר הסופרברנדס, שמהדורת 2014 שלו יצאה לאור לאחרונה ביוזמת ארגון ה-Superbrands הבינלאומי www.superbrands.co.il

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים