שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    גזענות בבנק הזרע: ישראליות רוצות בהירים

    מניתוח קטלוגים של בנקי זרע ישראלים, נודף ריח חזק של גזענות. הנשים הישראליות מבקשות שלילד הרצוי יהיה גוון עור בהיר ועיניים בהירות, ואם לאביו רקע כלוחם בסיירת מובחרת - מה טוב. דפנה זילברג הפכה את ההעדפות הללו למופע שמנסה לבחון אילו ערכים עדיין נחשבים יותר בחברה הישראלית של זמננו

    מיהו הגבר האידיאלי עבורך מבחינת צורה חיצונית? איך הוא נראה? חלק מהנשים יפלו שדודות לרגליו של בהיר השיער ותכול העיניים, בעוד שנשים אחרות יעדיפו את דמותו האלמותית של ה-Tall, dark and handsome. ויש בודאי מי שתאמר שהאהבה היא עיוורת, והיא מתאהבת בתוכן, כי על הצורה שבאה איתו לא ניתן לשלוט.

     

    עוד בערוץ יחסים:

    תרומת זרע לרווקה: אגואיזם או רצון לגיטימי?

    תורמי זרע ושאר רווקים מוזמנים למסיבה שלי

     

    ומיהו הילד האידיאלי עבורך מבחינה חיצונית? איך הוא נראה? כן, ברור שתאהבי את הילד שלך, ללא תלות במראהו. אבל מה אם לפני היוולדו היתה לך היכולת לבחור כיצד יראה? מופע פרפורמנס בשם "תורת הזרע" שיתקיים הערב (ה') במסגרת אירוע "רגע אחד בעיריית תל אביב", חושף בפנינו את דמותו הרצויה של הילד העתידי דרך דמותו של תורם הזרע האידיאלי. נפגשתי עם יוצרת המופע, דפנה זילברג, לשיחה על אידיאל היופי בחברה הישראלית ועל הערכים המוטמעים בה וקובעים מה ומי נחשב לטוב יותר ולטוב פחות.

     

    אידיאל היופי בבקבוק קטן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אידיאל היופי בבקבוק קטן(צילום: shutterstock)

     

    היית רוצה ילד בלונדיני?

    השיחה החלה בהיפוך תפקידים. "היית רוצה ילד בלונדיני?" היא נכנסת לתפקיד המראיינת, מביעה ספקנות לנוכח תשובתי כי צבע שיערו של הילוד ההיפותטי אינו משנה לי. מסתבר שמניתוח קטלוגים של בנקי זרע ישראלים שביצעה עוד בהיותה סטודנטית, עולה תמונה ברורה של הגבר הרצוי לצורך התרבות: גבוה (1.78 מטר לפחות), בלונדיני, לוחם בסיירת מובחרת, בעל גוון עור בהיר ועיניים בהירות. בקיצור, ההפך מאיך שנראים רוב הגברים בישראל.

     

    מתוך הניתוח הזה היא יצרה את המופע, שעושה שימוש בטקסטים מתוך הקטלוגים של בנקי הזרע. הטקסטים הללו הם למעשה התרשמות צוות הבנק מהתורמים השונים. דפנה מסבירה: "הצוות מציין בפרופילים מה הוא רואה כתכונות טובות. למשל גוון העור יצויין בפרופיל, כאשר הגוון הבהיר יותר יודגש כאיכותי. ואם לאדם יש שיער בהיר, זה נתון שיודגש כמשהו טוב בהתרשמות הצוות".

     

    שלוש השחקניות המשתתפות במופע - אפרת ארנון, נטלי צוקרמן ועלית קרייז - מתפקדות כנציגות הבנק, ממיינות את הגברים בקהל על פי הקריטריונים הנוקשים של הבנק, שעל פיהם יתכן שלאבא שלהן לא היו מאפשרים להתרבות, ומחפשות את התורם הנבחר. "הגבר הישראלי האידיאלי שכל אישה חולמת עליו והמוצר המבוקש ביותר בבנק", אומרת דפנה.

     

    מאחר שניתחת טקסטים של עובדי בנק הזרע, האם היית מסכימה שמדובר פחות בתכונות שנשים מעדיפות אלא בתכונות שבבנק הזרע חושבים שנשים מעדיפות?

    "זה כמו שוק – יש היצע וביקוש. הקריטריונים שיותר מקפידים עליהם ודוחפים אותם קדימה הם בהתאם לביקוש, ולפי העדפות השוק מציעים לי את המוצר הטוב ביותר. מאחר שמתייחסים לזה כמוצר, הצוות ידגיש את הדברים שהם מאמינים על פי הביקוש שייחשבו כטובים גם בעיניך. לכן הקטלוגים מצביעים פחות על הבנקים ויותר על העדפות חברתיות".

     

    כיצד ניתן להסביר את הביקוש למאפיינים פיזיים כמו צבע שיער ועיניים בהיר? הרי התכונות הללו אינן מאפיינות את מרבית האוכלוסיה. הייתי חושבת שנשים ירצו ילד שידמה להן פיזית ויזכיר להן את עצמן.

    "במחקר מקדים שעשיתי לפני המופע נתקלנו בנתון שגם נשים מזרחיות יבקשו פעמים רבות את התורם עם העור הבהיר, השיער הבלונדיני והעיניים הכחולות. מבחינת תפישת יופי חברתי זה נחשב לדבר האיכותי ביותר ואליו נשאף. מתוך הקטלוגים עולים ערכים לגבי ההגדרה של איכות אנושית בחברה הישראלית".

     

    השחקניות מתפקדות כנציגות הבנק. מתוך "תורת הזרע" (קרדיט: יח"צ) (קרדיט: יח
    השחקניות מתפקדות כנציגות הבנק. מתוך "תורת הזרע"(קרדיט: יח"צ)

     

    "אנחנו רוצות ילדים חזקים וגיבורים"

    "יש משהו דרוויניסטי בעיסוק בקטלוג. את רוצה ילד שישרוד הכי טוב, שתהיה לו נקודת פתיחה יותר טובה. לכן את מציידת אותו בארגז כלים, וממקמת אותו מבחינת סטטוס במקום יותר איכותי ונשאף. זה מעלה שאלות על ערכים של חברה לגבי הזהות והעתיד שלה. לאיזה ילד יהיה קל יותר בחיים בישראל 2015".

     

    ההעדפה הזאת היא משהו אוניברסלי או שהיא מאפיינת בעיקר את ישראל?

    "בדקתי קטלוגים ממדינות שונות, וגיליתי שהקטלוגים בעולם הם יותר על טהרת הפלורליזם והמגוון. ישראל היא חברה יותר שטאנצית, יש קו ברור של מה כדאי או צריך לעשות, ומופעל לחץ חברתי על אנשים לעשות את זה. למשל, אם את רווקה יופעל עליך לחץ למצוא בן זוג, אם יש לך בן זוג יופעל עליך לחץ להתחתן, אם את נשואה יופעל עליך לחץ לעשות ילד, ואם יש לך ילד יופעל עליך לחץ לעשות ילד שני. זו חברה שבה ברור מה צריך לעשות".

     

     

    אנחנו גם חברה מאד מיליטריסטית. למה זה חשוב שהאבא של הילד שלי יהיה יוצא סיירת?

    "הנוכחות הגדולה של צה"ל בתוך הקטלוגים מאד מעניינת. הפירוש של השירות הצבאי של התורם מקבל מקום כקריטריון של איכות, ונכנס בתוך החברה הישראלית הספציפית לתוך המקום האינטימי של משפחה וילדים. ברמה האישית, אם את יודעת על בחור שעשה שירות צבאי ביחידה מובחרת זה מיד עושה לך משהו בתור ישראלית".

     

    "אנחנו רוצות תורם זרע שהוא לוחם קרבי כי אנחנו רוצות ילדים חזקים וגיבורים. גם אני רוצה ילד גיבור רק כי כל חיי גדלתי פה וזה ערך שכישראלית הוא חשוב בעיני וחלחל אלי ברמה שאני אפילו לא מודעת אליה, מעין תת מודע קולקטיבי. אגב, בפרוטוקולים עלו כמה תכונות אופי שציינו אותן לחיוב: נחוש, אסרטיבי, אמביציוני. אלו תכונות של כח, תכונות מאד ישראליות. באופן הפוך מצטיירת לך תמונה של חברה דרך מה שהיא מחפשת בדור העתיד שלה".

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    "תרומות של גברים בהירים נחשקות יותר"
    צילום: shutterstock
    הכרויות
    כתבו לנו
    מומלצים