שתף קטע נבחר

עיתוי מפוקפק: סרטוני שביעות רצון למשרד התחבורה

מה הביא את משרד התחבורה לשחרר דווקא כעת שני סרטונים המהללים את תכנית נתיבי ישראל, שבאחריות שר התחבורה ישראל כץ? בחינת הוראות היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לתעמולת בחירות, מעלה תהיות

חודשיים בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-20, מפרסם משרד התחבורה שני סרטוני וידאו המציגים לציבור את תוכנית "נתיבי ישראל" - הרחבה ניכרת בהשקעת עתק של רשת המסילות והכבישים. אלא שמועד פרסום הסרטים מעורר תהיות, שכן מדובר בתכנית שאושרה בממשלה הקודמת, לפני כחמש שנים. זאת ועוד - חלק מהפרויקטים בתוכנית המוצגת בסרטוני הווידאו לא יתממשו לפני שנת 2016, וחלקם יוקמו רק לקראת סוף העשור.

 

לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

 

בסרטונים מופיעים עובדים בכירים במשרד התחבורה, כולל סמנכ"לית בכירה, ראשי אגפים, מנהלי פרויקטים ובכירים בחברות ממשלתיות הכפופות למשרד, כמו רכבת ישראל וחברת "נתיבי ישראל" (מע"צ לשעבר). הסרטונים מציגים כמה מהפרויקטים בתוכנית "נתיבי ישראל", תוך תיאור מפורט של תועלות כלכליות וחברתיות בהקמת קווי רכבת חדשים.

 

סמיכות מועד הפרסום של הסרטונים לבחירות הקרובות לכנסת, שייערכו ב-17 במרץ, עלולה לעורר קשיים: על-פי חוק הבחירות (דרכי תעמולה) והנחיות היועץ המשפטי לממשלה, חל איסור חד-משמעי על שימוש בכספי משרדי ממשלה "בקשר עם תעמולת בחירות, במישרין או בעקיפין".

 

מה יחשוב האדם הסביר?

ההגדרה של תעמולת בחירות אינה חדה ומדויקת אמנם, אך הנחיות היועץ המשפטי לממשלה קובעות כי "חל איסור על פרסום המתיימר לסכם, או לתאר, את פעולתו של אותו גוף מבוקר (למשל משרד התחבורה, ש.ה), אם יש בו מבחינת העיתוי, התוכן והנוסח משום תעמולת בחירות למי שמתמודד במערכת בחירות".

 

בסרטונים שהפיק משרד התחבורה לא מופיעים אמנם תמונתו או שמו של שר התחבורה, ישראל כץ, אך בית המשפט עשוי בכל זאת לקבוע כי מדובר בתעמולת בחירות: על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, בחינת כל מקרה תיעשה "בהקשר, במועד, בתוכן הדברים, בנוסחם ובשאר נסיבות".

 

 

אגב, המבחן הקובע להגדרת תעמולת בחירות אסורה הוא "מבחן האדם הסביר": על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, "כל פרסום יש לבחון על-פי מועדו, הקשרו ומשמעותו בעיני האדם הסביר". מאחר שמבחן האדם הסביר משמש את בתי המשפט להנהגת נורמות רצויות, הבחינה נחשבת לרוב למחמירה.

 

יש לציין כי האיסורים הקבועים בחוק הבחירות חלים 90 יום לפני מועד הבחירות, אך בעניין האיסור הנוגע לתעמולה הורחבה תקופת האיסור והיא אינה מוגבלת בזמן. גם בעניין זה, המבחן החל הוא גמיש וללא פרק זמן מוגדר ומדויק. עם זאת, על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, "ברור כי ככל שמועד הבחירות קרוב יותר, כך מתחזקת ההנחה שמדובר בתעמולת בחירות".

 

"כאילו נועדו לסייע למפלגה או אחרת"

וזה עוד לא הכל. גם השתתפותם של בכירי משרד התחבורה בסרטונים עלולה לעורר כמה בעיות. על-פי הוראות של נציבות שירות המדינה, על כל עובד מדינה - ובכלל זאת כל העובדים במשרדי הממשלה - "להקפיד שמעשיו או התנהגותו לא יתפרשו כאילו נועדו לקדם אינטרס של מפלגה כלשהי או מועמד מסוים".

 

בהמשך ההוראות, שבהן נאסר על עובדים לקחת חלק בתעמולת בחירות, מובהר כי "על העובד להביא בחשבון כי עקב מעמדו כעובד המדינה עלול הציבור לפרש התנהגויות או מעשים מסוימים שלו כאילו נועדו לסייע למפלגה זו או אחרת, או למועמד זה או אחר, ועקב רגישות זו עליו לנהוג משנה זהירות בעניין זה".

 

יש לציין כי פרסום הסרטונים באתר האינטרנט של משרד התחבורה ובדף הפייסבוק של המשרד אינו משנה דבר. על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, "אתרי אינטרנט, דפים ברשתות חברתיות ואפליקציות שהם ממשלתיים... לרבות אלה המשמשים את תושבי המדינה לקבלת מידע על הנעשה בגופים המנויים (למשל משרד התחבורה, ש.ה) הם 'משאב ציבורי' ושימוש בהם לצרכי תעמולת בחירות מנוגד להוראות החוק".

 

תגובת המשרד

במשרד התחבורה אומרים כי "מדובר בהפקה פנים משרדית של חמישה סרטונים, בהשתתפות עובדי המשרד, החל משלב הכתיבה ועד למשחק. הסרטונים פורסמו באתר המשרד ובעמוד הפייסבוק המשרדי בלבד, ללא עלויות של זמן אוויר. עלותם הכוללת של חמשת הסרטונים מסתכמת ב-15 אלף שקלים בלבד. ההחלטה על הפקת הסרטונים ואישורם התקבלה על ידי ראש מנהלת פרויקט נתיבי ישראל במשרד התחבורה, קובי בליטשטיין.

 

ההשקעות בפיתוח תחבורה בישראל בכלל ובפריפריה בפרט הן בעלות חשיבות לאומית ואישית וראוי שתהיינה זמינות ונגישות לציבור, שכן מידע עדכני ושוטף אודות מיזמי התחבורה, המבוצעים או מתוכננים, משפיעים על קבלת ההחלטות של האזרח, בקביעת מקום מגורים, עבודה או פנאי ועוד. פרויקט נתיבי ישראל התחיל בשנת 2010 ונמצא בשלבי ביצוע מתקדמים וכיום הוא בשל למעשה להמחשה והצגה ויזואלית כסרטון הסברתי לציבור.

 

יצוין כי ההחלטה על הפקת הסרטונים התקבלה עוד לפני למעלה משנה והפקתם החלה לפני ארבעה חודשים, הרבה לפני ההחלטה לקיים בחירות. הפקת הסרטונים לא נועדה כלל לקדם את המשרד אלא לספק מידע חיוני לציבור, כחלק מהעבודה השוטפת וזכות הציבור לדעת ואי פרסומם לאחר הפקתם בשל הסמיכות למועד הבחירות היה גובל בבזבוז משאבים, גם אם מדובר בעלות זעומה. שר התחבורה אינו מופיע כלל בסרטונים ואינו מוזכר בהם, כך שהמיקוד הוא על התועלת המגולמת בפרויקטים לציבור הרחב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שר התחבורה - לא מופיע בקמפיין
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים