שתף קטע נבחר

איך נרוויח מחגיגת השופינג בארה"ב?

עונת הקניות בארה"ב ממשיכה לצבור תאוצה, ועשרות מיליוני צרכנים אמריקנים כבר רכשו מוצרים בהנחות משמעותיות. כיצד נוכל גם אנחנו ליהנות מחגיגת הצריכה הגדולה בעולם?

אוהבי השופינג המושבעים בוודאי מכירים היטב את טירוף המבצעים המסורתי בארה"ב. מעבר לאפשרות לרכוש מוצרים בהנחות משמעותיות, למבצעים אלו יש השפעה גם על המשקיעים בשוק ההון האמריקאי.

 

כתבות נוספות בנושא בערוץ הכלכלה :

היסטריית קניות: חג הרווקים הסיני עבר את הבלאק פריידי

המדריך השלם לרכישות "בלאק פריידי"

בלאק פריידיי: ריב על חזיות ושיאי מכירות

שישי השחור הגיע: איך קונים ברשת, צעד אחרי צעד

 

את חגיגת הקניות לקראת החגים הנוצריים של סוף השנה פתח השנה "יום הרווקים" הסיני, בו גרפה ענקית המסחר המקוון עליבאבא הכנסות שיא של יותר מ-9 מיליארד דולר תוך 24 שעות בלבד. בארה"ב ציינו את Black Friday בסוף השבוע האחרון, במהלכו הוציאו הצרכנים האמריקנים קרוב ל-10 מיליארדי דולרים מכיסם, וכן את Cyber Monday ששלח עוד עשרות מיליוני צרכנים לאתרי האינטרנט השונים בחיפוש אחר מבצעים חמים. עונת הקניות הנוכחית מבשרת טובות לענף הקמעונות בארה"ב ומתורגמת לרווחים שגורפות החברות השונות הנסחרות בבורסה האמריקאית.

 

נציין כי התפתחותה המהירה של תרבות הצריכה והעלייה המתמדת בהיקף הרכישות באינטרנט, הביאה לשינוי בדפוס הקנייה. אם בעבר עיקר תנועת הצרכנים בתקופה זו הייתה ממוקדת בחנויות וברשתות הקמעונות המסורתיות, והן אלו שהרוויחו מעונת הקניות, הרי שעתה גם חברות מסחר הפעילות בעיקר באינטרנט נהנות מחגיגת הקניות העולמית.

יום שישי השחור בניו יורק, ארה"ב. מוקד הרווחים עובר דווקא לרשת (צילום: AFP) (צילום: AFP)
יום שישי השחור בניו יורק, ארה"ב. מוקד הרווחים עובר דווקא לרשת(צילום: AFP)

נתונים חיוביים בארה"ב

מלבד רכישות הצרכנים שכמובן תורמות לפעילות הכלכלית, המשק האמריקאי ממשיך לצבור תאוצה בשנה הנוכחית. את הגושפנקא האחרונה לרצף הנתונים החיוביים שמאפיינים את הכלכלה האמריקאית השנה קיבלנו בדמות נתוני הצמיחה לרבעון השלישי בארה"ב, אשר עמדה על 3.5% לעומת צפי לגידול של 3%.

 

במקביל, נתוני התעסוקה ממשיכים גם הם להצביע על עוצמה. כך, בעשרת החודשים האחרונים נרשמה תוספת משרות של למעלה מ-200 אלף משרות מדי חודש, לראשונה מאז שנות התשעים. על כן ניתן להניח שככל ששוק העבודה בארה"ב ימשיך להשתפר לצד גידול בשכר, שיפור זה עשוי להוביל בהמשך לגידול נוסף בצריכה הפרטית בכלכלה האמריקאית.

 

כאן מגיע הפן ההשקעתי הנגזר מחגיגת הקניות בארה"ב ומהשיפור בכלכלה המקומית. משקיעים שמעוניינים להיחשף לצרכן האמריקאי, יכולים לעשות זאת על ידי יצירת חשיפה משולבת לשוק הריטייל בארה"ב: חברות מוטות קמעונאות מסורתית לצד חברות שפעילותן העיקרית כוללת סחר מקוון.

