שתף קטע נבחר

כשיזהר אשדות עשה נירוונה בערוץ הראשון

לפני 20 שנה החליטו אנשי הערוץ הראשון להרים סדרת הופעות "אנפלאגד" כמו זו של נירוונה. יזהר אשדות נבחר להיות האמן שיפתח את הסדרה ובסופו של דבר היה גם היחיד שהשתתף בה. "שם למדתי להופיע. הבנתי משהו על קהל ועל הכוח של השיר ", מספר הזמר לקראת סדרת הופעות חדשה

ב-2014 צויינו 20 שנה ללא מעט אלבומים ותופעות גדולות בעולם המוזיקה. בין כל התופעות בלטה הופעת האנפלאגד המפורסמת של נירוונה. אותו אנפלאגד אגדי היווה כבר עם צאתו השראה לפרויקט של הערוץ הראשון דאז, שבא להפגיש באופן אינטימי את אמני הרוק של התקופה עם הקהל, ולהנגיש את יצירתם גם עבור אלו שלא האזינו לה קודם, בין מטחי התופים והדיסטורשן.

 

סדרת המופעים, שהייתה אמורה להתרחש במועדון ההארד רוק קפה בתל אביב, הסתכמה בסופו של דבר בערב אחד בלבד, ערב שהיווה עבור יזהר אשדות את קו פרשת המים ביחסו עם הקהל. "היו למופע ההוא כמה משמעויות. המרכזית היא שבאמת הפסקתי להתחבא מאחורי חשמל", מסביר אשדות, ערב מופע שיציין 20 שנה לההופעה המפורסמת ההיא, שאף שוחררה כאלבום וכ-DVD הופעה בהמשך.

 

 

"המופע האקוסטי הזה באמת לימד אותי הרבה על קשר ישיר עם קהל ומה בעצם הדבר שמפעיל אנשים, וגיליתי שקודם כל אלה השירים והביצועים הכי קרובים שלהם. לא תמיד זה נכון, זה לא שמאותו הרגע הופעתי רק עם גיטרה אקוסטית, אבל יכולתי לנתח ולהבין מתי אני מסתתר ומתי היא משרתת אותי. זה לקח אותי קדימה מהרבה בחינות".

 

כלומר, הקריירה שלך מתחלקת ללפני ואחרי המופע ההוא?

 

"שם התחלתי ללמוד להופיע. התחלתי להופיע בשלב יחסית מתקדם בקריירה שלי, כי קריירת הסולו שלי התחילה 8 שנים אחרי שתיסלם התפרקה, לפני כן בחרתי להפיק ולעבוד באולפן, זה מה שעניין אותי וכנראה שהייתי צריך יותר זמן. אני זוכר שירדתי מהבמה אחרי ההופעה הראשונה שלי ואמרתי לעצמי 'אוקיי, אני מתחיל מקצוע חדש ואני צריך ללמוד אותו', אפילו שכבר הייתי מוזיקאי מנוסה. כי להיות פרפורמר, להיות סולן על במה, זה שונה לגמרי מלהיות גיטריסט ששר שניים-שלושה שירים ויש לו סוג של חופש על במה, לעומת המיקוד המוחלט של זמר, סולן על במה".

 

מגיטריסט לפרפורמר. יזהר אשדות ב-1994 ()
מגיטריסט לפרפורמר. יזהר אשדות ב-1994

 

ברקע התקופה התגנן לו האנפלאגד של נירוונה. כמה הוא באמת היווה לך השראה?

 

"אני חושב שזו הייתה השראה של האנשים בערוץ הראשון שהחליטו ליזום את הפרויקט הזה, שבסופו של דבר הסתכם רק בהופעה שלי, למרות שהם תכננו סדרה שלמה. האנפלאגד באמת היה סוג של בון טון, זה היה פרויקט מאוד מוצלח של MTV, שגם הוליד פה ושם גם לא מעט מוזיקה טובה. המופע של נירוונה היה מדהים, למרות שמצד שני הם הרסו לי את 'ליילה' של אריק קלפטון. היו דברים מעניינים.

 

"אני חושב שאני לא האמן היחיד שהבין איזה משהו דרך הופעה עם גיטרות אקוסטיות ופחות ווליום, הבין משהו על קהל ועל הכוח של השיר עצמו. יש משהו מאוד נכון להופיע בפורמט הזה בישראל. בארץ תמיד אמנים הופיעו עם הגיטרה שלהם, למשל מתי כספי ויהודית רביץ, ולא קראו לזה אנפלאגד. יש משהו מאוד רגשי בקהל הישראלי, יש כוח למילה, חשיבות מאוד גדולה לטקסט זה עוד דבר שנחשף כשאתה מפשיט את השיר מהמון שכבות שלו".

 

כשיזהר אשדות מדבר על כוחה של המילה, הוא יודע על מה הוא מדבר. ישראלים רבים מתקשים לשכוח לו את השיר "עניין של הרגל", שביקר את פעילותם של חיילי צה"ל ונאסר להשמעה בתוכנית של יואב קוטנר בגל"צ. "תשמע, אנחנו מדינה שיש בה המון משמעות למילים, מדינה צעירה לטוב ולרע", הוא אומר בהתייחסו לפרשה ההיא. "זה שאנשים התייחסו למילים של עניין של הרגל, זו הייתה כוונת השיר, אתה יודע. אני לא בטוח שבמדינה אחרת אפשר היה לחשוף עד כדי כך את הדבר הזה ולהעביר מסר דרך שיר בתקופה שלנו, אני לא מדבר על שנות השישים".

 

 

עוד הבדל של התקופה הוא הנכונות של ערוץ טלוויזיה להפיק ערב כמו המופע בהארד רוק קפה. קשה לדמיין יזמה כזו היום בטלוויזיה.

"נכון, הטלוויזיה מאוד התרחקה מלהפיק מוזיקה בצורה הזו" אומר אשדות. "הטלוויזיה המסחרית של לפני 10-12 שנים הבינה את הכוח ממקום אחר, דרך כוכב נולד ותכניות ריאליטי, אחרי המון שנים שמוזיקה נחשבה כמשהו שמוריד רייטינג. אבל אני לא יודע, לערוץ טלוויזיה כבר אין את הכוח שהיה לו לפני 20 שנה, זה בא היום ממקומות אחרים. אנשים כבר פחות צריכים את ההכוונה הזו".

 

יזהר אשדות יחגוג 20 שנה למופע בהארדרוק קפה ב-22 בינואר בזאפה ירושלים, 23 בינואר בזאפה תל אביב וב-24 בזאפה הרצליה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריאל ואן סטרטן
יזהר אשדות. "למדתי להופיע"
צילום: אריאל ואן סטרטן
לאתר ההטבות
מומלצים