שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    לצלם את האור: הצצה לאולימפוס E-M5 II

    כיצד מצלמים 40 מגהפיקסל עם חיישן של 16 מגה? צילמנו ציורי אור ובדקנו את האולימפוס E-M5 II. הצצה ראשונה בעיר העתיקה של פראג

    אולימפוס השיקה בתחילת החודש את ה- E-M5 II החדשה. החברה מתמקדת בשנים האחרונות במצלמות "ללא מראה" ונראה שהמיקוד בפורמט המיקרו 4/3 עושה לה טוב. סשן הצילומים להצצה הראשונה נעשה בתוך מפעל המהווה חלק ממערכת המים הישנה (100 שנה) בעיר פראג שאליה הוזמנו, ובו צולמו מגוון סצנות בסרטים ידועים כמו "משימה בלתי אפשרית".

     

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     

    ה-E-M5 II מגיעה עם חיישן ה- 16 מגה פיקסל המוכר מהדגמים האחרונים של החברה, אבל עם שיפור בכל סעיף אחר כמעט, כולל מנגנון יצוב הרעידות המובנה בגרסה חדשה, מסך מפרקי מלא, צילום תמונת 40 מגה פיקסל בשיטה יחודית תכונות נוספות.

     

    עוד ב-dtown

     

     

    מייצב רעידות משופר

    גולת הכותרת של המצלמה היא מערכת יצוב רעידות פנימית המייצבת את החיישן ופעילה עם כל עדשה מחוברת – בין אם מדובר בעדשות חדשות או ישנות וידניות לגמרי.

     

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     

    המייצב פועל בחמישה צירים שונים והוא משופר לעומת זה הקיים בדגמי E-M10 או E-M1, עם מערכת ג'יירוסקופ רגישה ומדויקת יותר. הצלחתי לצלם עם ה-E-M5 II תמונות חדות לגמרי גם במהירות סגר נמוכה של 1/5 השנייה ואפילו עם חשיפה של חצי שניה תוך כדי אחיזה ביד! המייצב פעיל בצילום סטילס וגם וידאו.

     

     

    לתפור 8 תמונות ל-40 מגהפיקסל 

    אחת התכונות המעניינות במצלמה היא האפשרות לצלם תמונה ברזולוציה של 40 מגה פיקסל. כיצד מצליחה אולימפוס לעשות זאת עם חיישן בעל 16 מגה פיקסל בלבד? בעת הצילום, המצלמה מצלמת שמונה פריימים זה אחר זה. בכל פריים, בעזרת שימוש במערכת יצוב הרעידות המובנית, החיישן זז למרחק של חצי פיקסל: ימינה, למטה, שמאלה ולמעלה. לאחר הצילום, מתבצע חיבור של כל הפריימים לתמונה אחת ענקית.

     

    האם זה אכן מוצלח בפועל? מאוד, אבל עם כמה מגבלות: צריך להציב את המצלמה על חצובה וגם אובייקט הצילום חייב להשאר דומם. בנוסף, גודל צמצם (בצד הצר שלו) יכול להגיע עד למקסימום של f8, מהירות סגר הכי נמוכה אפשרית של 8 שניות וערך ISO 1600 מקסימלי. High Res חבויה בתוך תפריט הצילום הרציף. היכולת הזו מתאימה, אם כן, לצילומי נוף, מוצרים ונושאים דומים, אך לא ממש לצילומי בני אדם שאינם יכולים להיות קפואים במשך כמה שניות שבהן מתבצע הצילום. 

     

    בהשוואות שערכתי בצילום במצב 40 מגה פיקסל מול 16 מגה פיקסל במצלמה, יש יתרון ברור בחדות. לא מדובר באינטרפולציה פשוטה אלא כמות הפרטים גבוהה בהרבה בפועל. שימו לב בדוגמה הבאה, כי בתמונת ה- 40MP ניתן לראות בבירור פרטים כמו חריצים סביב המתכת, אשר לא נראים בתמונת ה-16 מגה פיקסל.

     

     

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     

     

    וידאו עם מייצב מובנה

    יש לאולימפוס החדשה יתרון ענק בצילום וידאו ביחס כמעט לכל מצלמה אחרת: מנגנון הייצוב הפנימי יעיל בכזו מידה עד שהוא יכול להחליף בחלק מהמקרים שימוש במייצב חיצוני כמו סטדיקאם. הוא בהחלט מצליח להחליק את תנועות ורעידות הצלם ולאחר אימון קצר, אפשר להשיג בעזרתו אפקט משכנע של צילום רחף, הן בהליכה, בנסיעה או בצורת תנועה אחרת.

     

    ביחס לדגם הקודם, איכות קובץ הוידאו שופרה – עם קצב נתונים גבוה יותר של 77Mbps בשיטת ALL-I. רזולוציית הוידאו המקסימלית היא 1080/60p (עם כל הקצבים הנדרשים בדרך – 24p/25p/30p/50p). אין וידאו 4K וחבל, כי זה היה הופך את המצלמה לכמעט מושלמת כמכונת וידאו.

     

    איכות התמונה עצמה שופרה, אבל עדיין ניתן להבחין בתופעות Moiré כאשר מצלמים גדרות, קירות לבנים או משטחים צפופי מרקם. המצלמה כוללת עזרים לצילום וידאו, כמו פוקוס פיקינג, ככניסת מיקרופון חיצוני סטנדרטית (ולא יעודית כמו בדגם הקודם) ויציאת אוזניות אם מחברים למצלמה גריפ סוללות חיצוני של אולימפוס. מסך המגע, מאפשר לסמן נקודת פוקוס בנגיעה בו בזמן הצילום ויש שליטה ידנית מלאה על ערכי הצילום בוידאו.