 

לצורך כך, ניתן למצוא פתרון נוח ומפוזר בשני מדדים: S&P Retail Select Industryו-DJ InternetComposite.

סוחרים בוול סטריט. הפעילות הקמעונית בארה"ב רשמה תשואה של 80% מעל מדד השוק האמריקאי (אילוסטרציה) (צילום: AP) (צילום: AP)
סוחרים בוול סטריט. הפעילות הקמעונית בארה"ב רשמה תשואה של 80% מעל מדד השוק האמריקאי (אילוסטרציה)(צילום: AP)

המדד הראשון עוקב אחר חברות אמריקאיות הנכללות במדד S&P 500 ומתמקדות בפעילות קמעונאית. מדד זה, שמכיל 100 מניות, השיג בחמש השנים האחרונות תשואה עודפת משמעותית של כ-80% מעל מדד השוק בארה"ב.

 

כאמור, מדד הריטייל שלS&P מתמקד בפעילות קמעונאית בארה"ב, כאשר כיום רוב החברות הנכללות בו מרוויחות את לחמן הודות לפעילות המכירות המסורתית ופחות דרך הרשת. לכן, על מנת לקבל חשיפה רחבה יותר לצרכנים האמריקניים יש להערכתנו להוסיף לתיק ההשקעות גם חברות בעלות פעילות ענפה בסחר מקוון.

 

כך למשל, מדד המסחר המקוון של דאו ג'ונס שעוקב אחר 40 החברות בעלות שווי השוק הגבוה בארה"ב, שעיקר הכנסותיהן (לפחות 50%) נובע מפעילות מקוונת. נדגיש כי בדומה למדד הקמעונות שהוצג קודם, גם מדד חברות המסחר המקוון היכה באופן מהותי את שוק המניות בשנים האחרונות.

 

קמעונאות מסורתית לצד טכנולוגיה

מלבד ההשפעות החיוביות על ענפי הצריכה ונגזרותיהם בארה"ב, הצפי הוא כי גם סקטור הטכנולוגיה בארה"ב יהנה מהשיפור הניכר במצבו של הצרכן האמריקני.

 

סקטור זה עבר בשנים האחרונות תמורה מהותית: אם עד לפני כעשור מרבית החברות שהרכיבו את הסקטור ייעדו את מוצריהן לשימושים תעשייתיים וצבאיים כדוגמת ייצור שבבים וחומרה רלוונטית, כיום סקטור זה מורכב בעיקר מחברות כגון אפל, גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק, אשר מתואמות עם מצבו של הצרכן הפרטי. לכן, לא בכדי סקטור הטכנולוגיה מתואם כיום עם המחזור הכלכלי יותר מבעבר, זאת מכיוון שמוצרי טכנולוגיה רבים (למשל סמארטפונים, מחשבים ניידים, מצלמות אקסטרים וכו') קשורים כיום באופן ישיר לצרכן האמריקני.

 

למעשה, הקשר שנרקם בין סקטור הטכנולוגיה לבין הצרכנים התהדק בשנים האחרונות, מה שעשוי להמשיך ולתרום להערכתנו לשורת הרווח של חברות הנמנות על סקטור זה הודות להמשך השיפור בצמיחה בארה"ב בכלל ולצרכן האמריקני בפרט. לפיכך, השקעה משולבת בחברות קמעונות מסורתיות ומקוונת, לצד חברות טכנולוגיה בשוק האמריקאי, עשויה להערכתנו להוות הזדמנות מעניינת למשקיעים אשר מעוניינים להיצמד לפריחה הצרכנית המחודשת בארה"ב.

 

יניב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע. לפסגות יש עניין אישי במידע המופיע במאמר זה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
יום שישי השחור בוירג'יניה, ארה"ב
צילום: AFP
צילום: גיא חמוי
יניב קוניס
צילום: גיא חמוי
מומלצים