שתף קטע נבחר

מכינים את התקע - מהפיכה היברידית בב.מ.וו

יצרנית הרכב הגרמנית בוחנת כבר שנים ארוכות את נושא הטעינה החשמלית, וכעת מצהירה כי כבר בשנה הבאה תשווק כמעט את כל דגמיה בגרסאות כלאיים נטענות משקע חשמל. שנה מאוחר יותר הן כבר יגיעו אלינו

העתיד של ב.מ.וו יהיה (בינתיים) כלאיים. 14 שנים לאחר שהחלה בניסויי מכוניות מימן ו-7 שנים לאחר שמסרה מאות מכוניות מיני לניסוי חשמלי בניו יורק, מסמנת ב.מ.וו את טכנולוגיית העתיד בה בחרה לייצור סדרתי המוני - מנועי כלאיים בנזין-חשמל. בהתאם, היצרנית מבטיחה כי כבר בשנה הבאה תציג גרסת כלאיים לכמעט כל אחד מדגמיה, בין היתר בסדרה 1, 3, 5 ו-7, כולן מבוססים על טכנולוגיה שהושקה בחטיבת החשמליות וההיברידיות של היצרנית, המשווקת את ה-i3 ו-i8. הטכנולוגיה תותאם להספקי מנוע שינועו בין 245 ל-650 כ"ס, ועשויה להחליף שורה של מנועי שישה ושמונה צילינדרים בטווח היותר רחוק.

 

  • לפרויקט תחליפי הדלקים

 

התפתחות מהפיכת החשמל בב.מ.וו 

 

ב.מ.וו סדרה 3 עם הנעת כלאיים וטווח חשמלי של 50 ק"מ ()
ב.מ.וו סדרה 3 עם הנעת כלאיים וטווח חשמלי של 50 ק"מ

 

ויש גם מימן

 

בוועידה הבינלאומית למציאת תחליפי דלקים שהתקיימה השבוע בארץ, מעניין היה לשמוע את דבריו של ד"ר ברנהארד בלאטל, סגן נשיא חטיבת ניידות - חשמלית  בעיקר - ביצרנית הבווארית. בלאטל הפתיע אמנם ואמר כי הבעלות על כלי רכב פרטיים נמצאת בעליה, אך התכוון כנראה למגמה גלובאלית, ולא אירופאית. שכן מומחים מכירים זה מכבר במגמת נטישת הרכב הפרטי על-ידי צעירים בגושים עירוניים גדולים, לטובת תחבורה ציבורית. הוא כן הציג פתרון נוסף לשימוש קהילתי בכלי רכב, מתוצרת ב.מ.וו, עם הנעה היברידית או חשמלית בעיקר - כמובן באמצעות אפליקציה, ובדומה לאין ספור מיזמים המבוססים על רעיון דומה בכל רחבי העולם לרבות גרמניה עצמה. כך או אחרת, בין השורות ניתן היה לזהות את העניין הרב שמגלה יצרנית מכוניות היוקרה בעתיד התחבורה העירונית, ובחתימת הזיהום שהיא מותירה.

 

ב.מ.וו, אשר בוחנת באופן נמרץ מתחילת שנות ה-2000 הנעות אלטרנטיביות, תשקיע תקציב פיתוח משמעותי בטכנולוגיית הכלאיים הנטענות משקע - כלומר מכוניות שפועלות כמו מכונית כלאיים רגילה, אך בנוסף לתדלוק בבנזין ניתן לטעון את מצבריהן גם משקע ביתי. בטווח הקצר מכוניות אלו יהיו דגמי כלאיים מבוססי בנזין, ולאחר מכן ב.מ.וו תשיק גם דגמים בהם המנוע החשמלי הוא המניע העיקרי, ומנוע הבנזין משמש כמאריך טווח - בדומה ל-i8 הספורטיבית.

 

מצברי ליתיום יון נטענים משקע או מאנרגיית הבלימה ()
מצברי ליתיום יון נטענים משקע או מאנרגיית הבלימה

 

כדוגמה, ב.מ.וו הציגה שני אבות טיפוס המבוססים על דגמים קיימים. בדגם המבוסס על סדרה 3, הותקן מנוע ארבעה צילינדרים טורבו-בנזין, ששודך למנוע חשמלי ומפיק איתו הספק מרבי של 245 כ"ס, ומומנט מרבי של 40.8 קג"מ. מפרט טכני מלא לא פורסם. לדגם זה טווח נסיעה של 35 ק"מ בין טעינות ומהירות מרבית חשמלית של 120 קמ"ש. במסלול משולב תצרוכת הדלק של הדגם עומדת על 50 ק"מ לליטר.

 

לשם השוואה, לב.מ.וו 328i המשווקת כיום עם מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין, הספק זהה ומומנט של 35.7 קג"מ - ותצרוכת דלק ממוצעת על 15.9 ק"מ לליטר. גרסת הכלאיים הקיימת בהיצע ה-3, ה"אקטיב-הייבריד" מכוונת הביצועים ונטולת טעינה משקע, מצוידת במנוע שישה צילינדרים ומציעה תצרוכת דלק ממוצעת של 16.9 ק"מ לליטר.

 

סדרה 5 GT חשמלית עם מנוע בנזין מאריך טווח ()
סדרה 5 GT חשמלית עם מנוע בנזין מאריך טווח

 

ב.מ.וו צפויה לחשוף דגם סדרתי דומה כבר בשנה הבאה, לצד מתיחת הפנים של הסדרה 3. גרסת כלאיים נוספת - על בסיס ה-X5 ועם טווח של 30 ק"מ ללא בנזין ותצרוכת דלק ממוצעת של 26.3 ק"מ לליטר בנזין, תושק אף היא ככל הנראה ב-2015. מדובר בגרסה סדרתית של רכב תצוגה אותו חשפה ב.מ.וו בתערוכת פרנקפורט 2013.

 

אגב, אב טיפוס שני שנחשף כעת, מבוסס על הסדרה 5 GT. כאן יש את העתיד הרחוק יותר - מערכת הנעת כלאיים עם מנוע בנזין מאריך טווח, שמכונה גם חשמלית עם מאריך טווח. המערכת כאן מבוססת על ה-i8, ובדומה לה מציעה מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר עם שלושה צילינדרים, הספק של יותר מ-200 כ"ס ומנועים חשמליים שמקפיצים את ההספק ליותר מ-600 כ"ס.  מפרט מלא של דגם זה לא פורסם, ועדיין לא ידוע מתי ייוצר - אך ניתן לשער שזה לא יקרה לפני 2017.

 

ומה משמעות התכניות עבורנו?

בדלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו לישראל, "מעודכנים ובוחנים יחד עם היצרנית את התכנות השיווק המקומי של גרסאות היברידיות נטענות", אומר ברק כהן, מנהל חטיבת ב.מ.וו ומיני ביבואנית. עוד אומר כהן כי בדלק מוטורס רואים פוטנציאל שיווקי בגרסאות הצפויות, בעיקר לאור השימוש במנועי ארבעה צילינדרים נקיים יחסית, וחתימת זיהום נמוכה תודות למנוע חשמלי.

 

כהן גם אומר כי בדלק מוטורס מודעים להשפעה צפויה הולכת וגדלה של יחידות הנעה חליפיות בשוק הרכב המקומי, וכי תחילת שיווק הגרסאות והדגמים ההיברידיים של ב.מ.וו צפויה במהלך שנת 2016. מחירים? "הדגמים עדיין בגרסאות טרום-ייצור, אין לנו כרגע כל דרך אפילו להעריך כמה הם צפויים לעלות בארץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים