שתף קטע נבחר

השנה בפרסום: מפרסמים ברדיו, פחות בטלוויזיה

הפרסום בטלוויזיה ובעיתונות המודפסת ספג ירידה גדולה, והפרסום באינטרנט רק גדל - מה שהוביל ליציבות בשוק הפרסום במהלך 2014, עם רווחים של יותר מ-3 וחצי מיליארד שקל. מי היו המפרסמים הגדולים, ומהי פלטפורמת הפרסום הגדולה ביותר בשוק? סיכום

למרות שינויים גדולים שנגרמו בעיקר בעקבות מבצע צוק איתן, הצליח שוק הפרסום לשמור על יציבות יחסית ב-2014, עם רווחים של 3.643 מיליארד שקל - לעומת 3.646 מיליארד שקל ב-2013.

 

כתבות נוספות בערוץ ymedia

 

הפרסום במדיה והעיתונות הכתובה ספג ירידה ניכרת לעומת השנה שעברה, שאוזנה ע"י עלייה גדולה בשוק הפרסום בדיגיטל, כך עולה מנתוני חברת יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי. החברה ערכה ניתוח של הכנסות השוק על בסיס מחירוני מדיה, דו"חות כספיים הנמסרים לבורסה, הצלבת מידע מול גופי פרסום ומדיה ובעיקר מול מחירי אמת ששולמו בפועל ע"י מפרסמים. הניתוח מציג את ההוצאה לפרסום בישראל במחירי ברוטו, הכוללים את עמלות משרדי הפרסום.

 

הירידה הגדולה: בפרסום בטלוויזיה

הירידה הגדולה נרשמה בשוק הפרסום בטלוויזיה - בו נרשמה ירידה של 6% בשנה החולפת, לעומת עלייה של 8% ב-2013. על הירידה אחראי מבצע צוק איתן, שנערך במהלך החודשים יולי-אוגוסט וקטע את מגמת הצמיחה בחודשים יולי-אוגוסט, הנחשבים כחודשי שיא בפרסום בטלוויזיה. בתקופת המבצע עצרו המפרסמים את מסעות הפרסום כמעט לחלוטין, מצב שגרם להפסד של כ-100 מיליון שקלים בהכנסות הערוצים מפרסום.

 

חלקה היחסי של הטלוויזיה בעוגת הפרסום עמד בשנה החולפת על 41%, בדומה לחלקה במדינות המערב. המפרסמים הבולטים השנה בטלוויזיה היו קבוצת שטראוס, החברה המרכזית למשקאות וקבוצת אסם והקטגוריות הבולטות בהשקעתן בטלוויזיה הן רשתות שיווק, ביגוד ורכב פרטי.

 (מקור: יפעת בקרת פרסום) (מקור: יפעת בקרת פרסום)
(מקור: יפעת בקרת פרסום)

העלייה הגדולה: בפרסום באינטרנט

ההשקעה בפרסום באינטרנט צמחה ב-2014 ב-24%, ועמדה על 818 מליון שקל. מדובר בהערכה כיוון שלא קיימים דיווחים כספיים של פלטפורמות הפרסום בשוק.

 

הפרסום באינטרנט מתחלק לתחומים הכוללים בין היתר וידאו, פרסום בגוגל, תוכן שיווקי ופרסום בפייסבוק ובמובייל. גוגל היא פלטפורמת הפרסום הדומיננטית ביותר בשוק, ויוצרת סיטואציה מורכבת עבור אתרי התוכן המקומיים שזוכים בטראפיק באמצעותה אך גם נלחמים בה על נתחי פרסום.

 

הפרסום בעיתונות: סופר פארם מובילה

המבצע השפיע גם על הפרסום בעיתונות המודפסת, אם כי במידה מתונה יותר. כמו כן, מדובר בהמשך מגמת ירידה בתחום.

 

המפרסמים הבולטים בעיתונות היו החברות סופר פארם, אלקטרה ורשת שופרסל. הקטגוריות הבולטות בהשקעתן בעיתונות הן רשתות שיווק, החשמל והריהוט.

 

הפרסום בסלולר, בוידאו ובפייסבוק: יוטיוב הופך ליותר דומיננטי

2014 היטיבה גם עם שוק הפרסום בסלולר, שמתחיל לרשום עודף ביקוש על היצע. במקביל נרשמה גם עלייה בשוק הפרסום בוידאו - במיוחד בגזרת יוטיוב, שהופך בהדרגה למדיה בפני עצמה, עם כמות פרסומות וידאו גדולה מאוד גם של עסקים קטנים ובינוניים המוגשים רק אצלו.

 (מקור: יפעת בקרת פרסום) (מקור: יפעת בקרת פרסום)
(מקור: יפעת בקרת פרסום)

גם בגזרת התוכן השיווקי נרשמת עליה בפרסום דיגיטלי. הפרסום בפייסבוק כמעט והכפיל את גודלו, כשהמפרסמים הבולטים הם סופר-פארם, פרוקטר אנד גמבל וקבוצת שטראוס. הקטגוריות המובילות בפרסום בעיתונות הן מכללות וסמינרים, רשתות שיווק, רכב ותחבורה.

 

עלייה בפרסום ברדיו ובשלטי חוצות

מגמת ההתחזקות בפרסום ברדיו נמשכה גם במהלך השנה האחרונה, עם עלייה של 3% ל-252 מיליון שקל.

 

גידול נרשם גם בשוק הפרסום בשלטי החוצות, עם עלייה של 6% לעומת שנת 2013 ל-198 מיליון שקל. ככל הנראה אחראית לעלייה תופעת "מלחמות הפרסום" בין חברות מתחרות בעיקר בתחום המזון והמשקאות, כמו הפרסומות המתחרות בין קוקה קולה ושוופס, פפסי ו-RC.

 

האחראים להתעוררות בשוק הם הבנקים שהגדילו השנה את תקציבי הפרסום שלהם, לצד "מלחמת המחלבות" שעוררה השקת "נועם" של טרה. עוד בלטו השנה גם שלטי הפרסום המקדמים מוצרי סמארטפון.

 

תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי, ונתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, ציינו בניתוח הנתונים כי מדובר בנתונים מפתיעים בהתחשב במבצע צוק איתן וההאטה בענף הפרסום שנרשמה בעקבותיו. "עם זאת, הנתונים ממשיכים לשקף דשדוש קבוע בתקציבי הפרסום העומדים על היקפים דומים מזה עשור", ציינו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מפרסמים פחות בטלוויזיה (אילוסטרציה)
צילום: shutterstock
תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי
נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום
מומלצים