שתף קטע נבחר

מתנה לאחרי הבחירות: 40 מצלמות מהירות, ועוד 30

בקרוב תחל המדינה בהתקנת 70 מצלמות אכיפה נוספות, אשר יעלו את סך המצלמות האלקטרוניות ל-130. יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתנגד, במשטרה מבטלים את דבריו

מיד לאחר הרכבת ממשלה חדשה ואישור תקציב 2015, יחל המשרד לביטחון פנים בהתקנת 40 מצלמות מהירות ורמזור חדשות. בנוסף, המשרד יחל בהתקנת 30 מצלמות אכיפת איסור נהיגה בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים). בהקשר זה יש לזכור כי מקורות במשרד לביטחון פנים אישרו ל-ynet כי חלק ממצלמות אלה ישמשו גם לאכיפת עבירות מהירות.

 

לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

 (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
(צילום: הלל פוסק)

 

עם השלמת התקנת 70 מצלמות האכיפה, יגיע מערך האכיפה האלקטרונית ל-130 מצלמות פעילות. בהקשר זה ראוי לציין כי המשרד לביטחון פנים נדרש לאחרונה לפצות את חברת התקנת המצלמות, בגלל עיכובים בהרחבת מערך האכיפה. במסגרת הליך בוררות שהתנהל בין הצדדים, נקבע כי על המשרד לשלם לחברה כ-3 מיליון שקלים. בנוסף הוסכם כי המדינה תשלם תוספת שנתית בעבור כל מצלמה חדשה שתותקן.

 

החלטת המשרד לביטחון פנים לפנות לחברה שמתקינה את מצלמות המהירות כדי שזו תתקין גם מצלמות בנת"צים, עלולה להתברר כבעייתית. שכן מלבד חוסר התאמת המצלמות למאפייני האכיפה הנדרשת בנת"צים, יש סוגיה משפטית הנוגעת לכך שהתקנת המצלמות הנוספות נעשית ללא מכרז. אמנם במשרד לביטחון פנים מסבירים שההסכם המקורי שנחתם עם החברה מאפשר את הרחבת השימוש במצלמות גם לנת"צים, אך כלל לא ברור אם הפרשנות של המשרד תעמוד בביקורת שיפוטית.

 

"מה יותר הגיוני מלנסוע במהירות המותרת?"

בכנס שערכה עמותת אור ירוק בשבוע שעבר, תקף יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר יעקב שיינין, את השימוש במצלמות המהירות. לדבריו, "הטכנולוגיה (של המצלמות, ש.ה) היא בת 30 שנה. המצלמות הן בעייתיות כי היום, כל מי שיש לו ווייז (Waze) יודע איפה יש מצלמה, אז הוא עוצר ומאט קצת... למה שמים את מצלמות המהירות ברמזור? כי שם... קל לחבר מצלמות. אבל אני מעדיף פסי האטה בתוך העיר, מעגלי תנועה, כי אז הנהגים לא יוכלו לנסוע ב-60, 70 קמ"ש... רק במקומות שבהם אין את זה, שם צריך לשים את המצלמות".

 

 

במשטרה ביטלו את דבריו של ד"ר שיינין, ודחו את הצעתו להתקין מצלמות שמודדות מהירות על-פני קטע דרך במקום המצלמות הקיימות, שמודדות מהירות נקודתית. "אם נהג מחליט להאיץ ולהאט לפי מיקום המצלמות, זו החלטה לא טובה", הסביר בכיר באגף התנועה. "מה יותר הגיוני מלנסוע במהירות המותרת?... בחו"ל האזרחים נוסעים במהירות שאומרים להם, ובארץ לא. אף פעם לא ניתן יהיה לאכוף את הטכנולוגיה שבקדמה, כי אין לה לו תקן ואין ניסיון עולמי איתה".

 

עם זאת, יש לציין שדבריו של הבכיר באגף התנועה אינם מדויקים, בלשון המעטה. גם "בחו"ל" נוסעים נהגים רבים במהירות גבוהה מהמותר על-פי חוק, ובשיעורים שאינם שונים משמעותית משיעורם בישראל. בנוסף, ובניגוד למה שאמר אותו בכיר, השימוש בטכנולוגיית אכיפה מתקדמת מזו שאומצה בישראל החל במדינות שונות כבר לפני כמה שנים.

 

ראוי גם לזכור שאת מערך המצלמות האלקטרוניות שהתקנתו החלה בשנת 2012 ניסתה המשטרה לקדם כבר באמצע שנות ה-90. לכן, קשה להבין מדוע מזהיר הבכיר באגף התנועה כי "לא ניתן... לאכוף את הטכנולוגיה שבקדמה". כבר שהחלה המשטרה להשתמש במצלמות הן נחשבו מיושנות, ורחוקות מרחק רב מ"הטכנולוגיה שבקדמה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הלל פוסק
מצלמה מצלמת אכיפה נתיבי תחבורה ציבורית
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים