שתף קטע נבחר

נפגעי אסון הכרמל ייעזרו בדו"ח המבקר בתביעות נזיקין

התובעים פיצויים על נזק שגרמה השריפה בכרמל ב-2010 יוכלו להיעזר בדו"ח מבקר המדינה שהטיל אחריות מיוחדת על אלי ישי ויובל שטייניץ. כך קבע שופט המחוזי בחיפה, למרות האיסור להשתמש בדו"ח כראיה. "על מחדל ביישום המלצות המבקר לא ניתן לדון בטענות בלא הגשת הדו"חות", הסביר

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי בעלי עסקים וחברות שרכושם נפגע באסון הכרמל ב-2010 יוכלו להגיש מסקנות מדו"חות מבקר המדינה, כראיה לרשלנות לכאורה, שהביאה לשריפה ולנזקיה. על פי חוק מבקר המדינה, דו"חות וחוות דעת של המבקר אינם קבילים כראיה משפטית, אולם השופט רון סוקול קבע כי קיימים סייגים בהוראה זו.

 

 (צילום: מורן מעיין) (צילום: מורן מעיין)
(צילום: מורן מעיין)

 (צילום: מורן מעיין) (צילום: מורן מעיין)
(צילום: מורן מעיין)

נזקי השריפה בכרמל (צילום: AP) (צילום: AP)
נזקי השריפה בכרמל(צילום: AP)
 

התביעה האזרחית לפיצויים הוגשה על ידי בעלי עסקים, תושבים באזורים שנפגעו בשריפה וחברות ביטוח. הם תובעים את המדינה, משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים, משרד האוצר, הרשות הארצית לכבאות והצלה, רשויות מקומיות, חברות ביטוח ועוד.

 

השופט ציין כי את דו"ח מבקר המדינה שפורסם ב-2012 ובחן את האסון, לא ניתן יהיה להציג כראיה, אולם בעבר אפשר לתובעים לקבל חלקים מחומר הגלם שאסף משרד מבקר המדינה להכנת דו"ח זה. אותו דו"ח הטיל אחריות מיוחדת על ח"כ אלי ישי כשר הפנים, ועל ח"כ יובל שטייניץ כשר האוצר - כאחראים לחלק מהמחדלים שהובילו לאסון.

 

דו"חות קודמים התריעו על הכשלים במערך הכיבוי ושל גורמים נוספים שבסופו של דבר לא פעלו כשורה בשריפת הכרמל.

 

התובעים מבקשים להגיש כחלק מהראיות במשפט דו"חות ביקורת שערך מבקר המדינה בשנים 93', 97', 2003 וכן הדו"ח על הערכות העורף ותפקודו במלחמת לבנון השנייה, שנערך ב-2007. "התובעים אינם מבקשים להציג את הממצאים העובדתיים", ציין השופט, "אלא להצביע על המלצותיו של המבקר על מנת לבסס את טענתם כי הנתבעים לא פעלו ליישם את ההמלצות ולתקן את הליקויים שנמצאו בביקורות. המחדל ביישום ההמלצות ובתיקון הליקויים מוכיח לטענתם את התרשלותם של הנתבעים".

 

הנתבעים והמדינה התנגדו להגשת הדו"חות כחלק מההליך המשפטי וציינו כי סעיף 30 לחוק מבקר המדינה קובע כי דו"חות וחוות דעת שלו לא יהיו קבילים כראיה בבית המשפט. "לדעת המדינה הוראה זו הינה גורפת וחלה גם על הגשת המלצות בדו"חות הביקורת הקודמים". 

לדבריהם, הוראת אי הקבילות שנקבעה בחוק מבקר המדינה נועדה לאפשר למבקר המדינה להפעיל את סמכויותיו, לקבל מסמכים ועדויות באופן חופשי, מבלי שהמבוקרים יחששו מהליכים משפטיים צפויים.

 

השופט ציין כי הדו"חות קבילים בבית המשפט הגבוה לצדק כדי להחיל ביקורת שיפוטית על יישום ההמלצות. "דומה שגם בביקורת שיפוטית במסגרת תביעת נזיקין על מחדל ביישום המלצות המבקר, לא ניתן לדון בטענות בלא הגשת הדו"חות או לכל הפחות הגשת אותו חלק מהם הכולל את ההמלצות שהמחדל ביישומן מהווה את עילת התביעה", ציין.

 

"קבלת עמדת המדינה ולפיה אין לחרוג מעיקרון אי הקבילות במסגרת תביעת נזיקין בגין מחדל ביישום המלצות של מבקר המדינה בדו"חות קודמים, משמעה חסימת כל אפשרות להגשת תביעה בנזיקין בשל מחדלים שכאלו", לדברי השופט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבישג שאר-ישוב
נזקי השריפה בכרמל
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים