שתף קטע נבחר

שחור בשישי

נגמרו התודות מתחילות הקניות. על המסורת הידועה כ"בלאק פריידי"

המשפחה מתאגדת, יושבים סביב השולחן, אומרים תודה, סועדים, משוחחים. אבל אז, ממש אחרי הביס האחרון, עוברים ממסורת אמריקאית של הודיה ונתינה לזו של קניה, קניה, קניה!

 

משנה לשנה, בלאק פריידי מגיע מוקדם יותר, כאשר השנה, חנויות רבות, דוגמת מייסי'ס וטארגט, יפתחו את שעריהן כבר ביום חמישי בשעה 6 בערב וג'יי.סי פני תקבל קונים נלהבים כבר ב-5. הגישה החדשה מגיעה בתגובה לסקר שפורסם לאחרונה והראה ש-70% מההוצאה של צרכנים ב"יום שישי השחור" נעשית בשתי החנויות הראשונות בהן הם יבקרו.

 

בלאק פריידי הוא יום שישי של השבוע האחרון בנובמבר, שמגיע מיד אחרי יום חמישי בו חוגגים את חג ההודיה, תנקס גיבינג, ואם בעבר הרחוק היה זה היום שסימן את יריית הפתיחה למרתון הקישוטים לקראת חג המולד, בשנים אלו הוא מהווה בעיקר ספרינט קדחתני ליום של שופינג. שמו של היום, אגב, מבוסס על הצבע השחור בו נהוג היה לסמן רווחים בשוק הקמעונאי. במשך שנים רבות נחשב בלאק פריידי ליום הקניות הסוער ביותר בשנה וכלכלנים רבים ראו בו בדיקה מצוינת להצלחה של עסק, אבל בשנים האחרונות, נראו סימנים של מגמת שינוי בטרנד התזזיתי.

 

צילום אילוסטרציה: ThinkStock ()
צילום אילוסטרציה: ThinkStock

 

בסקר שנערך לאחרונה ע"י הפדרציה הלאומית לקמעונאות נמצא כי יותר ויותר אנשים מעדיפים, כהגדרתם, "לחכות ולראות" מה יהיו ההנחות החמות של בלאק פריידי לפני שהם מחליטים לצאת לבלגן שבחנויות עצמן. 31.6 אחוזים מהנשאלים אמרו שהם יחכו לראות אם את המבצעים שווים, כ-2 אחוזים יותר מבשנה שעברה.

 

"מאז המיתון", מסבירים בפדרציה לקמעונאות, "צרכנים מחפשים יותר מסתם הנחות רגילות. הם מחפשים סיבה טובה להשקיע בקניה".

 

אם התדמית של קניה אובססיבית בדרך כלל משויכת לנשים, הרי בחנויות עצמן, כמו גם ברכישה באינטרנט, מתגליה שאלו דווקא גברים המהווים את הרוב בבלאק פריידי. בנוסף, 81% מהגברים הנשאלים הצהירו שהם יצאו לקניות כבר ביום חמישי לעומת 74% מהנשים. עורכי הסקר מניחים שההסבר לכך נעוץ בגלל שההנחות המשמעותיות ביום זה מוצעות למכישיה אלקטרוניקה, שתמיד, לטענתם, הקלף המנצח אצל קונים גברים.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

בחינה נוספת של היום הזה מגלה שהמחירים אמנם אטרקטיביים, אבל לא כל ההנחות שמוצגות הן גדולות ומשמעותיות כפי שהן נראות. בבדיקה שנערכה, מצאו למשל שברשת "סירס" הציגו הנחת בלאק פריידי של טלוויזיה ב-599.99$ לעומת מחירה הרגיל שעמד על 1199.99$. בדיקה פשוטה הראתה שבעצם רק זמן קצר לפני חג ההנחות כבר הציעה הרשת את אותה הטלוויזיה ב-807.49$ בלבד.

 

כמו בכל טרנד, יש כאלה שבוחרים לא לקחת חלק במבצע ההנחות. חנויות כמו "ברנס אנד נובל" או Bed, Bath and Beyond, או DAW ועוד בוחרות פשוט לסגור את שעריהן באותו היום בו המתחרים עובדים כמו משוגעים. חלקן מצהירות שזו הקרבה למען יום שבו חשוב שעובדיהם יקדישו את זמנם למשפחה, חברות אחרות מודות שמדובר ביום שכלל איננו רווחי עבורן. יכול להיות שאלו הסיבות האמיתיות ויכול להיות שגם ההצהרות הללו ואי-פתיחת החנויות ביום החג הם חלק ממהלך מיתוגי-תדמיתי. על כל פנים, נראה שהחגיגיות של היום השחור באמת השחירה מעט. השנה, לראשונה מזה 12 שנים, צופים שבלאק פריידי כבר לא יהיה היום עם התנועה הגבוהה ביותר בחנויות, והתואר יעבור כנראה ליום שבו לרוב הצרכנים אין ברירה אלא לצאת לחנויות. זהו כמובן יום השבת שלפני כריסמס.

 

אנחנו, בכל אופן, מאחלים לכולם קנייה נבונה ומהנה וחג תודה מהנה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים