שתף קטע נבחר

סקרלט ג'והנסון: 'רציתי להיות פרובוקטיבית'

הקרנת "מתחת לעור" התקבלה בשריקות בוז בפסטיבל ונציה 2013, אולם עכשיו זוכה הסרט האפלולי לשבחים רבים מאחורי העולם, לא מעט בגלל סקרלט ג'והנסון שמתערטלת בו. "אנשים יכולים להיות גסים לפעמים, במיוחד בפסטיבלים" היא אומרת בראיון משותף עם הבמאי ג'ונתן גלייזר

הקרנת הבכורה של "מתחת לעור", בפסטיבל ונציה, 2013, תירשם בספר תולדות הפסטיבל, כאחת השערורייתיות, שנויות במחלוקת ומביכות. כזכור, בבכורות, הקהל מתנהג בדרך כלל בנימוס, ואף מריע ותומך, גם כשהסרט בעייתי ולוקה בחסר.

 

אבל בבכורה של "מתחת לעור", הקהל הסיר את המחסומים והכפפות, והסרט ואנשיו התקבלו בשריקות בוז ובקריאות מחאה, לצד מחיאות כפים אחדות. ואילו המעריצים של סקרלט ג'והנסון, כוכבת הסרט (שלא מפסיקה להתערטל במהלך העלילה), התנפלו עליה בניסיון לצלם אותה. אפילו זקני ונציה התקשו להיזכר בחזיון דומה.

 

ג'ונתן גלייזר, סקרלט ג'והנסון והמפיק ג'יימס ווילסון בוונציה (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
ג'ונתן גלייזר, סקרלט ג'והנסון והמפיק ג'יימס ווילסון בוונציה(צילום: gettyimages)
 

למחרת האירוע השערורייתי, פגשתי את ג'והנסון ובמאי הסרט ג'ונתן גלייזר בעודם מנסים להתאושש מהטראומה. "הרגשתי כמו ברווז במטווח", קיטרה ג'והנסון. "אנשים יכולים להיות גסים לפעמים, במיוחד בפסטיבלים, בהם מתחוללת היסטריה המונית, ואז מאבדים כל חוש הגיון ומידה. הבכורה היתה הפעם הראשונה שראיתי את 'מתחת לעור' עם קהל, וזה לא סרט לראות עם קהל, בגלל שהוא כל כך אישי עבורי.

 

"החוויה של ההקרנה היתה מאוד אינטנסיבית, ובאיזשהו שלב, אנשים בקושי נשמו, בגלל מה שהם ראו על המסך, וזה היה מאוד מעניין מבחינתי. לפעמים סרטים יכולים לגרום לאנשים להיות חייתיים כלפי הסרט - אני זוכרת שראיתי בשעתו את 'עיניים עצומות לרווחה' של סטנלי קובריק עם טום קרוז וניקול קידמן, והתחושה אז באולם היתה בדיוק כמו במקרה של 'מתחת לעור'". 

 

הטריילר של "מתחת לעור"

 

גם גלייזר ("בקצב נקי", "לידה"), יהודי-בריטי חם ומקסים (שהגיע אז לוונציה אחרי חופשת קיץ באשקלון), התקשה להסתיר את הפתעתו מהתגובות הקיצוניות. "אני אוהב להיות מאותגר על ידי הסרטים שאני עושה", הוא אמר. "אוהב לדחוף ולמתוח את גבולות הצורה, כמה שאני יכול. אבל 'מתחת לעור' הוא לא סרט ניסיוני כדי להיות ניסיוני".

 

מאז הבכורה בוונציה והביקורות המעורבות, "מתחת לעור", עשה דרך מאוד מעניינת, החל לבסס את מעמדו כיצירה פולחנית. הוא צבר מעריצים שהתלהבו מהסגנון החזותי המהפנט ומהסאונד המרשים, ליקט פרסים ומועמדויות בטקסים ובפסטיבלים, ובסיכומים שמתפרסמים עכשיו לכבוד הפרידה מהשנה החולפת, הוא ניצב במקומות נכבדים. לא מעט מבקרים פסקו שמדובר בסרט השנה. בסקר המבקרים המקיף של אתר אינדי-ווייר הוא הגיע למקום השני בסיכומי 2014, ורק "התבגרות" הצליח להקדים אותו.

 

"מתחת לעור" לא הופץ מסחרית בישראל, אך הוקרן בפסטיבל ירושלים ובפסטיבל אוטופיה למדע בדיוני פנטזיה בתל אביב. המפיצים החליטו לשגר אותו למרקע הביתי. ועכשיו בעיתוי מושלם על רקע ההצלחה במצעדים ודירוגים, הוא מתייצב בבכורה טלוויזיונית ב- yes3 (שלישי, 22:00). ג'והנסון, העושה כאן אולי את התפקיד הכי נועז, פרובוקטיבי ואמיץ במהלך הקריירה שלה, מגלמת חייזרית מסתורית וקטלנית המגיעה לסקוטלנד, משוטטת בנוף ההררי הפראי בעודה נוהגת במשאית.

 

סקרלט ג'והנסון ב"מתחת לעור" (מתוך הסרט) (מתוך הסרט)
סקרלט ג'והנסון ב"מתחת לעור"
 

החייזרית המחופשת לאישה מרהיבה אוספת למשאית שלה גברים שניקרו בדרכה. אחר כך הא מפתה ומחסלת אותם. "הפתיינות היתה חלק מהתפקיד: הדמות שלי יוצאת לצוד גברים. אני נהנית לפעמים לגלם פאם פאטל - נשים קטלניות, שכדאי להיזהר מהן ורצוי להתרחק מהן. ב'מתחת לעור', עניין אותי להיות מישהי פרובוקטיבית. הייתי צריכה לשחרר את עצמי ולפצוח בדף חדש וחלק", אמרה ג'והנסון. "זה היה קשה לגלם דמות חוצנית שכזאת, זה היה כמו לעשות פאזל מתוחכם".

 

לדברי גלייזר, הוא נדלק על הספר של מישל פאבר ההולנדי ששימש בסיס ל"מתחת לעור" בגלל "הרעיון הזה של להסתכל על העולם דרך נקודת מבטו של חייזר. זה היה הניצוץ מבחינתי. לדעתי זהו ספר שובה לב על סקס, אהבה, חיים ומוות. אבל הורדתי הרבה מהטוויסטים בעלילה, מהתמות הסוציו-פוליטיות.

 

"רציתי להפוך את המסע לחוויה חושית. התחושה היתה שאם נוכל לעשות סרט על איך שהדמות מרגישה, אז נבין איפה אנחנו בסיפור דרך הרגשות שלה. הסיפור הזה הרגיש לי כמו הסיפור המושלם למציאת שפה ויזואלית כדי לספר סיפור, אני מקווה באופן מאוד לא צפוי. זה בהחלט דרש שפה לא קונבנציונלית".

 

סקרלט ג'והנסון וג'ונתן גלייזר (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
סקרלט ג'והנסון וג'ונתן גלייזר(צילום: GettyImages)
 

חוץ מג'והנסון, רוב המשתתפים בסרט, המגלמים את הגברים שג'והנסון צדה במהלך מסעה, הם שחקנים שאינם באמת שחקנים - אנשים לא מוכרים, שנבחרו לכבוד הצילומים. גלייזר עשה זאת כדי להגביר את תחושת המציאות. הוא גם החביא מצלמות והמשתתפים לא היו מודעים לפעמים לקיומן.

 

"המצלמות נבנו כך שיהיו קטנות מספיק, שיהיה נתן להסתיר אותן. סוג המצלמה שחיפשנו לא היתה קיימת,

 אז יצרנו כזו. במהלך הנסיעות של נסיעה של סקרלט במשאית, אני חושב שהיו שמונה מצלמות שצילמו מזוויות שונות את המשחק וההתנהגות שלה. המצלמות הן מרכיב מאוד חשוב בסרט. הרעיון הוא לנסות לצלם את העולם כפי שהוא".

 

עם כל הכבוד לצילומי המשאית, ברור שצילומי העירום היו הקשים ביותר מבחינת הכוכבת של הסרט, וגלייזר עשה הכל כדי להקל על ג'והנסון. "הצוות היה מאוד קטן ואינטימי, אז חשתי בטחון בצילומי סצנות העירום", מרגיעה הסטארית המתערטלת. "אבל ברור שלפעמים אני חשה חוסר בטחון בקשר לגוף שלי, אני כידוע אנושית. כולנו מתעוררים בבוקר, מסתכלים במראה ולא תמיד מרוצים ממה שמשתקף שם. בסך הכל, אני יותר ויותר לומדת שצריך לקחת סיכונים, וסצנות עירום הן חלק מכך".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: GettyImages
סקרלט ג'והנסון וג'ונתן גלייזר בבכורת "מתחת לעור"
צילום: GettyImages
לאתר ההטבות
מומלצים