שתף קטע נבחר

סביבת לימוד נכונה: איך משנים הרגלים

מתי האוכל הופך לבריחה מלימודים, מהם יתרונותיו של הקלסר הנודד ומהי התאורה האידיאלית לשעת לימוד יעילה? כך תקפיצו את הביצועים הלימודיים שלכם באופן משמעותי - כתבה שלישית בסדרה

איזה קור! בחוץ גשם מטורף, הרוחות סוערות, השמיים מכוסים עננים כהים והטמפרטורה נמוכה. איזה מזל שבבית נעים וחם. כיוונתם את מפזר החום בדיוק לרגליים, התעטפתם בסוודר מחמם, בדקתם שכל החלונות סגורים היטב - שחלילה לא ייכנס איזה משב רוח מקפיא - והתיישבתם ללמוד.

 

לכתבות נוספות בערוץ לימודים של ynet:

 

>>> רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כיתבו לנו בטוויטר

 

מוזר. בדרך כלל אתם לומדים שעה וחצי בלי בעיה, אבל הפעם העיניים נעצמות, וקשה לפתור את התרגיל למרות שכבר פתרתם עשרות כאלה.

 

תאורה, טמפרטורה ואוורור: באופן הפשוט ביותר נתייחס לתאורה נכונה ככזו שמעודדת ערנות, ואינה מחייבת את העיניים והמוח למאמץ יתר שגוזל אנרגיות משמעותיות ופוגע בריכוז. גם לרמת זרימת החמצן והאוויר בחדר יש השפעה על רמת הריכוז, ולכן גם בחורף ראוי להקפיד על חלון פתוח מעט. חדר חשוך, לא מאוורר, חם מדי או קר מדי אינו מהווה סביבת לימוד מעודדת ומקדמת. מטבע הדברים, סביבה כזו אינה נעימה, ולכן מקצרת באופן משמעותי את משך הזמן המוקדש ללמידה.

 

טוב, אז ניפתח את החלון וניקח איזה משהו לאכול כדי להתעורר.

 

לאכול או לא לאכול? - זאת השאלה: ניגשתם למטבח והחלטתם להכין לעצמכם כריך. הפעם אתם מוצאים את עצמכם משקיעים בהכנת הכריך דקות ארוכות - הרי חשוב למצוא את השילוב הנכון של אבוקדו ומיונז במרקם המתאים בדיוק. אולי כדאי גם לקחת איזה פרוסת עוגה לקינוח? אבל איזה עוגה כדאי? מה יהיה הכי טעים?

 

אכילה תוך כדי הלימודים יכולה להתאים לחלקנו ואף לסייע לשמור על ערנות. אבל מהר מאוד האוכל יכול להפוך ל"בריחה" מהלימודים, ולהפוך להיות אירוע מרכזי ומשמעותי בעל חשיבות עליונה.

 

קלסר נודד

אנו ממליצים ליצור הפרדה בין סביבת הלמידה לבין המטבח ומרחבי האכילה. את האכילה נשמור להפסקות קצובות בזמן, כדי שבלמידה נתמקד בחומר הלימוד ובמטלות. אם האוכל מסייע לכם לשמור על ערנות וריכוז, ואף מעלה את משך פרק הזמן המוקדש ללמידה יעילה, אפשר להסתפק בדברי מאכל קטנים שניתן לאכול במקביל ללמידה.

 

קלסר או מחברת? כל מי שלא מקליד במהירות האור ומעדיף את הגמישות היחסית בכתיבה לעומת הקלדה - נשאר עם הדילמה המוכרת של שימוש בקלסר או במחברת. 

 

אין תשובה אחת שנכונה לכולם. יש סטודנטים המעדיפים להשתמש בקלסר, ויש אחרים שעבורם עדיפה מחברת. ההמלצה שלנו היא לקלסר נודד: לאוניברסיטה ניקח קלסר ובו חוצצים כמספר הקורסים. בכל חוצץ יהיו דפי ההרצאה האחרונה שהייתה. כך, בעת הרצאה, ניתן לקרוא או לחזור למה שנאמר בהרצאה האחרונה ולהמשיך משם הלאה לתיעוד ההרצאה הנוכחית.

ניתן לצלם ולתייק דפים מהרצאה שהחמצנו - בלי ליצור בלגן (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
ניתן לצלם ולתייק דפים מהרצאה שהחמצנו - בלי ליצור בלגן(צילום: אוהד צויגנברג)
 

בבית יהיו הקלסרים בהם ישמרו כל דפי הקורס, כך שבכל פעם שאנו חוזרים מהרצאה לבית, דפי ההרצאה שלפני האחרונה עוברים לתיוק בקלסר הבית - ובקלסר "הנודד" נשארים דפי ההרצאה האחרונה.

 

כך אנו נושאים איתנו לאוניברסיטה תיק קל ובו רק מה שצריך, וכל התיעוד נעשה בבית. בנוסף, ניתן תמיד לצלם ולתייק דפים מהרצאה שהחמצנו בדיוק במקום שלהם בקלסר בלי ליצור בלגן.

 

אנו ממליצים גם למספר כל הרצאה, כך שכל דף בהרצאה כלשהי יקבל מספר הרצאה ומספר דף. למשל, בראשו של דף שלישי בהרצאה החמישית בסמסטר נכתוב 3/5. כך, גם אם יתפזרו הדפים מסיבה כלשהי, יהיה קל תמיד לסדר אותם בחזרה.

 

עם זאת, לסטודנטים שסובלים מקשיי ארגון משמעותיים, שכאשר הם מקבלים דף בהרצאה הסיכוי שהוא יגיע לקלסר בבית מקרי בהחלט, עדיף בכל זאת להשתמש במחברות.

 

הקושי בשינוי הרגלים

עיצוב סביבת הלימוד הנכונה הוא אחד הסודות הקשים יותר ליישום. סטודנט שכבר רכש הרגלים מסוימים, יתקשה לנסות סביבות לימוד שונות מהסביבה שאליה הוא רגיל. אם הוא נוהג ללמוד על המיטה, הוא יתקשה לעבור לכיסא שליד השולחן, ואם הוא נוהג ללמוד עם מוזיקה ברקע, הוא יתקשה לנסות ללמוד בשקט.

 

כל רעיון חדש, מעצם טבעו, זורק אותנו מעט לאחור. כאשר למשל למדנו לראשונה לרכוב על אופניים, ברור שכשהלכנו ברגל הגענו מהר יותר ובקלות רבה יותר למחוז חפצנו. אך ההתמדה השתלמה, ומאז שהפכנו לרוכבים מיומנים, האופניים מאפשרים לנו להיות ניידים ומהירים יותר.

 

כך גם בכל מה שקשור לשינויים בסביבת הלמידה. כל התנסות עשויה לעכב תחילה במידה מסוימת, אך לאחר שתסגלו לעצמכם הרגלים נכונים של עבודה ולמידה ותתרגלו אליהם - הם יקפיצו את יעילותכם וביצועיכם הלימודיים באופן משמעותי.

 

בהצלחה!

 

הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחייה והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
צילום: ירון ברנר
רן שמשוני
מומלצים