אחרי שנחשף כי מכרו סטטוסים בכסף: העמוד "סטטוסים מצייצים" הוסר מפייסבוק
יומיים לאחר שנחשף כי עמוד הפייסבוק הפופולארי סטטוסים מצייצים מכר סטטוסים בכסף בניגוד לתנאי השימוש, הוסר העמוד והוא אינו זמין. מפייסבוק נמסר: "מכירת פוסטים מנוגדת לכללים של פייסבוק, לכן העמוד הוסר ומפעילו קיבל אזהרה"
האם סטטוסים מצייצים הוסר בגלל הפרת תנאי שימוש? העמוד שלו יותר מ-700 אלף לייקים אינו זמין יותר לגלישה דרך הרשת החברתית, וזאת כיומיים לאחר שהתגלה כי מנהלי העמוד מכרו סטטוסים ישירות ולא דרך מערכת הפרסום המובנית של פייסבוק, מה שמפר את תנאי השימוש של הרשת החברתית. נכון לעכשיו, אם תבקשו למצוא את העמוד, תוכלו לאתר אותו בתוצאות החיפוש אך העמוד עצמו לא יעלה.
מפייסבוק נמסר בתגובה: "מכירת פוסטים מנוגדת לכללים של פייסבוק, לכן העמוד הוסר ומפעילו קיבל אזהרה. במקרים כגון זה מנהלי עמודים עוברים תהליך לימוד של המדיניות של פייסבוק אותו הם צריכים להשלים לפני שפייסבוק תעלה מחדש את הדף. אי השלמת תהליך זה או הפרות חוזרות ונשנות של הכללים של פייסבוק עלולים לגרום להסרת העמוד לצמיתות. אנו מעודדים את כל מנהלי הדפים ללמוד היטב את הכללים וקוראים למשתמשים בפייסבוק לדווח לנו על תוכן שהם חושבים שמפר את הכללים שלנו, זאת בכדי שנוכל לחקור את העניין ולנקוט בפעולה מהירה".
לפני יומיים נחשף כי העיתונאי לשעבר אבי לן ובת זוגו עדי בנטוב לן המנהלים את העמוד, גובים תשלום עבור פרסום סטטוסים כתובים וסרטונים, המסוגל להגיע למאות אלפי שקלים. אותם סטטוסים מופיעים ללא הצהרה כלשהי שמדובר בתוכן ממומן, כשהוא נראה כמו כל סטטוס אחר שאדם פרטי כתב. מהלך זה מנוגד לתנאי השימוש של פייסבוק, שבצורה טבעית אינה מעוניינת שאנשים פרטיים יעשו שימוש בפלטפורמה החינמית שלה, כדי לייצר לעצמם הכנסה. ובנוסף, שיוכלו לגרום להטעיה או להטיית דעת הציבור, מבלי לדעת כי ישנם גורמים מסחריים מאחורי זה.
עניין של כסף
בעמודי פייסבוק שונים ובפיד החדשות ניתן לראות פרסומות וסטטוסים ממומנים המופיעים שם דרך מערכת המכירה של פייסבוק, אך אלו מסומנים ככאלה. בנוסף, הרשת מאפשרת לקשר לעמודי רכישת כרטיסים עבור אירועים ומופעים, ולאחרונה בחנה אפשרות לאפשר לפרסם מודעות יד שניה או למכירה בעמודים, אך לא סטטוסים בתשלום. בחשיפה התגלה מחירון מסודר עבור השירותים שאותם מציעים מנהלי הדף. בכך מי שירצה לפרסם סטטוס בודד ישלם 7,500 שקל, כולל עמלת פרסום בגובה 15%, לא כולל מע"מ. ואילו עבור סרטון ווידאו, ייאלץ להיפרד מ-12 אלף שקל.
פייסבוק גם נוקשה בנוגע לקידומים ותחרויות. לפי סעיף בתנאי השימוש, אסור לדרוש מאנשים לתייג חברים, לשתף בעמוד שלהם, או לשתף אצל חברים בשביל להעלות סיכוי לזכות בפרס. עם זאת, לפי הדיווח לפני יומיים שפורסם בגלובס, סטטוסים מצייצים פירסם סטטוסים ששולם עליהם כסף, בניגוד לסעיף בתנאי השימוש האומר כי "פרסומות על ידי צד ג' בעמודים הוא אסור, ללא מתן רשות מראש". גורם בשוק האינטרנט אמר לגלובס כי ישנם "בנקים או חברות סלולר שקונים פרסום נגד מתחרים כמו תלונות על שירות לקוחות, בדיחות על המתחרה או סיפורי זוועה על החברה עצמה".
לדבריו, התנהלות זו עובדת מאחורי הקלעים כבר למעלה משנתיים, ו"הם דואגים שמישהו שבדרך-כלל כותב ומפרסם ב'סטטוסים מצייצים' יכתוב משהו מצחיק, מרגש או מזעזע על נושא מסוים - ואז 'סטטוסים מצייצים' מוצאים את הסטטוס 'במקרה' ומפרסמים אותו. "אופציה שנייה זה לנצל גל של כתיבת גולשים על נושא מסוים - נניח שירות הלקוחות של הוט - ולדאוג שכל תלונה מתפרסמת. סטטוסים ממומנים שלא בנויים באופן זה מצליחים הרבה פחות". עוד הוסיף הגורם כי להערכתו הסטטוסים בעמוד מגיעים ל-2-3 מיליון גולשים (חשיפות) מדי שבוע.
אבי לן, מפעיל הדף, מסר בתגובה לפרסומים לפני יומיים כי "'סטטוסים מצייצים' הוא אחד מגופי התקשורת המובילים במדינה, המגיע לקהל של 3 מיליון גולשים בשבוע, וכמו גופי תקשורת מובילים אחרים, משתמש בפלטפורמות השונות ובנכסיו הדיגיטליים להעביר גם תוכן במסגרת שיתופי-פעולה ממומנים. כל התכנים של 'סטטוסים מצייצים' עוברים מבחן קפדני ומתפרסמים רק אם הם ויראליים, אותנטיים ועומדים בערכי המותג. גם לנו שמורה הזכות לבצע עסקאות תוכן שיווקי".
מפייסבוק נמסר בתגובה כי "לחברה יש מדיניות ברורה לגבי שימוש מסחרי בפלטפורמה. כל שימוש מסחרי במקומות שלא נועדו לכך מהווה הפרה של מדיניות זו. פייסבוק היא פלטפורמה של תוכן אמיתי ואותנטי, ווכל פוסט ממומן צריך להיות מסומן ככזה".