שתף קטע נבחר

אופניים באנדרגראונד: מנהרות העבר-עתיד של לונדון

משרד אדריכלים בריטי שזכה במקום הראשון בתחרות התכנון של לונדון, מציע להפוך מנהרות נטושות של רכבת התחתית לאוטוסטרדות-אופניים, מרכזי בילוי וחיבור רגלי בין חלקי העיר שגם יהוו אטרקציה תיירותית וגם יפתרו את בעיית התחבורה שם. אז למה ברשות התחבורה של העיר לא מרוצים?

כל מי שביקר בלונדון בשנים האחרונות מכיר את זה היטב. קילומטר אחד, בשעות השיא של התנועה על פני האדמה, יכול לקחת גם 30 דקות במונית. אם תרדו ותשתמשו ברכבת התחתית, תוכלו אולי לעשות זאת מהר יותר - אבל בצפיפות בלתי נסבלת.

 

כדי להקל מעט על הצפיפות, הציע משרד אדריכלים בריטי-אמריקני בשם Gensler, להפיח חיים במקום לא צפוי: תחנות ותעלות של תחנות הרכבת הסגורות של לונדון, אלה שעם השנים יצאו מכלל שימוש ועומדות מיותרות ומיותמות. הרעיון הפנטזיונרי-משהו קיבל זריקת חיים אמיתית בשבוע שעבר, עת שהוגיו זכו בפרס "הקונספט הטוב ביותר" בטקס פרסי התכנון של לונדון.

 

במרכז הרעיון החדש שנולד תחת השם "The London Underline", הפיכת תחנות גרין פארק, למרכזי בילוי, קניות, ובעיקר נתיבי הליכה תת קרקעיים להולכי רגל ונתיבים מהירים לרוכבי האופניים. כל אלה, כאמור, עשויים להפחית משמעותית את הלחץ על התנועה ברחובות הצרים של לונדון בשעות העומס. על פי התכנון, לצד החללים המסחריים התת קרקעיים שיכולים להיבנות כחלק מהפרויקט, יוקצו מלכתחילה חללים לאמנים שיציגו בהם את יצירותיהם.

אופניים לצד שופינג (הדמיה: Gensler) (הדמיה: Gensler)
אופניים לצד שופינג(הדמיה: Gensler)

"הרעיון שלנו הוא לעשות שימוש בתשתית הקיימת של הרכבת התחתית שאין בה שימוש. בתעלות האלה כבר לא נוסעות רכבות מצד אחד, אבל הן כן מובילות אל נקודות מרכזיות בלונדון מצד שני", אומר איאן מאלקאהי, מנהל משרד האדריכלים שמאחורי הרעיון. "החזון שלנו ל'לונדון אנדרליין' הוא להשיב לחיים את התשתיות שכבר קיימות ויכולות לשרת אותנו", הוסיף מאלקאהי.

 

קניות, אמנות ורכיבה בטוחה

אז היכן זה אמור לקרות? במספר תחנות שכאמור אינן בשימוש בקו פיקדילי, בתעלות סגורות מגרין פארק ועד צ'רינג קרוס ובחלק מקו ג'ובילי שנסגר כשהקו שופץ ב-1999. ה"תחנה המרכזית" של הפרויקט אמורה להיות אלדוויץ', תחנה גדולה שעומדת נטושה ללא כל שימוש.

מפת הפרויקט (הדמיה: Gensler) (הדמיה: Gensler)
מפת הפרויקט

כחלק מהפרויקט, הציגו במשרד האדריכלים את מסלולי האופניים שאמורים להיסלל בתעלות החדשות. בכך, גם יווצרו אפשרויות נוספות לרוכבים שיחפצו ברכיבה תת-קרקעית נוחה ויבשה מהגשם הלונדוני, וגם רכיבה בטוחה, שכן אל התעלות לא ייכנסו כמובן כלי רכב. ב-2013, על פי הנתונים הרשמיים של העיר, אירעו בה 489 תאונות אופניים קטלניות. הרכיבה בתעלות, אמורה להפחית את המספר החמור הזה.

 

רשות התחבורה של לונדון: "זה לא יעבוד"

אבל לא כולם מרוצים. ברשות התחבורה הלונדונית דווקא לא נלהבים מהרעיון ומההשקעה האפשרית בפרויקט, שכן מדובר לדברי גורמים שם בפרויקט קטן מדי שלא יפתור את כל צרות התחבורה של העיר.

הרכבת התחתית של לונדון. ברשויות קצת סקפטים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הרכבת התחתית של לונדון. ברשויות קצת סקפטים(צילום: רויטרס)

בשיחה עם רשת CNN הבהירו ברשות ש"אורך התעלות הבלתי-משומשות לא משמעותי" והסבירו כי ישנה בעיה תשתיתית ובטיחותית לעשות שימוש בתעלות הישנות אחרי שנים ארוכות בהן היו סגורות. בנוסף אמרו כי "תעלות האופניים לא יעבדו כי לא ניתן יהיה לחבר את התעלות ואת הרוכבים אל המשך הנסיעה ברכבת התחתית".

יקרה או לא? (הדמיה: Gensler) (הדמיה: Gensler)
יקרה או לא?(הדמיה: Gensler)

ברשות מציעים פתרונות אחרים כדוגמת "המתווה ההולנדי" שמפריד את רחובות האופניים מרחובות כלי הרכב. לאחרונה הציגו ברשות תוכניות לשני כבישים מהירים לאופניים בלבד, שגם כן אמורים להפחית את התאונות. "הדרך הנכונה לעידוד רכיבת אופניים היא להקל על הציבור להגיע ממקום למקום איתם", אמרו ברשות התחבורה של לונדון.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה: Gensler
רכבת תחתית לאופניים. העתיד של לונדון?
הדמיה: Gensler
מומלצים