     

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     

    המסך ב-E-M5 II הוא מפרקי מלא – כלומר יוצא החוצה על ציר המאפשר סיבוב שלו לצדדים והיפוך לעבר הצד הקדמי של המצלמה עבור צילום עצמי. זוהי שיטה טובה בהרבה מאשר המסך המפרקי המוגבל בדגם הקודם שאותו ניתן היה להסיט רק מעלה או מטה בזווית מוגבלת.

     

    ציור באור

    ה- Live Composite מאפשרת צילומי לילה המשלבים תאורת דינמית (פנסי מכוניות, שובל כוכבים וכו') בצורה חכמה, זאת מבלי "לשרוף" את החלקים הבהירים בתמונה. אפשר להגיע לתוצאות יצירתיות מאוד עם היכולת הזו.

     

    בלחיצה הראשונה, המצלמה מצלמת פריים ראשון, לאחר מכן, אפשר ללחוץ שוב על המחשף ולהתחיל לצייר באור. מאותו רגע, המצלמה תוסיף לתמונה רק את

    החלקים הבהירים שמצטרפים בכל רגע (תנועות פנס, להבה ואור), כאשר החלקים הכהים לא משתנים – הרקע הכהה נשאר זהה לאורך כל התהליך ולא משתנה גם אחרי חשיפה רצופה של דקות ארוכות. בסיום תהליך הציור באור, לחיצה נוספת תפסיק את פעולת הצילום ונקבל את התוצר הסופי. זה עובד בצורה יעילה והתוצאה בכמה ניסיונות היתה מרשימה מאוד: צבעונית, חדה ולא שרופה עקב חשיפת יתר כפי שעלול לקרות בשיטה המסורתית.

     

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     

    נוח להחזיק

    גוף המצלמה המתכתי (מגיע בכסף או שחור) מוגדר כעמיד בפני מזג אויר (אבק, נתזי מים וטמפרטורה נמוכה עד מינוס עשר מעלות) והוא כולל גם קישוריות WiFi מובנית. מחבר הפלאש החיצוני הוא סטנדרטי הפעם ולא יעודי של אולימפוס.

     

    ה- E-M5 II בהחלט נוחה יותר לאחיזה מאשר הדגם הקודם, בין היתר בזכות צורת גריפ ימין שעוצבה מחדש ועתה מאפשרת אחיזה הדוקה עם אצבעות היד. גלגלת מצבי הצילום בצד שמאל, כולל כעת לחצן נעילה וגם מתג הפעלת המצלמה עבר לצד ימין. לחצן המחשף רך בפעולתו ונעים להפעלה.

     

    תפריטי המצלמה, עמוסים מאוד בשלל פרמטרים הניתנים להגדרה והדבר יוצר חווית שימוש מורכבת יחסית ודורש פרק זמן של הסתגלות - יותר מאשר חלק גדול מהמצלמות המתחרות. העינית האלקטרונית טובה בהרבה מזו של הדגם הקודם - היא גדולה וחדה יותר, יעילה מאוד בעבודה.

     

    מגוון אפשרויות אומנותיות

    חיישן המיקרו 4/3 (עם מקדם חיתוך – Crop של X2), דומה מאוד או אף זהה בביצועיו לזה של דגם E-M1 או E-M10 הן בתחום הדינמי והן בערכי ISO גבוהים, כאשר עד ISO 3200 אפשר לצלם ללא בעיה מיוחדת, ISO 6400 דורש כבר שימוש ב- RAW ומעל לזה הביצועים יורדים משמעותית. מנגנון המיקוד במצלמה מבוסס ניגודיות (קונטרסט) בלבד, מספר נקודות הפוקוס הוכפל ביחס לדגם E-M5 הקודם והוא כולל 81 נקודות.

     

    המנגנון מהיר מאוד ברוב המקרים, אבל בתאורה חלשה או כאשר קשה למצלמה למצוא נקודה ניגודית בתמונה (כמו בצילום של מים למשל) קשה לה להתפקס. יש אפשרות עבודה עם סגר מכני במהירות של עד 1/8000 השניה או אלקטרוני עד 1/16000 (ומצב צילום שקט לגמרי). הסוללה מספקת (על פי הצהרת החברה) כ- 310 תמונות סטילס (מחציתן עם פלאש), כך שעבור יום צילומים ארוך, תצטרכו לקחת סוללה נוספת.

     

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     (צילום:ליאור קורן) (צילום:ליאור קורן)
    (צילום:ליאור קורן)

     

    בסיכום היום הארוך, אפשר לומר כי ה- E-M5 II היא מצלמה כיפית לצילום, עם מגוון אפשרויות אומנותיות – חלקן שימושיות בהחלט ולא מהוות רק גימיק. למעשה, יש כאן כמה תכונות משופרות ביחס לדגם הדגל הנוכחי של אולימפוס – E-M1 אבל בגוף קטן יותר וללא מערכת מיקוד היברידית (עם מיקוד פאזה שחשוב בעיקר עבור מיקוד דינמי עוקב או עבור מי שמשתמש בעדשות פורמט ה-4/3 הקודם של החברה שהוצג לפני המיקרו 4/3).

     

    מחיר

    גוף בלבד: 5,399 ש"ח

    קיט עם עדשה 12-50 מ"מ: מחיר 6,250 ש"ח

    קיט עם עדשה 12-40 מ"מ F2.8: מחיר 8,699 ש"ח

    שנתיים אחריות של גטר קונסיומר

    (המצלמה תגיע לישראל במהלך חודש מרץ) 

     

    הכותב היה אורח החברה בפראג

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים