שתף קטע נבחר

לינקים: כך הפסדנו חצי מליון דולר

פוסט סיכום של מנכ"ל של חברה כושלת מספק הצצה לרגעים בהם לא הכל ורוד בקיקסטרטר ויש לו שש עצות ליזמים. וגם: כך אולי ואולי לא ייראה לוח השעונים של האוטו הבא שלכם או הבא אחריו, כדור משחק לילדים שניתן לתכנות, עיט יוצר באז וחתול נגד חרב אור. סיכום טכנולוגי שבועי (בערך)

עידן הקיקסטאטר ודומיו מביא שינוי טכנולוגי כשהמימון החברתי יוצר צורות חדשות להצלחה - וכישלון. המבנה בו חברה מבקשת כסף וקהל רוכש מוצרים עתידיים במקום משקיעים, מצד אחד מביא ליצירת מוצרים שחוכמת ההמון קבעה שאפשר, לאחר שמישהו "חלם" את זה; מהצד השני - היחסים עם הקהל מאלצים את החברה לפנות אליו ולומר שזה נגמר. מעין "חבר'ה, אנחנו מתנצלים, הפסדנו כמעט את הכסף. כל הכבוד לכולם. ביי, נדבר. שנתרום את מה שנשאר?"

 

 

טריגרטראפ ()
טריגרטראפ

 

כך למשל חברת Triggertrap, שפיתחה מכשיר לצלמים שרוצים להפעיל את המצלמה מרחוק, באפשרויות שונות של גלאי קול (למשל לצלם בלון מתפוצץ) או אינפרא אדום (מצלם תנועה). בסוף 2013, החברה הצליחה לגייס 500 אלף דולר (1.7 מיליון שקל), מ-1,971 משקיעים ששילמו בין 53 דולר ל-290 באמצעות קיקסטארטר כדי לקבל את המכשיר. זה כבר לא יקרה, ואת הכשלון מלווה החברה בעדכון שפרסמה השבוע בדף שלא המוצר ופוסט של המנכ"ל אחה חאן קמפס (Haje Jan Kamps) שמספר על שישה דברים שהוא לקח מהחוויה הזו, מה למדתי סוג של. הנה הם:

 

1. שיעור ראשון: היכשלו מהר. חאן קמפס כותב כי "היו נקודות בהם היינו יכולים לצאת מהבעיה או לפחות להתייאש וכך להחזיר יותר כסף."

2. אל תתנו לכסף להסוות את הבעיות. "היה לנו הרבה יותר כסף ממה שהיה לנו לפני כן," מספר חאן קמפס. "נשמע כמו מותרות, אבל עם כל כך הרבה כסף בבנק איבדנו קשר עין עם הבעיות שלנו (...) הייתה תחושה שאנחנו יכולים לזרוק כסף בכל פעם שתתעורר בעיה".

3. צריך ניהול פרויקט הדוק מבחינת זמן וכסף.

4. יש להיזהר מגידול זוחל (Scope creep) בהוצאות שמנפחות את הפרויקט.

5. מקצוענות: "היינו צריכים, כשקיבלנו את הכסף, לשכור מנהל חומרה אמיתי."

6. נאיביות. היינו נאיבים.

 

 

מתוך עמוד הפרויקט. נבואה? ()
מתוך עמוד הפרויקט. נבואה?

 

בסעיף האחרון מספר חאן קמפס על פגישה עם מנהל מוצר מנוסה בניסיון להציל את המוצר לקראת הסוף. הוא שאל אותו - "אם היו לך 300 אלף פאונד לפתח מוצר אלקטרוני, איך היית עושה את זה?".

 

"הוא הביט ישר בעיניים," מתאר חאן קמפס, "מצמץ פעמיים, ואמר: 'אני לא היית עושה את זה. לא עם תקציב של פחות ממיליון פאונד.' "

 

והוא ממשיך ומתאר עוד פגישה עם יצרן ציוד צילום שהעריך שכדי להביא מוצר לשוק הם יוציאו כ-30 מיליון דולר על הפיתוח - עוד לפני שיוכלו לייצר מוצר אחד בייצור המוני. "ברור שעשינו המון טעויות לכל אורך הדרך, ויש דוגמאות לפרויקטים בקיקסטארטר שהשיקו בהצלחה מוצרים אלקטרוניים, אבל המאמץ במחקר ופיתוח שנכנס למוצר אחד הוא מאתגר, והמחשבה שהיינו יכולים לעשות זאת בעצמנו היא מאוד נאיבית. מנה גדושה של ריאליזם וסקפטיות - ועצה מקצועית מוקדם יותר - היו עוזרות."

 

עוגת ההוצאות. 30% הלכו על ייצור.  ()
עוגת ההוצאות. 30% הלכו על ייצור.
 

 

ומה עכשיו?

בפוסט בקיקסטארטר החברה מספרת שדיברה עם כמה עשרות מהתומכים ועל פי תשובותיהם, יש 4 אפשרויות לקבל את הכסף ששילמו: לקבל 50% מההשקעה בקרדיט לחנות החברה, לקבל 20% מההשקעה לחשבון, לתרום 20% מההשקעה ("משתמש אמר לנו שהוא כבר שכח מהכסף אז למה שלא נתרום אותו), ושימו לב - פשוט לא לקבל כלום בחזרה - כי "יש אנשים שממש נלהבים לא לקבל את הכסף."

עכשיו זה - סטארטאפ.

 

ולמצליחים

ולא נהיה רק שליליים. בצד המואר של קיקסטרטר ראינו השבוע:

1. השעון החדש של פבל הפך הכי ממומן בכל הזמנים עם 16 מיליון דולר כשנשארו עוד 21 יום לקמפיין - השעון הקודם שלהם מקום שלישי, באמצע הצידנית. 

 

 

2. האקבול הוא פרויקט נהדר עם עוד 27 יום להגיע ל-100 אלף דולר. במידה שזה עובד כמו שהם מבטיחים- מדובר בכדור ממוחשב שמתחבר לטאבלט וניתן לתכנות. הילדים ילחצו על תרשימי זרימה וכך יגרמו לכדור לזכור כשמנענעים אותו או שהצלחת להקפיץ 5 פעמים וכן הלאה.

 

 

3. וזאת קוביית משחק במראה עתידני ונהדר שמומנה השבוע ב-166 אלף דולר על ידי 6,564 איש (!). 12 דולר עלה צמד קוביות.   

 

קדימה! רובו - אבא צריך נעליים חדשניות! ()
קדימה! רובו - אבא צריך נעליים חדשניות!

 

מדמיינים

ועוד קצת עיצוב: ב-USTWO מנסים לעצב את לוח השעונים (מכוונים) של מכוניות העתיד", זה לא פתרון כולל אלא נקודת מבט לבחון, להתווכח ולקבל משוב," כותבים שם, והקונספט שלהם הוא לתת את המידע שאתה צריך - בזמן שאתה צריך אותו ובצורה אחרת ממה שיש היום.   

 

 
נסיעה מתחילה כשעל המסך מופיעים רק הדלק והק"מ עד למשרד. המידע הזה נדחק הצידה כשמתקדמים, וכעת יש קו ירוק שעולה והופך לצבע אדום בגבול המהירות המותרת וממלא את המסך.

 

בחברת USTWO מכנים את הקונספט היררכיה אדפטיבית. ונשאלת השאלה, האם השוק ירצה דברים כאלה, או שיעדיף לשמור על המסורת עם דברים כמו הקוקפיט של האאודי TT למשל?

 

 

אגב, USTWO הם אלו שיצרו את Monument Valley, המשחק הכי טוב לסלולר אי פעם. לפחות עיצובית. הוא בתשלום אבל לא תתחרטו.

 

 
 
ועוד השבוע - בקטנה:

  • הרהיטים מאיקאה יטעינו את הסלולר!
  • הכינור הזה מודפס בתלת מימד. נראה מדהים לא?

 

  • וחג פורים שמח מאוניברסיטת בר אילן. וואו זה נורא. אין שם מגמת קולנוע אה? או טלוויזיה. מסך כלשהו?
  • וחוקרים הלבישו קסדה עם מצלמה על עיט.

 

  

ואנחנו נתנו לספי החתול חרב של לורד סית'. לא תאמינו איך זה נגמר.

 

 

שבת שלום!

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים